|
Full version: Sorgmyggor?
hjärtegull
03-06-2008, 07:00
Jag har kollat runt lite, och läst lite om sorgmyggor och vattenflugor och skillnaden mellan dessa. Jag har nämligen ganska mycket svarta flygande saker runt mina blommor, och så som det verkar så är det sorgmyggor, vilket tydligen inte alls är bra för växten, iaf inte deras larver.
På blomsterfrämjandets hemsida står det om nematoder, bakterier och rovkvalster, men finns det andra sätt att bli av med rackarna innan dom gör någon skada på växten?
Bifogar en bild på min passionsblomma, där några av bladen börjar se ut på detta viset. Det är som ljusa, nästan genomskinliga partier.
Någon som vet vad detta kan bero på, och om det finns några andra sätt att bekämpa sorgmyggor på?
Tänkte iaf köpa klisterfällor idag, så kanske man kan få bli av med några av dom iaf...
Man kan behandla med pyretal, men jag skulle nog rekommendera nematoderna. De har jag använt med mycket gott resultat. Här kan du se om du har nån återförsäljare i närheten eller beställa nematoder direkt från tillverkaren
hjärtegull
05-06-2008, 07:19
Men ser det där ut som angrepp av sorgmyggan, eller är det något annat tro?
Åsa, mälardalen zon 2
05-06-2008, 12:48
Bladskadan ser ut som liten brännskada.
Såvitt jag fått erfara så innebär ett sorgmyggeangrepp att plantan rent generellt börjar må dåligt. Bladen blir hängiga (som om man hade glömt vattna) och bleka för att sedan trilla av. Bereonde på hur stor plantan varit i de fall jag råkat ut för det, så har det gått att rädda. Sticklingar eller andra unga plantor kan vara utom räddning. Inget bekämpningsmedel eller annan taktik att bli av med myggorna har hjälpt så bra som nematoder gjorde för mig, så du kan ju gissa vad jag rekommenderar.  Klisterlappar gör att du i bästa fall endast blir av med de vuxna individerna och det är ju som du redan konstaterat, larverna som gör den största skadan. Jag kan inte svara på vad skadan på bilden uppstått ur, jag är bara en glad nybörjare, men enligt mina erfarenheter så spar man mycket bekymmer genom att köpa nematoder direkt om man har problem med sorgmyggor och sen sluta fundera över saken.
hjärtegull
06-06-2008, 14:52
Tack för alla svar. Det verkar dock inte som att det skulle vara sorgmyggor ändå, eftersom resten av min kära passionsblomma växer som ogräs och ser ut att må kalasbra. Lite skumt är det ändå att bara två blad har drabbats av detta fenomen. Mina två passioner (  ) står precis bredvid varandra, och det är bara den ena som ser ut så. Jaja, det återstår väl att se vad det är, fläckarna verkar ju inte sprida sig eller bli större eller något. Kanske är ytterst lokala brännskador Nåja, nu ska jag ut på den soliga balkongen och övervaka min kära karl som håller på att möblera om där ute för fullt. Jäklarns om han råkar ha sönder någon blomma, eller gud förbjude; min majs. Sen är det dags att tända grillen! Trevlig helg : )
Lady Hamilton
06-06-2008, 20:05
Angående nematoderna så har man ingen återförsäljare i närheten så bör man beställa från företaget redan på hösten innan det börjar bli frost, eftersom nematoder är frostkänsliga så kan de inte skickas med post när det är kallt. Jag brukar beställa ett gång påsar i Aug/Sept och förvara i kylen så jag har när det är dax för vår sådderna (men påsarna har besgränsad hållbarhets tid så kolla datum)
Ezereht
06-06-2008, 23:55
vi har ganska mycket sorgmyggor ute.. är det dåligt? Kan man bara strunta i det?
jag ska bjöda två bra fiender mot dem: Bacillus thuringiensis var. bakterie (Vectobac 12 AS ) sorgmygglarver och (Nematod) som säljer i Sverige just nu. Lycka till, H:Bassam
CITAT (Ezereht @ 07-06-2008, 00:55)  vi har ganska mycket sorgmyggor ute.. är det dåligt? Kan man bara strunta i det? Troligtvis så är dom inte till skada utomhus. Det verkar också som att de inte gillar sol, blåst och regn.
Karin M i zon 5-6
11-06-2008, 21:27
Hej! Jag har några egna små "husmorstips" mot småflugor, som jag har provat med gott resultat - inga garantier, dock! Jag tog helt enkelt en liten prilla snus och satte i blomvattnet och lät det dra ett tag - det behöver inte vara mycket. Jag är ingen snusare eller rökare själv, så den dosa jag köpte räcker ännu. Det går lika bra om än snuset är torrt som... ja, snus.  ' En äckligare variant är att ta en gammal cigarettfimp och göra likaledes med - men låt den för allt i världen inte ligga kvar och surna i vattnet! Usch, vad äckligt! Läste - som ett tredje förslag - just i dag i en trädgårdstidning om en dam som satte tre kryddnejlikor i vattenkannan och det skulle funka det med... Men testa först på nå´n växt du inte är så rädd om! Jag vill inte ha din älsklingsblommas död på mitt samvete!  Hälsningar Karin
Hur var det nu med det virus som var relativt vanligt hos tobaksplantan, är det smittsamt i ett sådant läge? Har för mig jag läst om det. Däremot vore det intressant om någon testade att samplantera en vitlök i krukan i fråga för att se om det "händer något", ska kunna ge resultat enligt ngn obskyr källa...
hjärtegull
12-06-2008, 08:17
Kee - det är nog tobaksmosaikvirus (eller heter det tobaksnekrosvirus?) du tänker på.
Det här svaret hittade jag i en annan tråd
"Tobaksmosaikvirus är tyvärr ett oerhört livskraftigt virus som klarar de höga temperaturer som förekommer under jäsningen av bladen. Viruset ska vara så livskraftigt att det t.o.m ska kunna överleva runt 25år på torra tobaksblad i vanlig rumstemperatur. Tobaksmosaikvirus brukar främst smitta växter som hör till familjen Solanaceae.
I tomatodlingar är man rädda för denna sjukdom men just där borde det inte vara så stort problem med tanke på att de odlar moderna sorter som är resistenta mot många virus. Men som hobbyodlare om man odlar äldre sorter som inte är resistenta så ska man nog vara försiktigare ,för de är mer mottagliga. "
Så snus kanske inte är det bästa alternativet...
Jag får väl ge mig på vitlök istället. Undrar om mina tomater får smak av vitlök om man har samplanterat dom : P
Jag hade otroligt mycket sorgmyggor hemma hos mig en vår. Bodde då i en liten etta så det kändes som om dom var överallt (och det var dom nog för jag hittade dem i maten och kaffet och ja överallt  ). Så där läste jag och testade olika metoder. Det var främt i en bananplantas kruka som de fanns, plantan led inte så mycket av larverna. Blev slutligen av med dem, vet inte vad det var som hjälpte men jag prövade: *gula muggar med honung-vatten och diskmedel. Sorgmyggorna lär ska lockas till gult. *tändstickor nertryckta i jorden. *Låta jorden torka ordentligt. * tobaks fimpar (testade inte för jag skulle ju ha varit tvungen att bli rökare då...) *det som jag tror hjälpte var att plantera om plantan i väl drenerad jord. Ha ett lager med leca kulor på och varje gång då jag vattnade gjorde jag en grop där jag hällde vattnet och sedan lade jag den torra jorden och lecakulorna på. *efter omplanteringen hade jag även i provadopinnar i jorden och sprayade hela växten med insektgift. Lycka till!
gula muggar med honung-vatten och diskmedel. Sorgmyggorna lär ska lockas till gult. Akta dig för den här metoden om du har en katt hemma, före en månad sen någon av mina kompisar skrev att han gjorde det och istället för att sorgmygg drack dem, hans katten som drack och hon sitta bredvid dörren med skakar huvud och titta som klaga på honom, jag tror att Katten blir förlamat från diskmedel. Lycka till, H:Bassam
Det gultejp som hänger på vägg hjälper, också om man sätta gula vanliga lammpa och pensla Lampan med olja lämna lampan ljus hela natten medan släck alla lampor, så ska du Få bra resultaten. Lycka till, H:Bassam
CITAT (Bassam @ 12-06-2008, 19:53)  gula muggar med honung-vatten och diskmedel. Sorgmyggorna lär ska lockas till gult. Akta dig för den här metoden om du har en katt hemma, före en månad sen någon av mina kompisar skrev att han gjorde det och istället för att sorgmygg drack dem, hans katten som drack och hon sitta bredvid dörren med skakar huvud och titta som klaga på honom, jag tror att Katten blir förlamat från diskmedel. Lycka till, H:Bassam Det räcker med en liten droppe diskmedel så ytspänningen försvinner från vattnet. Så lite diskmedel kan inte vara farligt. Men mycket diskmedel är kanske inte bra för katter...
Hjärtegull: Tack för svaret, jag hade på känn att jag inte var helt fel ute.
Jag har jagat sorgmyggor hela vintern, och mänskligt kan tyckas, försökte jag med alla typer av huskurer och alternativ som någonsin uppfunnits av en människa. Inget av dem hjälpte. När jag så tog mig i kragen och åkte förbi "weibulls" och köpte nematoder dröjde det inte länge förrän jag var väck med dem. Bara en annan metod hjälpte och det var att låta jorden stå i kokhett vatten i tio minuter, men det tog även kål på plantan.
Jag tror också att det var omplanteringen som hjälpte dig i ditt fall Sofiia, men det är ju inte en helt "idiotsäker" metod. Alla krukor måste ju omplanteras, annars kanske det finns kvar i någon kruka som sedan förökar sig i andra igen, dessutom ger jag mig f-n på att de små gynnarna kanske kan överleva iaf, tex om det finns ngn fullvuxen individ som flyger runt i lgh och börjar lägga ägg i den nysatta jorden. Har man 20-40-krukor blir det dessutom ett stort arbete att plantera om allt...
Lite luttrad är jag, men jag säger å andra sidan inte att ingenting annat hjälper. Lycka till!
Nu har jag läst en massa trådar som sorgmyggor. Jag har satt ut en massa små burkar med sött vatten och diskmedel och inom en halvtimme hade jag två drunknade kryp i den enda. De verkar komma främst från en av mina nyplanterade krukor med citronkärnor, så jag funderar på att slänga ut det, men jag antar att de redan spritt sig för dem är många fler nu än före helgen. Hade någon enstaka då och sen var jag bortrest och när jag kom hem hade jag jätte många.
Om jag har förstått det rätt så kommer dem med jorden man planterar med och om jorden är fuktig länge nog så utvecklas dem till små flugor? Om jag inte förstått fel så är det bra om jorden får torka upp ordentligt så att äggen eller vad det är inte utvecklas?
Det vore ju bra om det fanns något sätt att göra så dem inte utvecklas alls.
Jag förstår inte - Sorgmyggor är ju detsamma som "Blomflugor", dvs de pyttesmå svarta sakerna som man normalt sett ser flyga kring krukor som är omväxlande för blöta och för torra, de gör väl ingen betydande skada?
Larverna kan knapra på de allra finaste rötterna, men inte ens när jag haft ganska stora mängder av dem har jag märkt nån effekt på växterna. Jag kanske har fel eller har haft tur, men jag betraktar dem på samma sätt som hoppstjärtar, dvs som djur som är så svagt skadliga att det inte är lönt att bekämpa dem
Och vill man bekämpa dem så är de vanliga insekter med liten eller ingen motståndskraft mot pyretriner. Dvs mycket lättbekämpade.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|