Margith
I mer än en veckas tid har jag försökt att komma fram på ett direktnummer till vårdcentralen.
När jag ringer hamnar jag hos en automatisk telefonsvarare som säger:

Du har ringt telefonnummer.......
6......
6......
1......
1......
1......

Vid det här laget är jag rätt irriterad, varför måste de upprepa telefonnumret i snigelfart??

Fortsättningen på meddelandet är sedan:

Personen du söker........
är sjuk.

Här bryts telefonsamtalet. Ingen hänvisning, ingenting, bara pang på med luren!

Nu försöker jag att komma ihåg att ringa vårdcentralen 1 gång om dagen, men jag möts av samma eländiga telefonmeddelande varje gång jag ringer ranting.gif

Jag har verkligen fått "vatten på kvarn": ska du få hjälp från landstinget måste du antingen vara kärnfrisk OCH ha semester, eller så sjuk att du kommer till lasarettet med ambulans (ja, jag hoppas innerligt att du faktiskt får hjälp i det läget)

Aqvakul
Har du inget snällt att säga, är det bättre att vara tyst.
Citat: min mor smile.gif
blush.gif
MariaS
CITAT (Margith @ 03-06-2008, 16:33) *
Jag har verkligen fått "vatten på kvarn": ska du få hjälp från landstinget måste du antingen vara kärnfrisk OCH ha semester, eller så sjuk att du kommer till lasarettet med ambulans (ja, jag hoppas innerligt att du faktiskt får hjälp i det läget)

Ja här i vårt område VET vi att det inte är säkert! Vi har ju BARA 4 ambulanser i denna stan...

För lite drygt ett år sedan skedde en oerhörd olycka. En kvinna gick på en trottoar. Samtidigt kom en bil från höger i korsningen och en bil rakt framifrån. Bilen framifrån körde på bilen som kom från höger, så den bilen for upp på trottoaren och klippte benen av kvinnan mot ett skyltfönster.
Kvinnan fick köras till lassarettet (två kvarter bort) i polisbil! -------- Närmaste ambulans fanns mer än 7 mil bort!

Någon månad efter detta, skedde en olycka på en bygdegårdsfest. En man blev knuffad och föll så illa att han slog huvudet i högtalaranläggningen och blev medvetslös. Mannen fick köras till lassarett med privatbil, för SOS ansåg det vara alkoholrelaterat?!

I juni förra året, blev en liten flicka på år getingstucken. Efter att ha ringt SOS tre gånger, fick morföräldrarna köra den icke andande flickan till lassarettet själva (3,7 mil) För SOS ansåg att det skulle gå fortare så?!

En kvinna i Falköping, förll i en stentrappa. Exmaken ringde SOS, som inte ansåg det vara akut. De skickade en bårtaxi efter femte påringningen. Bårtaxin tog inte med sig kvinnan, då hon var för dålig för att fraktas i en bårtaxi. Efter fyra dygn, avled kvinnan. Fortfarande liggandes i sitt hem?!

Ja jag skulle kunna räkna upp hur många sådana här incidenter som helst, eftersom SOS-centralens bedömningar tycks slå vårdens egna. Så vad hjälper det om man blir sjuk? Bli inte allt för sjuk i skaraborgsområdet är mitt råd. Håll dig istället frisk nog för att själv ställa diagnos på närmaste vårdcentral, i bästa fall tillsamman med någon stafettläkare....
Betty
CITAT (Margith @ 03-06-2008, 16:33) *
I mer än en veckas tid har jag försökt att komma fram på ett direktnummer till vårdcentralen.
När jag ringer hamnar jag hos en automatisk telefonsvarare som säger:

Du har ringt telefonnummer.......
6......
6......
1......
1......
1......

Vid det här laget är jag rätt irriterad, varför måste de upprepa telefonnumret i snigelfart??

Fortsättningen på meddelandet är sedan:

Personen du söker........
är sjuk.

Här bryts telefonsamtalet. Ingen hänvisning, ingenting, bara pang på med luren!

Nu försöker jag att komma ihåg att ringa vårdcentralen 1 gång om dagen, men jag möts av samma eländiga telefonmeddelande varje gång jag ringer ranting.gif

Men så sur jag skulle ha blivit! Kan du inte ringa till växeln/receptionen för besked om hur länge den där sjuke kommer att vara borta?

När man ringer till våra vårdcentraler så får men först knappa in personnummer och telefonnumret man vill bli uppringd på, sen kommer förslag på tid man vill bli uppringd på, man accepterar med att trycka på 1:an om tiden passar annars får man fler förslag på tider. Sen är det bara ett lägga på och vänta tills de ringer upp. Jag tycker det är rätt smidigt, man slipper att få upptagetton hela tiden och kan lugnt syssla med annat fram tills de ringer på överrenskommen tid. Jag har inget direktnummer till min doktor på vårdcentralen , men man kan ju alltid maila.
mamamaggan
Bor på en liten ort , 10 000 inv , och är hur lyckligt lottad som helst när det gäller vårdcentralen. Har en och samma läkare sedan många år , de svarar i telefonen när man ringer och min läkare ringer själv upp ibland om det är något provsvar som inte var bra. Fast ibland så missas det coh då får man själv påminna.

Att ha det som du har det , att inte ens få ett vettigt svar på telefon , verkar helt sjukt! ( ursäkta vitsen !) Finns det inget annat alternativ ? Åka dit och sätta sig tills någon tar hand om dig eller sätta dig utanför med plakat och kontakta lokaltidningen ?

Visst blir man mörkrädd när man hör sådant här, finns det ingen som är ansvarig som man kan skälla ut ? Har själv råkat ut för både det ena och det andra men vid lämpligt tillfälle har jag letat reda på den ansvarige och hört av mig med kritik. Hur mycket det hjälper vet jag inte men om det inte händer något så finns det alltid en chef ovanför chefen o s v som man kan kontakta. Det har jag gjort och jag har faktiskt fått rätsida på en del genom att göra så.

Margith
En liten fortsättning på det här inlägget.

(Ja, ska jag vara alldeles ärlig så brann precis varenda säkring för mig!)

Jag mår inte sämre än att jag kan vänta, därför har jag tagit mig tid att ringa 1 gång om dagen, bara för att mötas av samma telefonmeddelande. Igår gick samtalet fram, men ingen svarade. OK, hon är upptagen med en patient, jag ringer sen.
Idag ringde jag igen och hamnade i växeln, nu har hon har semester till den 14/7!!

Nu ringde jag min "gamla" husläkare. Jag har 25 mil enkel väg dit, men spelar roll, jag fick tid kl 09.00 på fredag.

Så ledsen alla mina vänner som jobbar på landstinget, jag tvivlar inte en sekund på att ni gör ett jättebra jobb, men frågar nån mig om jag tycker att vi ska satsa mer på privata läkare, så är mitt svar glasklart.
skogstroll
ja jag tycker också det är otroligt dåligt med tanke på alla skattepengar man tankar in varje månad... att man måste BOKA akuttid t.ex... är det akut så är det ju!
Magdis
Här funkar det jättebra och det är jag verkligen glad för. Det är samma system som Betty skrev om, man knappar in numret och blir uppringd. De gånger jag har behövt komma till doktorn har jag fått en tid väldigt snabbt. Nu har de även börjat med uppringningsystemet på Barnmottagningen och det är jättesmidigt tycker jag.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon