LasseB
Fick en idé från tidigare inlägg om hundskit.
Kan man lägga obrunnen höstgösel i komposten, endast lite två spadar eller så.
Vad händer och vad för man för slutprodukt?
rosita
Jag brukar lägga i lite då och då. En spade åt gången. Jag tror det blir mer näring i slutprodukten och det sätter fart på förbränningen.
Eva i Västerås
Hästgödsel kan du ha i hur mycket som helst!
Det ger fin jord med suverän struktur. Multnar snabbt också.

Man odlar ju i ren hästgödsel när man gör varmbäddar.
LasseB
Nä nu tror jag inte riktigt på dig för i en varmbänk ligger hästgödseln under den marjord som man odlar i gödsel och halm/löv ger bara värme. Jag har dessutom aldrig sett det växa i en göselstack utanför ett stall men en spade då och då för att påskynda förmultningen verkar nog rätt metod
Eva i Västerås
Visst börjar man i jorden (ca 15 cm bara) ovanpå gödseln, men rötterna går ganska fort ner i gödseln, när den brunnit klart och svalnat lite.
I komposte, som du sen blandar med annan jord tror jag fortfarande du kan ha i princip hur mycket som helst.

Förra sommaren hade jag nya land i pallkragar, i ny trädgård, och startade med massor, massor av hästskit, halvbrunnen och obrunnen, med några säckar planteringsjord ovanpå, 5-10 cm max. Det blev jättefina grönsaker. Morötterna var t.ex. hur långa som helst.

I princip odlade jag direkt i hästskitskompost, alltså.
Tjosan
CITAT (LasseB @ 04-06-2008, 13:56) *
Nä nu tror jag inte riktigt på dig för i en varmbänk ligger hästgödseln under den marjord som man odlar i gödsel och halm/löv ger bara värme. Jag har dessutom aldrig sett det växa i en göselstack utanför ett stall men en spade då och då för att påskynda förmultningen verkar nog rätt metod

Det är fullt möjligt att odla i ren hästskit. Jag har anlagt en bit gräsmatta med enbart hästskit bara för att testa. är bara sten under och det fungerade riktigt bra.
Dessutom har jag i fjol gjort en rabatt intill huset som är 100% stallkompost. dvs hästskit/urin och spånet från vår hög utanför stallet..
Den rabatten är 40-50 cm djup och där växer nu en fläderbuske, Vindruva, Björnbär, massa hallonbuskar o blommor. Så det går..
Men för att verkligen veta så måste man våga prova själv smile.gif
Fågelvägen
Jag varvar löv och ogräs i trädgårdskomposten med obrunnen hästgödsel, ca 10-15 cm per varv. Kompostjorden blir fin och snabbt går det också. Jag har också fyllt hästgödsel i varmkomposten för att sätta sprätt på den, men det blev lite för varmt för daggmaskarna, tror jag.
En praktfull trädgård i Cornwall (Pine Lodge) som vi besökte nyligen hade lagt högvis med brunnen hästgödsel helt oblandad kring buskar och perenner. Ägarna hade ett stall som granne och var mycket nöjda med det.

Min salig moster hade en mycket vacker trädgård. Hennes knep var att använda KAMELGÖDSEL från närmaste djurpark. Kanske all gödsel från växtätare är lika nyttig?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon