Christer i Falköping
03-06-2008, 18:09
Inte bästa bilden, men den visar ju hur den ser ut. Iris setosa blir 25-30cm hög och kan blomma redan som ettåring.
Iris setosa Nästa iris att blomma hos mig är Iris setosa. Detta är en underart vars namn jag tappat bort just nu. Den är betydligt mörkare än vad bilden visar, men bättre blir det inte med mobilkamera tyvärr.
Lena i Torslanda
03-06-2008, 19:01
Den blommar hos mig också nu. En trevlig Iris i lagom höjd.
Christer i Falköping
03-06-2008, 19:04
Ja, definitivt. Klarar torka hyfsat bra också, fast mina tuvor tillhör dem som vattnas varje gång.
Christer.
Köpte mina första irisar förra året och de blommar nu men det stod på etiketten på plantskolan att de skulle vara gula. Det är de inte. Vita med lila streck i. Jättefina ändå.

Ciczi
Christer i Falköping
03-06-2008, 19:50
Det verkar som om alla odlare av irisar har dålig syn. Jag vet att min leverantör var väldigt noga med att det skulle bli rätt växter till rätt bild. Men just irisarna var alltid fel. Kan vara väl så irriterande. Minns själv när jag köpte en som skulle vara mycket mör med gulöa tecken. Efter fem år blommade den och då var den aprikos!! Så här ser den ut:
http://www.odla.nu/forums/index.php?automo...i&img=16769Christer.
Ja, det är lite konstigt det där med irisarnas färgsättning. Här kommer en bild på en för mig nyinköpt iris "Germanica" som faktiskt blommat nu!, första året ( inköpt på mässan i år )! På bilden skulle den dock vara blåsvart, men det gör inte så mycket eftersom den är vacker ändå.
[attachment=20073:2008_06_...030_ODLA.JPG]
Den är dessutom "bara" nersatt i en kruka eftersom vi håller på med att gräva nya rabatter och inte vill gräva ner dem innan de fått sin bestämda plats. Köpte en som "ska" bli kritvit också, men den har knappt börjat växa.
Förra året köpte jag en brungul-strimmig sort som inte fått några knoppar alls, men den som väntar................
Christer i Falköping
22-06-2008, 14:31
De flesta hos mig har inte blommat i år, än finns det ju chans att de kan göra det, men jag tror jag får vänta tills nästa år på dem.
Christer.
[attachment=20074:Joann_s_Pleasure.JPG] [attachment=20075:EPICENTER.JPG] 2st av mina vackra Irisar...Joann`s Pleasure o Epicenter
CITAT (grynet @ 22-06-2008, 15:35)

[attachment=20074:Joann_s_Pleasure.JPG] [attachment=20075:EPICENTER.JPG] 2st av mina vackra Irisar...Joann`s Pleasure o Epicenter
Såå läckra.......jag älskar alla sorters irisar
Wow! Joann`s Pleasure är ursnygg! Ska bli spännande att se vad det blir av irisarna från Odla nästa år, för jag gissar att de inte kommer att blomma i år. Jag köpte två oilka rödaktiga sorter.
Mvh
Fenja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.