|
therese.kvist
03-06-2008, 14:16
Jag har köpt chokladblomma, kaktusdahlia och afrikas blå lilja och planterat ut i varsin stor kruka på min inglasade balkong, men inget händer!!! Har planterat ut mina övervintrade dahliaknölar o de har börjat blomma så smått. Har odla nån reklamationsrätt? Nån som vet??
ingrids
03-06-2008, 14:42
Någon (minns inte vilken tråd) reklamerade sin chokladblomma med framgång. Hur länge har du väntat?
therese.kvist
03-06-2008, 14:55
Oj länge!!! säkert 1,5 månad. Eftersom de andra dahliorna blommar planterade de samtidigt ju
ingrids
03-06-2008, 14:56
Då borde du absolut kontakta odla - de är jussta att ha att göra med.
therese.kvist
03-06-2008, 14:59
har mailat dom ,men jag undrade om de tog reklamationer!!! Ville höra era erfarenheter av dom.
Lady Hamilton
03-06-2008, 15:07
Det var jag som reklammerad min ena 'Choklad knöl' Och jag jag fick en ny som börjat gro. I övrigt så är det en av 'Pion-knölarna' som ej heller har grott, men när jag frågat här på forumet så verkar det vara av en seeeeeg sort så jag har ännu inte gett upp hoppet om den
Jag har gjort några reklamationer på bl.a. liljor. Inga problem alls. Tog bara några dagar tills jag fick nya.
De flesta irisknölarna som jag köpte kommer inte upp, hur länge är det rimligt att vänta efter plantering? Mvh Fenja
Lady Hamilton
03-06-2008, 17:02
Om du planterat dem grunnt så bör de inte ta mer än knappt 2 veckor innan man kan se den grönska
Tack Lady Hamilton, då ska jag kontakta Odla om detta. Mvh Fenja
Mina sorgebarn är Fläcknäva 'Espresso', Hängslöja 'Rosea' och Silvernäva 'Ballerina' Är det någon som fått något grönt på dom? Det har gått snart 3 månader nu Resten har kommit upp så fint... Ändrade en "stammning" på texten
Mina silvernävor 'Ballerina' har kommit upp. Något pyttiga men annars ok.
Ciczi
Alla perenner jag beställde växer fint - utom Fläcknävan 'Espresso' - den har inte visat några livstecken öht, rötterna såg misstänkt livlösa redan när jag fick hem sändningen. Den är stendöd. Jag har mailat odlabutiken och jag räknar med ersättning - det har aldrig varit några som helst problem nånsin att reklamera till Odlabutiken.
Ok, då är jag väl knappast otålig om jag mailar till odla och påpekar att dom inte kommit upp
CITAT (Rihane @ 04-06-2008, 11:08)  Ok, då är jag väl knappast otålig om jag mailar till odla och påpekar att dom inte kommit upp  Inte ett dugg! Jag fick hem mina perennknölar för tre veckor sen, fick dem planterade dagen efter och jag mailade Odlabutiken igår och talade om att allt växer bra utom fläcknävan som är död. Jag gav ett förslag i mitt mail på en lämplig ersättningsväxt, i samma prisläge, om det skulle vara så att just fläcknävan 'Espresso' är slutsåld.
Så det är fler än jag som haft otur med "Espresso". Av de två jag köpte lever en. Den är ca 2,5 cm hög och 5 cm i omkrets. Lite synd, dom hade gjort sig bland alunroten.
Tremastarblomman "Macs Double" köpte jag tre av. En av dom växer och frodas och nu kommer violetta blomknoppar (skulle vara klarbåa). De andra har gjort paus i tillväxten vilket inte stör mig.
De andra växterna växer fint. Men jag skulle kanske påpeka felet med "Espresso" till Odla. Något var kanske fel med den överhuvudtaget om det är så många som den dött för?
Fru fet
05-06-2008, 11:51
Min "Espresso" dog också, eller kom aldrig upp rättare sagt, liksom ena bolltisteln. Det andra frodas bra. Jag har inte reklamerat - det kanske man borde göra? Trodde att det var jag som vattnat för slarvigt.
jenny
Myosotis
07-06-2008, 15:49
Chokladblomman och de flesta andra lever och mår bra, men freesiorna och anemonerna har inte visat några livstecken, det är snart två månader sen jag satte dem. Jag funderade just på om det är någon idé att reklamera, men då ska jag göra det. De vinner ju själva på att vara sjyssta, annars vågar man inte beställa fler gånger. Men ska man skicka tillbaka knölarna?
CITAT (Myosotis @ 07-06-2008, 16:49)  Chokladblomman och de flesta andra lever och mår bra, men freesiorna och anemonerna har inte visat några livstecken, det är snart två månader sen jag satte dem. Jag funderade just på om det är någon idé att reklamera, men då ska jag göra det. De vinner ju själva på att vara sjyssta, annars vågar man inte beställa fler gånger. Men ska man skicka tillbaka knölarna?  Nej, det har jag aldrig behövt. Odlabutiken är justa och litar på sina kunder, inte vill de ha tillbaka en massa döda rotknölar och lökar heller.
CITAT (Rihane @ 04-06-2008, 11:08)  Ok, då är jag väl knappast otålig om jag mailar till odla och påpekar att dom inte kommit upp  Tänkte bara nämna att när jag mailade, fick ett vänligt svar om att, just dom plantor som inte kommit upp, var slut. Men att jag kunde få kostnadsfria ersättningsplantor för samma summa...
CITAT (Rihane @ 10-06-2008, 08:52)  Tänkte bara nämna att när jag mailade, fick ett vänligt svar om att, just dom plantor som inte kommit upp, var slut. Men att jag kunde få kostnadsfria ersättningsplantor för samma summa... Samma här, Odla-butiken kan man lita på!
retrieva
10-06-2008, 21:37
Hmm mina fläcknävor har heller inte kommit upp. Och jag som köpte två stycken....
Sen var min hosta striptease ingen striptease utan en vanlig brokfunkia. Fick en ny och den är oxå en brokfunkia *ger upp*. Har mailat får se vad de säger....
Min näva kom heller aldrig upp! Såg trist ut redan när den kom.. Jag har fått ersättning utan problem
Nu får jag berätta en glädjande nyhet: min lilla överlevare, nävan Espresso som var så pytteliten, har växt till sig i värmen! Den är nu runt 10 cm i omkrets och 7-8 hög. Och två små blomknoppar syns! Jag får ta ett kort när jag kommer hem idag (skall inspektera stormskadorna. Flera rosgrenar har brutits av).
Min Espresso har inte heller kommit upp... Men astilben jag beställde har tagit sig jättefint!
CITAT (Bee @ 11-06-2008, 09:59)  Nu får jag berätta en glädjande nyhet: min lilla överlevare, nävan Espresso som var så pytteliten, har växt till sig i värmen! Den är nu runt 10 cm i omkrets och 7-8 hög. Och två små blomknoppar syns! Jag får ta ett kort när jag kommer hem idag (skall inspektera stormskadorna. Flera rosgrenar har brutits av). Så kul, grattis!
Idag fick jag ett paket från Odla-butiken. Jag hade väntat mig att det skulle innehålla en annan ersättningsväxt eftersom jag fått veta att fläcknävan Espresso tyvärr var slut. Gissa om jag blev glad när jag öppnade paketet och där fanns en stor och fin, mycket levande rotknöl av just fläcknävan Espresso!  Odla, den är jättefin! - och om den inte överlever så tar jag på mig skulden för det alldeles själv. Känns pålitligt och bra att vara kund hos er.
Grattis Betty!
Så här ser min lilla Espresso ut idag: [attachment=19603:Espresso.JPG]
Ser fin ut, Bee!
Jag köpte Blodnäva ' Album' Röd Kärleksört 'Emperor' Backsippa 'Rubra' Backsippa 'Alba'
Blodnävan gror och växer så fint.
Backsippan började gro ganska snabbt men har nu dött. Kanske jag vattnat för mycket. De ska väl inte ha så mycket vatten.
De övriga två syns inget liv än men rötterna som kom från Odla var så fräscha och fina så jag har inte gett upp hoppet än.
Jag planterade om min kärleksört idag, såg en framtida trångboddhet i krukan. Den hade visserligen knoppar  tror jag  men i längden kommer den nog trivas bättre i sin nya kruka. Grattis Betty. Bee, din espresso ser jättefin ut Inte konstigt att den tagit slut. Hade velat ha en espresso... fanns inga nävor kvar som jag ville ha så det får bli en Iris istället
CITAT (Rihane @ 12-06-2008, 14:58)  Jag planterade om min kärleksört idag, såg en framtida trångboddhet i krukan. Den hade visserligen knoppar  tror jag  men i längden kommer den nog trivas bättre i sin nya kruka. Grattis Betty. Bee, din espresso ser jättefin ut Inte konstigt att den tagit slut. Hade velat ha en espresso... fanns inga nävor kvar som jag ville ha så det får bli en Iris istället  Ska du ha din 'Emperor' i kruka?  Min kärleksört ska ut i en rabatt - så fort jag får tillbaka krafterna efter lungkollapsen - doktorn har beordrat vila och inga som helst ansträngningar... *suck* Så här ser min 'Emperor' ut, krukad för en månad sen: [attachment=19611:Kärleksört_Emperor.jpg]
CITAT (Betty @ 12-06-2008, 17:43)  Ska du ha din 'Emperor' i kruka?  Min kärleksört ska ut i en rabatt - så fort jag får tillbaka krafterna efter lungkollapsen - doktorn har beordrat vila och inga som helst ansträngningar... *suck* Så här ser min 'Emperor' ut, krukad för en månad sen: [attachment=19611:Kärleksört_Emperor.jpg] Har kastat ett getöga på bostadsrättsföreningens rabatter för mina mängder av sommarblommor Men har sett mig lite omkring och tror att dom genast skulle misstänka mig Annars är jag hänvisad till krukor...För det mesta stora krukor Min stackars kärleksört fick trängas i pensé krukan du ser där finns även en japansk lönn. För att rädda lönnen flyttades kärleksörten [attachment=19612:balkjun11a.jpg] Jag har balkong och jag har sett att någon har kärleksört i kruka en bit bort Ska plantera om den igen i höst till större kruka, då den krukan blir frigjord från fuchsior. Hängde du med?
Fågelvägen
12-06-2008, 18:28
Hoppas ni balkongodlare kommer ihåg att njuta av lyxen som många saknar: att ni får ha kärleksörterna och alla andra växter i fred! Jag fick kärleksörter av en snäll granne och har (hade) dem vid husväggen där de blommade fint i fjol. I år blev de helt avbetade av de jämrans rådjuren  som också satte i sig alla skott och knoppar på vår enda rosenbuske
CITAT (Fågelvägen @ 12-06-2008, 19:28)  Hoppas ni balkongodlare kommer ihåg att njuta av lyxen som många saknar: att ni får ha kärleksörterna och alla andra växter i fred! Jag fick kärleksörter av en snäll granne och har (hade) dem vid husväggen där de blommade fint i fjol. I år blev de helt avbetade av de jämrans rådjuren  som också satte i sig alla skott och knoppar på vår enda rosenbuske  Jodå, Vi slipper mördarsniglar och att klippa gräsmattan också Sedan slipper vi rosenrabatter(jag nöjer mig med en krukros), Pergolor med klematis(jag har klematis av den lite beskedligare sorten), stora vallmofält, rabatter med olika teman(jag har krukor med olika teman) Pioner  ............
CITAT (Rihane @ 12-06-2008, 18:36)  Har kastat ett getöga på bostadsrättsföreningens rabatter för mina mängder av sommarblommor Men har sett mig lite omkring och tror att dom genast skulle misstänka mig Annars är jag hänvisad till krukor...För det mesta stora krukor Min stackars kärleksört fick trängas i pensé krukan du ser där finns även en japansk lönn. För att rädda lönnen flyttades kärleksörten [attachment=19612:balkjun11a.jpg] Jag har balkong och jag har sett att någon har kärleksört i kruka en bit bort Ska plantera om den igen i höst till större kruka, då den krukan blir frigjord från fuchsior. Hängde du med? Aha, du är balkongodlare!  jag missade det tidigare. Jodå, jag hängde med i "omflyttnings-cirkusen" Låter otrevligt det där med att kärleksörten tillhör rådjurens favoriträtter... Tack för varningen Fågelvägen! Jag får försöka att komma ihåg att ställa en hönsnätbur över den till nästa vår (vi har bara rådjursproblem på våren, innan det finns tillräckligt med matnyttigt för dem i skogen).
Ophelia
12-06-2008, 21:57
Mina knölar (köpte två st. en dahlia och en calla) växer och frodas men ingen av dem är vad de skulle vara namnmässigt. Köpte en Dahlia "Miss Campbell" men det är det inte alls men det är definitivt inget fel på växtligheten. Callan köptes som "Carmine Red". Det är det inte heller utan istället den callan som var lila med vit kant (har glömt namnet och skulle vara tacksam om någon ville delge mig det som kanske har samma calla). Det är inte Odlas fel att det blivit fel då knölarna var fint packade i sina förpackningar med namn och allt. Får se vad dahlian kan vara för något, den har ännu inte blommat men stor och rejäl
Lady Hamilton
12-06-2008, 22:13
Jag undrar om det är någon här som beställde Luktpionen 'Nymph' och har fått den att gro? Min har inte grott ännu  där emot den andra Luktpionen 'Shirley Temple' som jag beställde har grott och växer bra
Idag kom ersättningsknölarna. Irisar(sibirica) och tremast. Har ingen aning om vad jag gett mig in på där Var iväg till Zeta för att kolla om dom hade nävan "espresso", den som inte kommit upp. Det hade dom, tänker inte tala om vad skönheten skulle ha kostat  ., tillräckligt mycket för att inte följa med mig hem. Såg ut en annan näva som jag, tålmodigt ska vänta in för att köpa. Jungfrunäva.
LenaTuring
13-06-2008, 19:49
CITAT (Lady Hamilton @ 12-06-2008, 23:13)  Jag undrar om det är någon här som beställde Luktpionen 'Nymph' och har fått den att gro? Min har inte grott ännu  där emot den andra Luktpionen 'Shirley Temple' som jag beställde har grott och växer bra Jag beställde de två sorterna och insåg genast att det inte var bra rötter jag fått och jag reklamerade till odla och fick 2 st nya fina. Men när jag vid nästa leverans som var ett större antal storvallmo och hälften var skit då blev jag less och det dröjer nog länge innan jag beställer på odla igen!! Lena
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|