Söttok06
Jag började förra året med att gräva bort översta jordlagret som var täckte med ogräs, men det har förstås kommit upp igen eftersom jag inte täckt med någon där.
Marken är inte slät utan gropig eftersom jag inte hann gräva överallt. I år tänkte jag mig att börja med att förbereda för att kunna göra en uteplats. Men eftersom jag inte har så mycket pengar kommer jag inte kunna köpa allt material på en gång. Tänkte mig en grusad plats på ca 6 kvm med avskärmning bakom. Jag har bara en odlingslott så det får inte bli för dyrt.

Men måste man ta bort allt ogräs på ytan och gräva bort ogräsrötterna så mycket som möjligt innan man lägger på markduken? Hur mycket jobb måste man lägga ner?

Vill veta innan jag ger mig på projektet för det känns nästan oändligt med allt grävande. Ogräsrötterna finns överallt.

En annan bit har jag täckt med tidningar. Men inte just där jag tänkte ha uteplatsen.
ingrids
Om du väljer rätt typ av duk - en som inte släpper igenom ljus eller rötter utan bara vatten - behöver du rimligen inte rensa bort alla rötter, de borde dö av brist på ljus.
BjursBerit
lägg 2 lager tidningar..min erfarenhet av duken är att kommer det ogräs mellan väven så är det h.-vete att få upp det så numera lägger jag tidningar ..och i år ska jag skippa duken
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon