Full version: Plommonträd, fråga
Maste
Har en fråga om mitt gamla plommonträd. (Tack Åsa Mälardalen för svar om mitt ena plommonträd... rolleyes.gif )
Det här andra trädet bär ingen frukt i år och min undran är om orsaken är att det behöver ansas. Trädet var fullt av gamla torra kvistar som växte kors och tvärs, igår gick jag bärsärkargång på trädet och klippte bort allt gammalt och torrt och gav det luft och ljus mellan grenarna. Ska man varje år klippa till plommonträd? Vi är nyinflyttade så jag vet ej när det gjordes sist. Finns det andra anledningar varför träd inte bär frukt?

Mvh
Vharlotte
Åsa, mälardalen zon 2
Plommonträd brukar inte behöva så mycket beskärning men döda och fula grenar kan man alltid ta bort.

Stenfrukter bryter inte lika lätt med nya skott som ex. äpple så man brukar inte beskära hårt. Om man beskär eller ej har ingen inverkan på blom och fruktbildning. Vissa plommonsorter är vartannatårs bördiga ifall man inte kartgallrar hårt de år som det är mycket kart på trädet. Även frostskador under vintern kan få blomningen att utebli. Blir det blom men ingen frukt kan det vara problem med pollineringen (ont om insekter, ont om passande pollineringssort) eller så kan det ha varit frost under blomningen.

Ta bort fula grenar varje år (sensommar) + ta bort ev. gräsmatta under trädet och så ev. in gröngödslingsgröda istället i vår det brukar trädet må bättre av än att konkurrera med en gräsmatta.
Berith
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,24-08-2003, 09:20)
Vissa plommonsorter är vartannatårs bördiga ifall man inte kartgallrar hårt de år som det är mycket kart på trädet.

Aha? unsure.gif

Vi har Experimentalfältets sviskon och hos oss ger det frukt vartannat år. I år är det massor med frukt - och om jag förstår dej rätt skulle vi gallrat i år för att få frukt nästa år också?
Åsa, mälardalen zon 2
Japp du kanske hade behövt kartgallra man brukar ofta kunna jämna ut skördarna på det sättet, fruktträd som är benägna att ge skörd varannat år brukar ofta sätta så stora skördar att de inte orkar ge en skörd året därpå, med kartgallring brukar man ofta kunna hjälpa trädet så att det orkar sätta åtminstone en del frukt även året därpå.
Berith
Jaha! Ska försöka komma ihåg det om två år blink.gif så jag får skörd också om tre år.
Cilla
Detta gäller även äpple och päron. Man kan antingen låta dem vara vartannatårsgivande, eller kartgallra så att deras fruktsättning jämnas ut.

I år var det kallt på många ställen i landet under den tidiga plommon- och körsbärblomningen. På vissa orter regnade och blåste det också under äppelblomningen. Därför är årets fruktsättning generellt lite skral.

Själv hade jag blåsigt när mina äppelträd blommade. Det syns tydlig skillnad i trädgården nu. De som står mindre vindutsatt har normal fruktsättning och de andra har mindre än normalt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon