goranakerman
Har ett litet dilema, har sett på forumet att det finns en del trådar kring detta redan men då handlar det om överhängande grenar samt skräp på ens gård. Skall försöka förklara situationen...

Grannen har ett 10 tal granar som är planterade ca 0.1-0.3m från vår tomt. träden i sig skymmer solen från vår tomt samt gör så att det enbart (nästan) växer mossa på vår så kallade gräsmatta. Detta är dock inte det stora bekymret utan detta är alla rötter som sticker upp ur vår gräsmatta. Är i princip omöjligt att klippa gräset (mossan) eftersom gräsklipparen hela tiden tar i rötterna som sticker upp.

Som jag ser det har vi ett antal allternativ:

1. Grannen går med på att fälla träden och allt är frid och fröjd.
2. Grannen går inte med på att fälla träden, vi gräver upp hela gräsmattan och kapar alla rötter och grenar som är i vår tomt. Detta skulle innebära att vi kapar både rötter och grenar någon decimeter från stammen... Känns som att det är risk för ras...

Har inte ännu kontaktat grannen skriver detta inlägg i förebyggande syfte i hop om att ha en handlingsplan utstakad om de inte vill fälla.

Är det någon/några som har lite tankar och ideer kring detta så vore jag ytterst tacksam.
Piccante
Du har egentligen mycket lite möjlighet att påverka din granne då man har rätt att odla vad man vill på den egna tomten och inte kan räknas som besvärande att en växt växer in under marken. du skulle ju lika gärna kunna toppdressa din gräsmatta och slippa ytliga rötter på det viset.
sockerkakan
Det är ju rent kriminellt... Man måste ju få ha nåt i sin trädgård! angry.gif Jag tycker verkligen att du ska tala med grannen och säga att det här är ett stort problem.. Mossa trivs i sur jord, så vill du få bort så ska du kalka, kalka. De gör vi alltid hos oss. yes.gif Lycka till!
Ralf
År du med i villaägarförbundet?? Tror mig veta att det finns rättsfall på detta område. Kan ju vara bra o läsa på innan ni tar kontakt.
goranakerman
Som svar på Markus:
Har inget emot folk som odlar vad de vill på sin trädgård men i detta fall handlar det inte om "en växt växer in under marken", utan det handlar om att rötterna sticker upp UR vår mark. Detta borde och skall räknas som besvärande. Vad jag blir lite irriterad på är det faktum att man har träd så nära en tomtgräns. Borde finnas en lag mot att anlägga träd (likväl som uppförande av en byggnad) nära en tomtgräns. Byggnader skymer sikten men träd skymer sikten, förstör gräsmattor, drar ur all näring i jorden samt i vissa fall skräpar ner.

Kan dock inte klandra min granne för detta egentligen samt jag vet inte hur de ställer sig i frågan. Det är inte grannen som har planterat träden utan de har stått där sedan tidernas begynnelse. Min farfar byggde huset där jag bor runt 1955, sedan dess har de dykt upp fler hus i backen, bland annat min granne. Så återigen föregående stycke med anläggande av träd nära annans tomt är inte applicerbart på grannen i fråga, utan de har bara valt att inte ta ner träd som stog där när de köpte huset. Detta förenklar ju knappast situationen då det känns som att står träden kvar så kan vi lika gärna anlägga asfallt för gräsmattan är i princip obrukbar.
Ralf
Till slut blir det ju en säkerhetsfråga, träden kan ju rasa ner o ha sönder något....
Piccante
CITAT (Ralf @ 03-06-2008, 10:08) *
Till slut blir det ju en säkerhetsfråga, träden kan ju rasa ner o ha sönder något....

Man kan inte begära att någon ska fälla sin träd i förebyggande syfte med hänvisning till att det kan vara en fara. Det har förekommit fall där man har provat det och det har inte gått. Ett träd kan ju falla åt360 grader och utgör kanske bara ifara vissa vinklar.
Ezereht
Varför inte bara prata med grannen? Dom kanske också vill bli av med träden smile.gif
Fast det ligger ju en inte helt föraktlig kostnad i att ta ner träd, kanske ni kan dela den kostnaden? Och vad ska man ha som tomtgräns istället? Planera en häck tillsammans? Jag tror för många är det kostnaden och "arbetet" som avskräcker. Och det är svårt att motivera att någon ska betala för att "du" ska bli glad. Men om man erbjuder sig att dela kostnaden, alternativt betala själv hamnar ju läget lite annorlunda.
goranakerman
Ja du Markus du verkar vara en riktig trädkramare... Allternativt har du själv ett gäng träd som stör dina grannar... Hur som helst faller träden så är det 50% chans att de drar med sig telefonledning samt elledning. 30 - 35% chans att de träffar 1 av 3 hus. 50 % chans att blockar vägen (ingen direkt fara går att flytta på). 5-10% chans att de blockar väg samt träffar ett hus. Detta är ungefärligt med tanke på 360 grader kring husen samt vissa allternativ går in i varandra tex träffar vårt hus samt drar med sig el/telefonledningar.

Som sagt vill bara ha mer kött på benen innan jag träffar grannen så har du inget mer konstruktivt att komma med Markus så vore det bra om du slutade lämna inlägg. Detta i all vänlighet!

Ezereht detta har faktiskt varit min tanke från början, de vill förmodligen ha kvar träden som insynsskydd vilket jag kan förstå. Har tänkt föreslagit att vi delar på kostnaden för trädfällning samt om de så behagar planterar buskar allternativt sätter upp staket. Detta är väl den mest rimliga åtgärden, har definitivt inte tänkt att grannen själv skall stå för hela kostnade, detta vore lite väl själviskt.
Ezereht
naughty.gif s på dem och fråga nu då! Tycker du funderat ganska mycket redan. Nu är jag nyfiken hur det går *s*.

Jag fick plantera ett ... träd wink.gif på grannens "sida" när jag pratade med dom och lät dom välja sort och ungefärlig placering (ett plommonträd). Så man kan komma långt med bara vanligt småprat också. Sondera terrängen. En vanlig häck ger nog bättre vindskydd än höga granar som förmodligen är lite kala nedtill. Och granbarren gör ju jorden sur, det vill dom säkert inte heller whist.gif
Piccante
CITAT (goranakerman @ 03-06-2008, 11:24) *
Ja du Markus du verkar vara en riktig trädkramare... Allternativt har du själv ett gäng träd som stör dina grannar... Hur som helst faller träden så är det 50% chans att de drar med sig telefonledning samt elledning. 30 - 35% chans att de träffar 1 av 3 hus. 50 % chans att blockar vägen (ingen direkt fara går att flytta på). 5-10% chans att de blockar väg samt träffar ett hus. Detta är ungefärligt med tanke på 360 grader kring husen samt vissa allternativ går in i varandra tex träffar vårt hus samt drar med sig el/telefonledningar.

Som sagt vill bara ha mer kött på benen innan jag träffar grannen så har du inget mer konstruktivt att komma med Markus så vore det bra om du slutade lämna inlägg. Detta i all vänlighet!

Ezereht detta har faktiskt varit min tanke från början, de vill förmodligen ha kvar träden som insynsskydd vilket jag kan förstå. Har tänkt föreslagit att vi delar på kostnaden för trädfällning samt om de så behagar planterar buskar allternativt sätter upp staket. Detta är väl den mest rimliga åtgärden, har definitivt inte tänkt att grannen själv skall stå för hela kostnade, detta vore lite väl själviskt.

Om det inte är konstruktivt nog att hänvisa till gällande lag och praxis så låter jag väl bli då att skriva i din tråd. Det är inte min granne så jag är måttligt intresserad av vad du gör.
Anders zon 1
CITAT

Värst vad du verkar retlig? confused.gif Förmodligen har Markus helt rätt i det han säger. dunno.gif Det gäller ju en privat tomtmark där träden dessutom stått under lång tid och då måste du förmodligen ha starka skäl för att kunna kräva att träden tas bort och ärligt talat tror jag inte att det räcker med att du har mossa i gräsmattan och att det är svårt att klippa gräset.

Det känns som om du tar ut problemen i förskott här. Självklart ska du i första hand prata med din granne. Han/hon kanske tycker det är helt ok att ta bort träden och då är det ju inget problem. Om det ändå inte fungerar att prata med grannen så kan du ju testa att driva det rättsligt, men jag misstänker som sagt att det kan vara svårt att vinna ett sådan mål och du riskerar förmodligen att få betala rättegångskostnaderna om du förlorar (vilket kan bli mycket dyrt). Om det är risk för skador på allmänna intressen (t ex telefonledningar/elledningar) kanske du skulle kunna anmäla det hela till kommunen, men jag är inte säker på vilka mandat dom har att göra något. Tror dock att kommunen hur som helst kan ge råd om vad du kan göra i ett sånt här läge, så ett tips är att höra med dom allra först. Kommunen kanske till och med har någon jurist du kan få råd av.
Knytt
Kanske ska man inte ta ut så mycket i förskott.
Om du har problemen du nämner på din sida så borde ju grannen själv ha dem på sin sida? Kanske blir de glada för den ekonomiska och praktiska hjälpen? smile.gif
goranakerman
Är inte retlig tycker bara att "det finns inget du kan göra grannen har all rätt i världen att förstöra din gård" inte är speciellt konstruktivt. Det hade varit konstruktivt att skriva "enligt balk #X så har din granne all rätt att ha kvar sina träd och du har likartad rätt att gräva upp din gård", detta är mer konstruktivt då vet jag att det inte bara är personliga åsikter.

För övrigt så vet jag inte hur jag skall kunna uttrycka detta tydligare men vissa verkar inte förstå. Det handlar inte om mossa eller rötter som är nära marken på tomten. Det handlar om rötter som är OVANFÖR marken. Kan inte se hur det skulle kunna vara lagligt. Å samma anda så skulle jag kunna gå och gräva ner stenbumlingar på min grannes tomt där hälften sticker upp ur jorden, i mina ögon samma sak (dock lättare att ta bort stenar än rötter).

Ledsen om jag har verkat lite offensiv känns bara som om lagen är lite snedvriden. Du har ingen möjlighet att måla ditt hus som du vill, du får inte sätta in fönster på ditt eget hus som du vill, du får inte bygga nära grannes tomt men när det kommer till att ha 30-40 meter högra träd vars rötter förstör din grannes tomt så är det helt ok!?! Kan någon förklara logiken i detta för mig.

Återigen ledsen om jag verkat "retlig" var absolut inte min mening!
Malvia

Kommer att tänka på den 80-åriga damen som sågade ned sin grannes tall för hon trodde den störde deras telefonnät.

Hon blev dömd att betala för en ny tall i den storleken + skadestånd + rättegångskostnader. det var minst 100,000 kr.

Naturligtvis en tragedi där alla blev förlorare.

goranakerman
Ha ha så långt tror inte att det går wink.gif
Är det blankt nej från grannen och lagen säger att vi inte kan göra något åt det så är det väl bara till att gilla läget. Allternativt hyra en grävmasin och gräva upp rötterna på vår tomt.
Sommartorparn
CITAT (goranakerman @ 03-06-2008, 12:43) *
För övrigt så vet jag inte hur jag skall kunna uttrycka detta tydligare men vissa verkar inte förstå. Det handlar inte om mossa eller rötter som är nära marken på tomten. Det handlar om rötter som är OVANFÖR marken. Kan inte se hur det skulle kunna vara lagligt. Å samma anda så skulle jag kunna gå och gräva ner stenbumlingar på min grannes tomt där hälften sticker upp ur jorden, i mina ögon samma sak (dock lättare att ta bort stenar än rötter).

Det är väl inte riktigt jämförbart?! Som jag har förstått det så har träden funnits innan husen byggdes. Det är förmodligen skogstomter ni bor på (typiskt 50-tal) och vill man anlägga trädgård på en sådan tomt så får man anpassa trädgårdsanläggandet till de naturliga förutsättningarna. Annars får man göra kalhygge och ta dit en bulldozer. Eftersom det är olagligt att göra kalhygge på en grannes tomt (om ni inte är överens om det), så får du gilla läget. Anlägg en surjordsrabatt kring granrötterna. Att träd har rötter är varken lagligt eller olagligt utan helt naturligt. Befängt att anklaga grannen för att "förstöra"!
Aqvakul
Jag hade nog börjat att diskutera probelemet med grannen och inte förberett "värsta fälttåget" i en tråd på Odla. Tänk om din granne läser dina inlägg här......tror knappast det skulle underlätta din situation....
Digger
CITAT (goranakerman @ 03-06-2008, 12:43) *
Ledsen om jag har verkat lite offensiv känns bara som om lagen är lite snedvriden.

Om lagen är snedvriden är det inget du kan göra något åt på kort sikt. I en demokrati får vi acceptera de lagar och förordningar som finns, vill vi ha ändring får vi engagera oss politiskt men räkna med att det tar tid att ändra på lagar. Nuvarande regelverk har vuxit fram under lång tid och är förankrat i vår kultur. Men jag förstår inte varför du inte snackar med grannen innan du börjar leta tillämpliga paragrafer, allting kanske kan lösa sig snabbare än du tror? Att börja slå i lagboken och dra igång en rättsprocess är det sista man vill göra.
Jan af Lisö
Jag är inte juridiskt kunnig själv, men har läst många bidrag i den sortens trådar, om träd och grener som kommer över tomtgränsen. Om jag har fattat det rätt så:

- Du har rätt att ta bort grenar och rötter som kommer på din sida

- Du måste ge grannen chans att själv göra jobbet för att minimera skadan på träden, samt måste nog bevisa att du gav honom den chansen. Det kan betyda att han har upp till ett år på sig för att göra det under rätt årstid.

Kolla gärna forum hos byggahus.se, under juridik, en mycket vanligt återkommande fråga.

Lite personliga synpunkter:
- gör det på något sätt att grannsämjan bibehålls, man behöver goda grannar
- granarna blir jättefula på din sida om/när alla grenar sågas ner
- man skall inte plantera något på sin egen tomt som gör det omöjligt för grannarna att fullt utnyttja sin tomt, t.ex anlägga gräsmattan vid tomtgränsen
- juridik är inte svart/vitt, en fråga besvaras aldrig med ett klart JA eller NEJ. Går konflikten till rätten så är det bara advokaterna som vinner (stora pengar från er), Ni alla andra förlorar.
- Jag tycker du gör rätt som ställer frågan här, inför en förhandling är det bra att känna till både sina och motpartens rättigheter

Hoppas Ni löser det på ett bra sätt för bägge parter.
goranakerman
Tack för alla svar både possitiva och negativa, förstår att det är en svår fråga. Är dock inte att jag vill jämna hela stället vid marken utan ta bort 10 träd. Men som några här har påpekat så anklagar jag inte min granne för att "förstöra" min gräsmatta. Har ni läst hela inlägget så kanske ni förstår att det inte är min granne jag klagar på utan på lagen. Min granne är för övrigt väldigt trevlig så jag tror inte att det kommer att bli några problem. Vill de inte ta bort träden så kommer vi nog fram till en allternativ lösning där vi fortfarande kan ha grillkvällar i området utan sura miner...wink.gif Har även vuxit upp med dessa träd så det kanske kommer till en punkt där man inser att man själv inte vill fälla dem. Är bara synd att man inte kan göra något med gräsmattan men det kanske finns andra allternativ.

Aqvakul och Sommartorparn läs gärna hela inlägget innan ni postar, återigen har inget emot min granne det är LAGEN jag blir fundersam över. Men å andra sidan Sommartorparn så kan du utveckla resonemanget kring surjordsrabatter så vore jag tacksam. Har inte direkt gröna fingrar så om ni/du kunde nämna lite allternativ till växlighet så lovar jag att i forsättningen inte klaga på vår lag... wink.gif
Gossen Ruda
Som sagt, lagen säger en sak förnuftet en annan. Du kan aldrig tvinga grannen att ta ner träden men ibland hjälper det med att prata om saken. Tvärvägrar han har alltid rätten att göra vad du vill på din tomt inklusive gräva upp och ta bort rötter. Själv anser jag att man inte skall ha eller plantera träd som kan orsaka problem för grannar men andra tycker annorlunda. Tror att lagen, jordabalken, är urgammal och inte direkt utformad för villaträdgårdar.
Sommartorparn
CITAT (goranakerman @ 04-06-2008, 08:17) *
Aqvakul och Sommartorparn läs gärna hela inlägget innan ni postar, återigen har inget emot min granne det är LAGEN jag blir fundersam över. Men å andra sidan Sommartorparn så kan du utveckla resonemanget kring surjordsrabatter så vore jag tacksam. Har inte direkt gröna fingrar så om ni/du kunde nämna lite allternativ till växlighet så lovar jag att i forsättningen inte klaga på vår lag... wink.gif

OK, det var bara en idé. Vet inte hur det funkar i praktiken, men jag tänkte upphöjd rabatt ovanpå rötterna med en kant av torvblock. Nu vill troligtvis de typiska surjordsväxterna (rhododendoron) vill ha fuktigare än vad det kan bli under en gran, men kanske en blandning av lägre växter som skulle kunna trivas på platsen. Ljung? Blåbär? Hur skuggigt är det? Marktäckaren Vinca Minor skulle säkert funka. Finns i flera färger. Fler tips kan du få av forumfolket här.

Hoppas det löser sig med grannen tummenupp.gif

joz
CITAT (goranakerman @ 04-06-2008, 08:17) *
Tack för alla svar både possitiva och negativa, förstår att det är en svår fråga. Är dock inte att jag vill jämna hela stället vid marken utan ta bort 10 träd. Men som några här har påpekat så anklagar jag inte min granne för att "förstöra" min gräsmatta. Har ni läst hela inlägget så kanske ni förstår att det inte är min granne jag klagar på utan på lagen. Min granne är för övrigt väldigt trevlig så jag tror inte att det kommer att bli några problem. Vill de inte ta bort träden så kommer vi nog fram till en allternativ lösning där vi fortfarande kan ha grillkvällar i området utan sura miner...wink.gif Har även vuxit upp med dessa träd så det kanske kommer till en punkt där man inser att man själv inte vill fälla dem. Är bara synd att man inte kan göra något med gräsmattan men det kanske finns andra allternativ.

3 kap. Rättsförhållanden mellan grannar

2 § Tränger rot eller gren in på fastighet från område intill denna och medför detta olägenhet för fastighetens
ägare, får denne taga bort roten eller grenen. Områdets ägare skall dock beredas tillfälle att själv utföra åtgärden, om denna kan befaras medföra skada av betydelse för honom.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon