|
Full version: Vad är detta?
Astracan
02-06-2008, 21:30
Ända sedan vi har bott på gården (1995 flyttade vi hit) så har denna buske komma upp varje år. Den blir bara bredare med åren så man får hålla efter den lite. Den blommar hela sommaren. Men vad är detta för buske? http://hastbacken.zoomin.se/P1156184
Jag har ingen aning men, vad snygg den är!!
Alexander-VG-zon3
02-06-2008, 21:46
det är nog en örtad perenn ,, har du ingen bättre närbild på blommor och blad har svårt att se på så långt håll .
Eva 33c
03-06-2008, 09:13
min gissning är att det är någon art av slide. Tex Finnslide, aconogonon x fennicumeller alpslide, Aconogonon alpinumeller något liknande.
Astracan
03-06-2008, 23:36
Jo jag tog några bilder i kväll. Denna har vuxit i trädgården sedan vi flyttade hit 1995. Dom andra träden och buskarna är från 1945 ca då huset byggdes. På ett annat forum var dom inne på om detvar en spirea.
ingrid fuxwall
04-06-2008, 07:14
Det jag kommer att tänka på är någon sorts plymspirea. Det är inte klassat som buske utan som växt/ört
Eva 33c
04-06-2008, 09:38
Plymspirea (aruncus dioicus) är det inte, helt fel blad. Knappast en spirea heller, då det är en vedartad buske, och jag tyckte det lät i ditt första inlägg att denna buske "kommer upp" varje år, vilket fick mig att tro att den vissnar ner på vintern. Har jag missförstått dig? Återkommer till slideväxterna, har du jämfört med någon bild i länkarna i mitt förra inlägg? Denna bild på alpslide, aconogonon alpinum är väl rätt lik din i blad och blomma?
Astracan
04-06-2008, 11:39
Jajjamen, den vissnar ner helt. I oktober så klipper vi ner den ända ner till marknivå. Den blir även bredare för varje år med. Doftar inget. Ca. 150 cm hög.
Eva 33c
06-06-2008, 15:20
CITAT (cala98 @ 04-06-2008, 22:55)  knäa? "Knäa" = är just en art av Aconogonon eller som den hette tidigare Polygonum, en slide växt. Förutom de jag hänvisat till tidigare finns också vippslide som också kallas bergsknäa (A. divaricatum) den har jag själv. Men min har smalare blad. Jag är rätt säker på att det är någon av aconogonon (syn polygonon) arterna. Vilken kan vara svårt att veta. Skud (Svensk Kulturväxtdatabas) listar dessa: Aconogonon alpinum,alpslide Aconogonon campanulatum, klockslide Aconogonon divaricatum , vippslide Aconogonon × fennicum , finnslide Aconogonon molle, höstslide Aconogonon polystachyum Aconogonon weyrichii, gråslide Googla namnen och jämför är mitt tips.
Sussie F-Flower
06-06-2008, 19:28
Hej!
Jag tror att det är en spiréa. Jag har en sådan där själv och dom som bodde här tidigare sa att det var en spiréa. Det finns ju så många olika sorter av dom också... Minns inte men det är väl kanske rysk, sibirisk m.m. (?)
Jag har både den här (som jag inte själv vet exakt vad den heter), samt plym och brudspiréa. Har även ytterligare en fjärde spiréa som jag inte heller vet namnet på. Tyvärr så blommar bara brudspiréan och den "fjärde" nu. Bifogar bilder så får du se.
Lika som din
En till
Annan fjärde (?)
Christer i Falköping
06-06-2008, 19:28
Håller med Eva 33c, någon form av slideväxt är det. Inte spirea eller astilbe. Christer.
Sussie F-Flower
06-06-2008, 19:35
Plym...
Christer i Falköping
06-06-2008, 19:39
Problemet är att mängder av växter kallas spirea i folkmun, växter som inte ens är i närheten av att vara spireor. Plymspirean är en stor favorit hos mig, förstår inte varför jag aldrig skaffar en. Christer.
Astracan
07-06-2008, 00:03
CITAT (Christer i Falköping @ 06-06-2008, 20:39)  Problemet är att mängder av växter kallas spirea i folkmun, växter som inte ens är i närheten av att vara spireor. Plymspirean är en stor favorit hos mig, förstår inte varför jag aldrig skaffar en. Christer. Ska du ut till Hökensås så får du stanna till och gräva upp en bit.
Astracan
07-06-2008, 00:25
CITAT (Christer i Falköping @ 06-06-2008, 20:39)  Problemet är att mängder av växter kallas spirea i folkmun, växter som inte ens är i närheten av att vara spireor. Plymspirean är en stor favorit hos mig, förstår inte varför jag aldrig skaffar en. Christer.
Christer i Falköping
07-06-2008, 06:09
Låter bra! Christer.
Ezereht
07-06-2008, 11:54
hmm visst finns det något som kallas honungspirea? Är det en "riktig" spirea då? Eller "nått annat".
Eva 33c
07-06-2008, 20:34
jag sökte på "honungsspirea" i "skud" (svensk kulturväxtdatabas, bra att konsultera vid namnfrågor) och fick upp två växter som kallas honungsspirea på svenska. Dels en buske (dvs en "riktig" spirea); Spirea humilis och dels en av de slideväxter jag talat om tidigare, aconogonon alpinum. Namn på växter är rena djungeln (  ) ibland!
Trädgårdsamatören
08-06-2008, 22:03
Hej. Jag har både plymspirea och slide (eller "knäa") och jag röstar på slide. Min vissnar dock ned varje vinter.
pikapicha
23-07-2010, 15:21
Jag har en likadan. Har alltid sagt att det är en Knäa.
*Stintan*
23-07-2010, 16:59
Absolut en alpslide!
Moonwind
23-07-2010, 18:26
Jag har också en liknande växt i min trädgård. Den har jag fått av en god vän från Finland. Hos mig går den under namnet Herrgårdsfröken. Ett namn jag läste i en trädgårdstidning för många år sedan.
Men knäa eller alpslide är nog mera troligt. Jag har fått många olika förslag från "växtkännare". Min planta har inte så yviga blommor som din som mer liknar Finnslide.
På min "buske" är blommorna mer glesa och oansenliga med en tung lite fadd parfymdoft. Den är lätt att föröka med en rotbit. Efter några år blir den en stor yvig buske. I Dalarna har jag odlat den både i sol oskugga, torrt eller sankt, den tycks trivas överallt. Allt ovan jord försvinner under vintern.
Busken på bilden är bara drygt ett år gammal. Här i Blekinge klarar den sig trots att den står i utsatt läge. Torrt, blåsigt och magert.
Jultorpet
23-07-2010, 20:25
Jag tippar på vippslide. Den jag har ser likadan ut och vad jag vet så är det en vippslide och det är den som även kallas knäa. Har kollat lite i en perennbok och blomningstiden på den stämmer bäst med min, juni- augusti. Tror inte min brukar blomma särskilt mycket så sent men den börjar i alla fall i juni och enligt boken är det bara den som börjar blomma så tidigt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|