anderse
02-06-2008, 18:54
det handlar om ett vackert gammalt pilträd på vår hyreshusgård, som hyresvärden vill ta bort, i rädsla för att åka på självrisken på ansvarsförsäkrningen, om trädet ramlar i huvudet på någon.
Trädet är liksom tvådelat (y-format) med en spricka längs ena sidan, som bildar ett "ihåligt rum". Inkallade arborister säger att det klarar sej några år till, men vill ta bort det. På frågor om man kan förlänga livet svarar de alltid nekande - jag har dock sett, senast i dag i Marabouparken i Sundbyberg, gamla träd där man fyllt i hålrummen - med nån sorts bruk eller betong. Jag har också hört, och sett bilder från japan, metoder där man lindar band eller stålplåt runt träd. Vad kan man göra? Vad finns för tips och erfarenheter?
anders
Generellt tycker även jag att det är viktigt att ta bort riskträd där risken är stor att människor kommer till skada. Men det är också viktigt att göra rätt bedömningar om vilka träd som har tjänat ut och inte.
Vad som går att göra med just den här pilen går itne att säga utan att se den. Cement och spännband används inte längre eftersom de har en mängd nackdelar. Istället används lösa och fasta spännanordningar som man fäster högre upp i kronor som riskerar att falla isär, elelr där delar av trädet riskerar människor när de faller. Radioeken mitt i gatan vid TV-huset, gärdet, är en av de mer kända träden som kan stå kvar på grund av dessa anordningar. Förutom att riskerna för grova grenfall minimerats har trädet också fått ökad vitalitet när det inte behöver lägga energi opå att hålla samman sig själv.
Jag har kontakt med de i Stockholmsområdet som är bäst på att både bedöma när detta är lämpligt och görligt och som har utrustningen. Det är relativt billiga arboristtjänster. Maila mig om detta är intressant för dig.
Jag har också en gammal vacker pil med en stor spicka i stammen, den riskerar däremot inte att skada några människor då den nästan ligger ned från början.
Men i sprickan har det genom åren samlats en del skräp och nu växer det t om ogräs i den, ungefär som en balkonglåda. Borde jag göra något åt det eller bara låta det vara?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.