dallepistolen
Jaha nu har andra sådden dött. Vad gör jag för fel? Fösta sådden var mycket i sol och jag hade gödslat med gräsklipp. Var en som sa att de kunde bränt att jag gödslat för mycket. De växte fort upp men vissande sen fort igen. De har hållts fuktiga. Nu sådde jag igen i vanlig plantjord och hade de lite mer skuggigt men samma sak hände. Varför? Har ni några råd? Jag vill ju så gärna ha ruccola. Inga gröna fingrar har man heller crying.gif Kan tillägga att de bara blivit ca en centimeter och dött. Har inte använt gräsklipp nu
arno
Det låter som att du har bränt dina sådder. Börja med att så i såjord ( sandblandad näringsfattig jord). När det sedan börjar gro låter du sådden växa upp tills det bildats några riktiga blad, ljus och fukt är allt de behöver. Sedan planterar du om småplantorna i riktig jord och låt dem rota sig innan du börjar gödsla. Innan dess är plantorna/rötterna ömtåliga och kan lätt brännas av salterna i gödseln. Lycka till - ännu är det inte för sent!
dallepistolen
CITAT (arno @ 02-06-2008, 23:13) *
Det låter som att du har bränt dina sådder. Börja med att så i såjord ( sandblandad näringsfattig jord). När det sedan börjar gro låter du sådden växa upp tills det bildats några riktiga blad, ljus och fukt är allt de behöver. Sedan planterar du om småplantorna i riktig jord och låt dem rota sig innan du börjar gödsla. Innan dess är plantorna/rötterna ömtåliga och kan lätt brännas av salterna i gödseln. Lycka till - ännu är det inte för sent!

Tusen tack! Brukar man behöva så i såjord? Nu har jag inte gödslat men kan det vara så att plantjorden varit för stark. Kan den vara i växthus? Förresten har glömt fröpåsen i växthuset vet du om fröerna blir förstörda när de varit i värmen?
eugenia
Ja du, vad tradigt att de bara dör så där. Lägger man tjockt med gräsklipp kan det ju bli så varmt att man bränner småplantor. Ruccola ska man inte behöva förkultivera tycker inte jag. Den är lättodlad och tålig. Den går att så i mager jord. Jag vet inte vad som kan ha hänt med dina sådder. Kan du inte försöka en gång till med direktsådd i sadig jord i halvskugga och hålla sådden fuktig.
arno
OK - nu är jag med. Jag trodde du hade försök odla i kruka inomhus. Precis som Eugenia skriver så är ruccola tålig och lättodlad. Prova med att göra små diken i plantjorden som du fyller med sandblandad jord/såjord och så sedan däri. Då hinner rötterna bli lite starkare innan degår ner i plantjorden. Det kan ju vara den som är för tuff eller så kanske värmen i växthuset/gräsklippet har blivit för hög.Själv blir jag lite hängig i den här värmen ..... smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Ruccola brukar föredra svalt klimat, och funkar bra att odla vår + höst. Vid lång dag och högsommarvärme funkar de mindre bra då slutar den bara växa vegetativt och börjar blomma istället.
Biggan_
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 03-06-2008, 10:30) *
Ruccola brukar föredra svalt klimat, och funkar bra att odla vår + höst. Vid lång dag och högsommarvärme funkar de mindre bra då slutar den bara växa vegetativt och börjar blomma istället.

...och jag som har sått ruccola i den här värmen! slap.gif
dallepistolen
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 03-06-2008, 10:30) *

Ok men om dom planteras i skugga då?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon