Full version: frösådda pioner
Benareby
När pionerna självsår sig i rabbaten är det bäst att de får stå kvar och i så fall hur länge .
Christer i Falköping
Låt dem stå åtminstone ett år innan du flyttar dem. Pioner är riktigt känsliga som unga och de flesta dör just vid flytt. Visst kommer du att få höra att de alltid flyttar egensådder när de kommer upp och att de alltid klarar sig, men det är bättre att ta det lugnt.
Christer.
embees
När jag hade min trädgård i Lund så en vår dök det upp en liten planta i gräsmattekanten som jag identifierade som en pionplanta. Första året var bladet max 10 cm. Eftersom det stod lite tokigt till blev den uppgrävd med en stor klump så att inte rötterna oroades.

Idag är den en stor och fin luktpion. Jag har identifierat den som en "Festiva Maxima", vit med små röda streck på de innersta kronbladen.

Så klart att den fick följa med till Sjöbo när vi flyttade hit.... happy.gif
Viveka
Självsådda pioner kan bli i stort sett vad som helst, från vildpion (typ veitchii), till stora, granna hybrider, med tunga, fyllda blommor. Själv är jag rätt svag för de enkla vildformerna, eftersom de ofta blommar tidigt och dessutom står för sig själv utan stöd.

Jag har dessutom tre riktigt fina gula pioner, som alla är frösådda. Mlokosewitchii är lätt att känna igen, eftersom bladen är annorlunda än andra pioner, så jag tar speciellt vara på dessa, men jag brukar låta dem stå kvar där de hamnat åtminstone det första året, om de inte satt sig på någon uppenbart olämplig plats, t.ex. i trädgårdsgången.

Har någon fötrresten tänkt på vilken utomordentlig barnkammare en grusgång är?
Jag brukar skörda ett stort antal smålökar och primulaplantor ur grusgångarna varje år. De skulle väl knappast överleva där i längden, men det verkar vara en optimal plats för fröplantor att etablera sig, förmodligen p.g.a. bristen på konkurrens. (Tyvärr gäller det också vanligt ogräs, men man får inte vara för petnoga)...
Christer i Falköping
Ja, grusgångar är fantastiska barnkammare. Tänk så mycket roligt man kan hitta i dem!
Christer.
Benareby
[quote name='Christer i Falköping' date='04-06-2008, 17:42' post='852238']
Ja, grusgångar är fantastiska barnkammare. Tänk så mycket roligt man kan hitta i dem!
Christer.
[/quot

Tack för tipset och,
Har lärt mig av Peter Korn att man kan strö ut ett lager naturgrus 0-8 mm under växter där man vill ha många fröplantor.

Anneli i
Benareby

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon