therese.kvist
03-06-2008, 14:00
Har haft bladlöss sen i april nu, är förbannat less på dom!!!
Har sprutat med såpa o vatten, men tycker bladen dör då.
Köpte nån blandning med vatten o olja, gick inte heller.
Igår köpte jag pyrex som man blandar ut i vatten, men är rädd
att allt kommer bli oätligt o giftigt???
HJÄÄÄÄÄÄÄÄÄLP snälla !!!!!!
Det framgår inte vad det är för växter som du har bladlöss på? Är det på en balkong eller terrass? så lär det väl knappast finnas myror, men har man också myror, så måste man först se till att bli av med dem.
Vissa bekämpningsmedel ska försvinna på 6-8 veckor men jag skulle inte spruta något sådant på det jag avser att äta. Kläm ihjäl lössen och kläm och kläm och sätt 1-2 msk t-röd i en liter såpvatten (1 dl såpa) och spraya växterna då de är i skugga.
Mvh
Fenja
Elinpelin86
03-06-2008, 17:05
Om du har växterna i växthus kan du skaffa nyttodjur som parasiterar på lössen.
De finns att beställa över internet. Sök efter nyttodjur, på hemsidorna står det vilka nyttodjur som används för olika skadedjur.
therese.kvist
03-06-2008, 17:41
Har en inglasad balkong, mest är det paprikorna som tagit stryk, pga bladen ramlar av utav såpan.
Nu har jag fått lära mig att man ska tydligen spola av såpan, suck
Men även dahliorna har massor, de kunde jag dock spola i badkaret i hett vatten med framgång
men de kommer väl igen.
De andra krukorna med blommor ex liljor kan jag inte flytta
Martin_Blomberg
03-06-2008, 20:37
Jag tröttnade på att spruta med såpvatten. Tog helt enkelt och klämde ihjäl alla bladlöss jag såg. Varje gång jag var ute på balkongen klämde jag sönder de jag såg. Efter ett tag minskade antalet kraftigt. Sedan uphörde problemet.
therese.kvist
04-06-2008, 09:02
Mmm det är väl iofs effektivt, men när det är tusentals???
Pyrex verkar ha funkat (håll en tumme att de håller sig borta nu)
Aphidius ervi parasitstekel Ervipar;Ervi-System bladlöss ,
det är någon biologisk bekämpning mot blad löss, jag själv använde och det funkad bra det ,
jag kokade strakt paprika sedan jag blandad 1cm vatten som tåg från kokade stark paprika med 1L vanliga vatten och sprejade på växter, det funkade bra, men det kom igen efter 3 veckor och jag sprejade igen nu mina växter fri från bladlöss.
lycka till, H:Bassam
Bassam, Ursäkta mig, men jag förstår inte riktigt måtten du ger..min gissning är:
Stark paprika kokas , och sen blandas 1 centiliter av avkoket med 1 liter vatten ? Stämmer det ? Om det stämmer så undrar jag om du med stark paprika menar något i stil med chilipeppar, för den ser väl ut som en liten röd paprika. På Spanska finns det något som heter pimenton = mycket stark paprica=chili pepper...Stämmer det eller är jag helt borta ?
Snöflinga
12-06-2008, 20:29
CITAT (therese.kvist @ 03-06-2008, 18:41)

Har en inglasad balkong, mest är det paprikorna som tagit stryk, pga bladen ramlar av utav såpan.
Nu har jag fått lära mig att man ska tydligen spola av såpan, suck
Men även dahliorna har massor, de kunde jag dock spola i badkaret i hett vatten med framgång
men de kommer väl igen.
De andra krukorna med blommor ex liljor kan jag inte flytta
Till prydnadsväxter i kruka tycker jag provadopinnar är det absolut effektivaste. Bara att stoppa i jorden och vattna, sedan dröjer det inte länge innan ohyran är väck
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.