streitberg
har en ritning på en "pyramid" som jag ska bygga , den blir i tre etager och tänkte sen sätta jorgubbe, hallon och blåbär på varje "hylla" runt om ...kan det funka tro , ska man ställa den i solen eller halvskugga ? någon som vet ??

tacksam för svar
Aqvakul
CITAT (streitberg @ 02-06-2008, 17:58) *
har en ritning på en "pyramid" som jag ska bygga , den blir i tre etager och tänkte sen sätta jorgubbe, hallon och blåbär på varje "hylla" runt om ...kan det funka tro , ska man ställa den i solen eller halvskugga ? någon som vet ??

tacksam för svar

Varför?
streitberg
vad menar du med varför ??
Skogsbrynet
Hej det här var ett nytt sätt att odla hallon på, jag tror att de trivs bäst med att växa i naturlig miljö alltså nergrävda i jord. Jordgubbar kanske går bättre,men de brukar ju reva ut ordentligt. Blåbär trivs nog också på marken. Alla bär vill ha sol och öppet, för den goda smakens skull. Tror inte att det är bra att ha flera sorters bär tillsammans. Du kan försöka med revfria smultron som är ett bättre alternativ.
KURT
Det är ju helt olika växter, blåbär är en surjordsväxt som blir en buske, medan hallon och jordgubbar inte vill ha så sur jord, och jodgubbar är ju dessutom låga. Om man skall odla på en pyramid så borde det vara bättre att välja växter med mera liknande växtsätt.
Aqvakul
CITAT (streitberg @ 02-06-2008, 18:27) *
vad menar du med varför ??

Tror att du har fått svar av Skogsbrynet och Kurt. Växterna du nämnde odlas bäst på marken och knappast ens tillsammans. Jag blir personligen alltmer allergisk mot "designodling", där funktionen förbises till förmån för effekter och effektsökeri.
streitberg
eftersom det blir i tre etager så kan man ha tre olika sorters jord , dom kommer inte växa tillsammans utan var för sig på en egen "hylla" ...
Aqvakul
Visst, förstår hur du menar och allt är möjligt. Förstår personligen inte vitsen med det utan det känns "sökt"....
streitberg
har lite ont om plats + att man har sett hur slutresutatet sett ut hos andra som gjort det , blir riktigt snyggt smile.gif ..vet bara inte vart man ska sätta den sol,skugga halvsol ?
FiddeP
Hallon och jordgubbar i sol. Blåbär också,men inte riktigt lika viktigt. I naturen växer de ju ofta i halvskugga från träd.
Knytt
Jag skulle inte satt hallon i en sådan konstruktion efter de som sägs här helst vill stå i marken.
Kanske att du kan välja revfria smultron, revfria jordgubbar och blåbär? Iaf jordgubbar och smultron borde trivas hyggligt.
streitberg
konstruktionen blir cirka 40 cm bred och 50 cm djup per "hyllplan" , borde det bli några problem då tro ?
Knytt
Jag vet inte om det fungerar, du får väl prova! smile.gif

Jag tycker att hallons rötter brukar bli svårhanterliga med tiden. Med andra ord kan de spränga kärl, rymma ut etc. Och de skjuter ju mängder med rotskott. Dessutom gillar de inte torka.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon