LaPaloma
Jag skulle vilja ha ett litet träd bredvid mitt växthus så att det blir lite skugga för växterna.

Växthuset står alldeles vid vattnet vilket innebär att trädet måste tåla salta vindar, zon 5, sol hela dagen Trädet får inte heller bli allt för yvigt eller högt.

Trädet ska stå till vänster om växthuset då jag har en sockertoppsgran på den högra sidan (vill inte gärna ha en till sådan).

Har ni några idéer?
FixaIgenväxtTrädgård
Spännande i salt miljö, hm bräckt miljö mer, kanske är Havtorn obs v:et. tror den mest är buske men i gynnsam miljö kanske den kan bli mer litet träd och kan kanske uppstammas.

Hör mest hemma på östkusten, inhemsk och kunde vara cool liksom.

Kanska kan du kolla efter glesväxande högre buskar. Gå till en fin park i en stad och kolla vad de har. Kontrollera bara ålder och hur det blir med åren med storlek o så. kan ju vara bra om de inte är ohyrevänliga också.

Cilla
Slån är ett annat alternativ. Stammar man upp en sådan buske blir den ett träd på några år, max 4 meter högt. Ganska skirt bladutspring och blom på bar kvist. Tår både zon 5-vintrar och saltstänk.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon