Full version: Beskära trädpion?
Pius
Jag har en jättegammal rosa trädpion som blommar just nu, men med väldigt få blommor.

Ska man beskära en trädpion? Och i så fall hur?

Den blommar dåligt tycker jag, vad kan jag göra åt det? Jag vet egentligen ingenting om hur man sköter en trädpion, den har stått där sen jag var liten och såvitt jag vet så fick den aldrig någon speciell omvårdnad så det kanske är dags för det nu. confused.gif

Pius
nelly.trott
Jag vet att tråden är en gammal sådan men jag hade också velat veta om man kan beskära dessa och isf när hur ??
Big Gardener
Trädpion bör inte beskäras särskilt mycket eftersom den inte brukar växa särskilt kraftigt. Beskärningen bör begränsas till enstaka döda eller olämpligt placerade grenar. Frågan är varför det behöver beskäras? Om en trädpion blommar dåligt eller växer kasst är beskärning det sista jag skulle ta till.

Jag förstår att det kan kännas lockande att sätta sekatören i den eftersom en träd/buskpion kan se ganska ranglig ut, men det är sällan lämpligt.

Trädpionen behöver relativt mycket ljus och näringsrik jord för att trivas. Står den i konkurrens med andra växter både i fråga om solljus och jordvolym, då bör man nog fundera på att röja undan saker omkring dem. Att flytta dem till en lämpligare plats är ett alternativt, men jag har tyvärr dålig erfarenhet av att flytta busk-/trädpioner eftersom de har ett ganska omfattade rotsystem. Det är svårt att flytta dem utan att skada rotsystemet och det är inte särskilt uppskattat.

Vad göra? Ge mer utrymme åt den, både för ljusets skull och kring dess rotsystem. Absolut inget gräs under! Ge den mycket organiskt gödsel. Rosgödsel och kompost gärna med en gnutta kalk i (om det saknas i jorden) och gott om vatten, om det saknas.
nelly.trott
Tack så jätte mycket för en utförlig beskrivning, då vet jag exact vad jag skall göra nu =)
Bassam

Tack för frågan

det kan flytta dom med stor jordklumpen plus du ska ge de bra vatten plus kan du beskär den lite före flyttning.

Obs:det är bra om man vågar flytta växter.

H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon