CITAT (Margith @ 03-06-2008, 16:33)

Jag har verkligen fått "vatten på kvarn": ska du få hjälp från landstinget måste du antingen vara kärnfrisk OCH ha semester, eller så sjuk att du kommer till lasarettet med ambulans (ja, jag hoppas innerligt att du faktiskt får hjälp i det läget)
Ja här i vårt område VET vi att det inte är säkert! Vi har ju BARA 4 ambulanser i denna stan...
För lite drygt ett år sedan skedde en oerhörd olycka. En kvinna gick på en trottoar. Samtidigt kom en bil från höger i korsningen och en bil rakt framifrån. Bilen framifrån körde på bilen som kom från höger, så den bilen for upp på trottoaren och klippte benen av kvinnan mot ett skyltfönster.
Kvinnan fick köras till lassarettet (två kvarter bort) i polisbil! -------- Närmaste ambulans fanns mer än 7 mil bort!
Någon månad efter detta, skedde en olycka på en bygdegårdsfest. En man blev knuffad och föll så illa att han slog huvudet i högtalaranläggningen och blev medvetslös. Mannen fick köras till lassarett med privatbil, för SOS ansåg det vara alkoholrelaterat?!
I juni förra året, blev en liten flicka på år getingstucken. Efter att ha ringt SOS tre gånger, fick morföräldrarna köra den icke andande flickan till lassarettet själva (3,7 mil) För SOS ansåg att det skulle gå fortare så?!
En kvinna i Falköping, förll i en stentrappa. Exmaken ringde SOS, som inte ansåg det vara akut. De skickade en bårtaxi efter femte påringningen. Bårtaxin tog inte med sig kvinnan, då hon var för dålig för att fraktas i en bårtaxi. Efter fyra dygn, avled kvinnan. Fortfarande liggandes i sitt hem?!
Ja jag skulle kunna räkna upp hur många sådana här incidenter som helst, eftersom SOS-centralens bedömningar tycks slå vårdens egna. Så vad hjälper det om man blir sjuk? Bli inte allt för sjuk i skaraborgsområdet är mitt råd. Håll dig istället frisk nog för att själv ställa diagnos på närmaste vårdcentral, i bästa fall tillsamman med någon stafettläkare....