Sommartorparn
Har läst här på forumet att det finns en produkt, små kulor, som man blandar i jorden till amplar o krukor för att dom ska hålla fukten.....

Nu sitter jag här med en liten påse "sica gel", sån där som brukar ligga i postoderpaket för att grejerna inte ska bli fuktiga.

Är det samma produkt som den ni blandar i krukorna? Kan man använda den på samma sätt? (eller kan det vara giftigt för växterna?) confused.gif
Ålgryte
CITAT (Sommartorparn @ 03-06-2008, 12:49) *
Har läst här på forumet att det finns en produkt, små kulor, som man blandar i jorden till amplar o krukor för att dom ska hålla fukten.....

Nu sitter jag här med en liten påse "sica gel", sån där som brukar ligga i postoderpaket för att grejerna inte ska bli fuktiga.

nono.gif
"Sica gel" används för att hålla torrt och jag skulle inte blanda det i jorden hos mina växter!
Platinum
Det är nog vermiculite (eller möjligen perlite) du sett diskuteras.
Maria S i Skåne
Eller kanske SwellGel?
Sommartorparn
OK, det är en helt annan produkt, alltså....

Är swell-gel och vermiculit samma sak? Och var får man tag i sånt i så fall. g.gif
KURT
CITAT (Sommartorparn @ 30-08-2008, 14:54) *
OK, det är en helt annan produkt, alltså....

Är swell-gel och vermiculit samma sak? Och var får man tag i sånt i så fall. g.gif

Nej swll-gel blandas i jorden för att den skall behålla fuktigheten längre se:

http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=54752

vermiculit är en produkt som kommer från vulkanisk aska? och som läggs PÅ jorden för att den skall vara luftigare, speciellt för små plantor.
LasseB
Prova http://www.wexthuset.com/default.asp?sp_pi...sp_product=8013
eller sprätta upp en blöja (men det blir nog dyrare
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon