Full version: Vindruvor.
Liselotte i zon 3
En undran...min 5 åring har fått smaka "hemkörda" vindruvor av en dagiskompis ( vi bor i zon 3, Stockholm). Nu undrar hon om vi inte kan skaffa det också, när vi är i farten tycker hon att en kiwiplanta vore helt okay.
Jag vet att vindruvor trivs och frodas här hos oss ( grannarna har planterade i söderläge), men vad jag undrar är om det går att odla vindruvor i kruka, kanske kiwi också???!!!! unsure.gif

Vad jag vill säga är ju att "hemkörda" druvor till hemkört vin wub.gif
och kanske en och annan kiwi därtill. rolleyes.gif

Någon som vill visa lite barmhärtighet?

Liselotte i zon 3
Åsa, mälardalen zon 2
Visst kan du odla både kiwi och vindruvor i zon 3. Men det går lättare att odla i marken än i kruka så har du trädgård gräv ner dem där. Varken kiwi eller vindruvor brukar gå bra att övervintra inomhus i vanligt bostadsrum. Har du inte tillgång till trädgård plantera växterna i STORA krukor 50 liter eller mer + täck på vintern.

+När du väljer växter välj härdiga växter ex. staketvindruvan zilga ska klara minus 35-40C. De här nya minikiwisorterna ska gå bra att odla upp till zon 4-5 åtminstone. OBS! Man brukar behöva en hon och en hanplanta utav kiwi för att man ska få skörd. Det säljs vissa sorter under beteckningen självfertila men hurpass bra självfertila de är vet jag ej. Vinrankor brukar dock vara självfertila så där räcker det med en planta.

Både vinrankor och kiwi kan ta några år på sig innan de sätter frukt det är vanligt att det kan ta en 3-4år innan de börjar producera.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon