Frideborg
Hej!
Nu är jag så less på de fd vita plastmöblerna.Hur kan man göra de snygga igen?
De fungerar ju att sitta i men blivit så fula.Något tips?
Tack på förhand.
mvh Birgitta W confused.gif
Biggan_
Det går kanske att måla dem! dunno.gif
oliv
Vi använde rubbing på våra fläckiga vita plastmöbler förra året. Det fungerade utmärkt! tummenupp.gif
Bodenblomman
Det ska gå att måla dem med speciell färg. Fråga på en färgaffär. Jag har sett någon bild på resultatet för något år sedan och det såg fint ut.
Lindiz3
Rubbing!
Målar du dom kommer dom ju garanterat blif ula efter ngt år när färgen flagnar och spricker. Men kanske kan du använda bil lack med mjukgörare (plast häftgrund och bilspray¨färg)
KURT
Nya vita plastmöbler är inte fina, att då försöka renovera gamla ........
henriks
CITAT (Smotany @ 03-07-2008, 00:10) *
Rubbing!
Målar du dom kommer de garanterat bli fula efter ngt år när färgen flagnar och spricker. Men kanske kan du använda bil lack med mjukgörare (plast häftgrund och bilspray¨färg)

Riktig billack med grund avsedd för plast skulle säkert fungera ett antal år utan att spricka, men varför? Jag skulle tro att det är betydligt dyrare att lackera dem än att köpa nya. Ur miljösynvinkel går det nog på ett ut, om du lämnar de gammla till återvinning och köper nya.

Rubbing kan vara värt att pröva - de skall vi prova på våra här!
Frideborg
Tack för svar.Men vad är Rubbing??????
Mvh Birgitta w confused.gif
Lindiz3
Rubbing är ett polermedel för bil lack. Som autosol?
Gillan
Ett annat alternativ är att spraya/smörja in möblerna med sköljmedel och torka av. Det lärde vi oss av Martin Timell för en massa år sedan och det fungerar kanonbra! Glansen i möblerna håller betydligt längre tummenupp.gif .

henriks
Nu har vi provat en miljövänlig (nåja..) och arbetsbesparande metod: Jag tog den absolut skitigaste vita solen som inte varit inomhus på fler år och tänkte att den gör inget att testa på. Högtryckstvätten var ju ändå framme för vårt "bergskrevedammprojekt" och det var bara att vrida upp temperaturreglaget på max.

Hetvatten under tryck gör underverk mot allt vad smuts heter och stolarna var inget undantag. Inga kemikalier i vattnet och inga utsläpp utöver lite avgaser från några deciliter diesel som använts för att värma vattnet.
Miro
För envisa fläckar finns speciella svampar (på ica) som funkar som suddgummi typ.... har inte hittat en fläck hemma de inte rår på! tokbra för väggar och golvmärken... På skolan där min sambo jobbar använder de dem för att ta bort klotter
Alexander-VG-zon3
varför inte köpa ett par snygga filtar och släng över . sen några kuddar också . dom vita plastmöblerna blir nog inte snyggar4e av att tvätta dom .
henriks
CITAT (flaxss @ 07-07-2008, 17:24) *
varför inte köpa ett par snygga filtar och släng över . sen några kuddar också . dom vita plastmöblerna blir nog inte snyggar4e av att tvätta dom .

Beror i så fall på vad man menar med snygga? jag kan lova att de blev skinande vita i alla fall - med bara vatten (130ºC)
Sen kan jag hålla med om att det finns snyggare möbler än vita plastmöbler, men hellre vita än grå-gröna flammiga i alla fall!
Lilla Birka
Har du provat med såpa? Det är både miljövänligt och effektivt!
henriks
CITAT (Lilla Birka @ 10-07-2008, 12:55) *
Har du provat med såpa? Det är både miljövänligt och effektivt!

jag provde med såpa före hetvattentvätten - men det hjälpte inte nämvärt
Frideborg
Hej och tack för alla tips!
Skall prova och se vad som blir bäst.Bra att kunna ta hand om det man har,och
försöka få det att fungera ett par år till.
mvh Birgitta W
Gilbert
Jag köpte sköljmedel efter att jag läste tipset här. Soffan blev lite renare och som avslutning blev det en väldigt god doft vid entren. tummenupp.gif
Chamomille
CITAT (henriks @ 10-07-2008, 10:21) *
Beror i så fall på vad man menar med snygga? jag kan lova att de blev skinande vita i alla fall - med bara vatten (130ºC)
Sen kan jag hålla med om att det finns snyggare möbler än vita plastmöbler, men hellre vita än grå-gröna flammiga i alla fall!

Låter ju jättebra, men hur i helsike ska jag få 130-gradigt vatten? laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon