salomo
Hej trädgårdsvänner!

Jag och hustrun (och två små barn) har flyttat in i ett nybyggt hus nu i februari 2008 och bygger nu som steg ett en altan på 120m2 utanför vårt hus. Steg två blir att anlägga en trädgård på vår tomt. Lite fakta om vår tomt:

* Yta - 2000m2
* Läge: soligt mest hela dagen, avtar efter 19.00 möjligtvis.
* Jord: Relativt lerig jord men självklart finns möjlighet att förbättra med sand.
* Zon, 4-5 - ö i havet som kännetecknas av milda vintrar men svala somrar. Vi hade som lägst -15 vintern 2008 t ex. När det på sommaren är +27 någon mil in från där vi bor så är det ca +22-23 här.

Utifrån ovanstående så framkommer det säkert för de kunniga att vissa typer av växter passar bättre än andra. Vad vi är ute efter är t ex gärna sådant som fruktträd eller t ex bärbuskar som björnbär t ex. Men har ni några tips på vad vi ska odla? T ex så har jag förstått att värmekrävande växter som t ex Magnolia inte är att föredra (eller?), men kan vi hitta något 'spännande' som gillar vårt klimat, dvs. milda vintrar men accepterar svala somrar?

Hur är det med Buxbom, annat vintergrönt som järnek, idegran eller dylikt? Fruktträd spaljerade eller/och på friland? Päron, äpple mm...

Tack på förhand för alla tips som kan hjälpa oss utifrån våra förutsättningar här på vår tomt!

Mvh

Salomo

:-)
ingrids
Kustklimat - inte min starka sida.
Mitt bästa tips är att hitta en riktigt bra lokal handelsträdgård - inte en kedjefilial. De bör ha koll på vad som funkar hos er. Kolla också vad grannarna/grannöarna har som verkar trivas bra. Nu verkar det som att ni har ett bra läge för många växter förutom de mest värme och torkälskande.
Förbättra dock inte jorden med sand utan med grus och kompost - med sand riskerar ni att blanda cement ...
salomo
Hej Ingrids, tack för svaret.

Där fick jag lära mig något nytt, har alltid trott att det varit sand man skulle blanda med. Grus - är det typ så stort grus som man har på garagetuppfarter (15mm i diameter) måntro?

/Salomo
Kilmister
Fläder tror jag skulle trivas utmärkt
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon