Om en iakttagelse av naturens grymhet i ett annat forum. Skatorna tog en uggleunge.
Grävlingskadavret vid vägkanten. Blodfärgad snö när en ren blivit skadad/död. Krossad vindruta när en bil kolliderat med en älg och förhoppningsvis bara lätt skadade människor. Söndersliten hundkropp efter vargangrepp. Stolt jägare runt en fälld älg. Triumferande ungdom med nyskjuten hare i handen. Höken som slår lavskrikan 5 meter från älgpasset. Vi hugger en julgran. Vi avverkar skog. Vi plockar blommor. De fem stora rovdjuren påverkar en hel del i samverkan med rovfåglarna. Inledningen ovan innebär ju en sorkätare mindre.
Vi återplanterar in både växter och djur. Undrar varför man vill ha kvar gråben men alltid något att tugga på för naturromantikerna (förlåt men jag har vänner som fått både fä och hundar dödade av vargen). Gaupa tog Jennys första renkalv och örnen hennes nästa.
Naturen är sådan som Anna säger. Men se och lär Kenneth. Det är verkligheten.
Människan döljer sig bakom "moraliska" kakor men är inte ett dugg bättre. Vi är ett av de stora rovdjuren, oavsett om vi är vegetarianer eller inte. Vi har inget att yvas över. Endast det som är skapat att överleva kommer att överleva. Titta på igelkotten. Den är en överlevare. Finn säkert andra djurarter också som larateoner av år i överlevnad. Vi har bara varit här några minuter med bigbangmått. Och du och jag bara några sekunder.
Jössös vad jag tar i. Men låt mig få spekulera lite. Vad händer i vårt naturvårdande samhälle den dag när en björnhona attackerar en bärplockande kvinna i Bålsta? Vargen tar ett barn ur en barnvagn i Tranås? Lodjuret rensar skånebyn på katter? Järven håller sig nog kvar i fjällnära skogar men har dess boskap på sin matsedel och den ägs av människor. Än har bara jägare fallit för björnen men...
Dinosarierna försvann. Mammutarna försvann. Det är tidens gång. Krokodilerna finns kvar. Överlevare.
Jo vi odlare, kvarlevor från skiftet mellan Neandertalarna och Cro magnonmänniskan kanske klarar en kort tid att bevara vissa växter och insekter av ren tjurighet.
Det finns både allvarligt tyckande, sarkasm och lite, lite skämt i den här drapan men jag är inte rovdjurshatare. Lagom är bäst. Naturromantikerna är inte de som skall avgöra det. Det är ortsbefolkningen. Vi har haft fler björnobservationer här. Härom året hade vi 11 björnobsar innom tre timmar och radie ca två mil. Tacka tusan för att de stackars lingonplockande polackerna sjunger och skriker som galningar i skogen.
Jag vågar inte skjuta på en björn. Skall sanningen fram så laddade jag inte ens när vi för några år sedan organiserade björnjakt inom viltvårdsområdet. Jaktledaren valde jesper till följeslagare som hundkarl. gissa om jag var tvelsam! Man bör skjuta på ca 40 meters håll och måltavlan är inte större än en oval på ca 2 kvadratdecimeter. På en älg har man en ungefärligen liksidig triangel med spetsen neråt och sida ca 50 cm + att ett dåligt skott i ryggen fäller älgen på plats.
Förlåt denna utsvävning men grannen rapporterade björnspår i dag strax "baka knuten"