|
Gossen Ruda
03-06-2008, 19:18
En sån värme och torka!!!! Var ute en sväng idag och tittade på bergen runtomkring och färgerna börjar gå mot det gula och bruna. Det är mängder av små träd som inte kommer att klara sig om det inte kommer regn snart, och det verkar inte komma. Det är nykolonisatörerna som stryker med. Tror att träden har svårt att klara en försommartorka, kommer torkan senare kan träden tidigarelägga höstfällningen av bladen men nu är det nog kört.
Ja, jag är glad att jag inte köpt eller planterat några träd än, men allt smågodis är nerkört i 50 kg-säckar med jord och så står de i den del som har mest skugga. Men det är ledsamt att se hur min systers enorma kastanj börjar rulla ihop bladen.
Här vattnas det så länge brunnarna räcker till. Allt nyköpt står i krukor på undervattningsbrätt. Inga planteringar här inte förrän det kommit rejält med regn.
Till den siste maj, kan jag notera att det redan "saknas" 79mm regn i år!
Hittar mer än 3cm breda torrsprickor i jorden överallt! Djup... mellan 15 och 25 cm med tumstock!
*Ulrica*
03-06-2008, 21:59
CITAT (MariaS @ 03-06-2008, 22:44)  Inga planteringar här inte förrän det kommit rejält med regn. Jag har funderat på om det kan vara så och eftersom du nu skriver det så fick jag det bekräftat. Ingen idé att plantera något nu alltså utan bättre att behålla det i krukor? Fast sprickor har vi inga, det är väldigt sandig jord här. Översta 20 cm i landet/rabatterna är som damm... Satte några av mina fina aklejor i skuggrabatten för två dagar sedan. Ikväll när de skulle få vatten så såg jag.... ingenting.... bara enstaka små pinnar som sticker upp, allt är avknipsat och till hälften uppätet.... satte ut musfällor i rabatten över natten...
Blir det en längre torka så kommer ofta skadorna långt efteråt. Först nu börjar man se döda granar efter den torra sommaren för två år sedan!
Aqvakul
04-06-2008, 06:18
Nu låter alla odlare som "bönder" - ett evigt klagande på vädret......
*Ulrica*
04-06-2008, 07:21
CITAT (Aqvakul @ 04-06-2008, 07:18)  Nu låter alla odlare som "bönder" - ett evigt klagande på vädret...... Visst! Vi är väl en sorts bönder! Jag tänkte också på det igår. Aldrig är det bra. Förra året blev vi dränkta i regn som orsakade översvämning av mördarsniglar... Kan inte väderguden bara vara lite lagom? Trädgårdsodlarens bön av Karel Capek
Gode Gud, gör så att det regnar varje dag så där från midnatt till klockan tre på morgonen, men Du vet, sakta och varmt, så att det kan tränga ned; men låt det därvid icke regna på tjärblomstren, grådådran, solrosorna, lavendeln och de andra, som du i Din allvishet har Dig bekanta som växter, som tycka om torrt - önskar Du, skriver jag upp dem åt Dig på ett ark papper; och låt solen skina hela dagen, men icke överallt (till exempel icke på spirean och icke heller på gentianan och rhododendron) och icke alltför mycket; låt det bli mycket dagg och litet blåst, mycket daggmask, inga bladlöss och sniglar, ingen mjöldagg, och låt det en gång i veckan regna gödselvatten och duvgödning,
amen
ingrid fuxwall
04-06-2008, 07:21
CITAT (Aqvakul @ 04-06-2008, 07:18)  Nu låter alla odlare som "bönder" - ett evigt klagande på vädret...... Men vi är liksom en sorts bönder - är väldigt beroende av vädret  menar - det behövs regn
*Ulrica*
04-06-2008, 07:25
He he, Ingrid - samma tanke - samtidigt!!!
Lars-Olof Arvids
04-06-2008, 09:41
Jag kan bara instämma. Det är över en månad sedan det regnade här, och enligt Aktuellt föll inte en droppe nederbörd någonstans i Sverige igår. Någon ändring är inte i sikte heller, så det är bara att fortsätta vattna alla årets sådder och planteringar varje kväll. Stackars mina små tibastpinnar som jag planterade förra året! De hade fått fina blad efter att ha fört en tynande tillvaro, men slokar nu igen. Buddlejorna har klarat sig bättre, än så länge. Nyplanteringar kan vi glömma nu.
Olle
CITAT (ingrid fuxwall @ 04-06-2008, 08:21)  Men vi är liksom en sorts bönder - är väldigt beroende av vädret  menar - det behövs regn Ja visst behöver vi regnet. Det är ju den här tiden allt vaknar och behöver så väl regn. Det är så tråkigt att se att det börjar gulna nu....vi får hoppas på regn. Be till vädergudarna !
Hi! T.o.m vatnet har torkat
*Ulrica*
04-06-2008, 09:55
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 04-06-2008, 10:41)  Nyplanteringar kan vi glömma nu. Jag hade ju tänkt börja få lite plantor i jorden vid det här laget. Men istället blir det till att köpa mer och mer plan´teringsjord och spendera kvällarna med att plantera om till större och större krukor. För tillfället har jag 13 pallkragar fulla med krukor och då har jag en massa som står i kö för att bli omplanterade... Tur det är loppis snart.... någon som har en lastbil att låna ut?  Angående musfällorna i rabatten: Alla var utlösta men inget hade "fastnat"....
Gossen Ruda
04-06-2008, 10:01
Aklejor är gotti-gott för sorkar. Svårt dock att få sorkar att gå i fällor.
*Ulrica*
04-06-2008, 10:12
CITAT (Gossen Ruda @ 04-06-2008, 11:01)  Aklejor är gotti-gott för sorkar. Svårt dock att få sorkar att gå i fällor. Aha! Kan det vara sork? Sambon trodde att det var möss för han sa att sorkar är mest under jorden... är det kanske är de som har kalasat upp de flesta smålökarna i samma rabatt i våras också... hur blir man av med sorkarna då?  En fråga till: de aklejor som bara har en eller två små stjälkstumpar kvar kommer det att återuppstå eller kan jag gräva upp och slänga dem?
Gossen Ruda
05-06-2008, 07:07
CITAT (*Ulrica* @ 04-06-2008, 11:12)  Aha! Kan det vara sork? Sambon trodde att det var möss för han sa att sorkar är mest under jorden... är det kanske är de som har kalasat upp de flesta smålökarna i samma rabatt i våras också... hur blir man av med sorkarna då?  En fråga till: de aklejor som bara har en eller två små stjälkstumpar kvar kommer det att återuppstå eller kan jag gräva upp och slänga dem?  Jag har sett med egna ögon hur en sork kapade ett aklejblad och kilade iväg med det. I år tycks jag inte ha sork för jag har mycket aklejor som blommar. Dom kapade brukar komma igen men räkna inte med blommor i år. Jag bekämpar aldrig sorkarna så jag vet inte hur man gör, det brukar lösa sig ändå, jag har dock satt upp en holk för kattugglorna.
Blomstertanten
07-06-2008, 07:52
Det regnade när jag vaknade för en timme sedan !!!!!!!! Det har nog inte kommit mycket. Tror att jag lockade fram regnet genom att vattna i går kväll. Jag och en granne sprang som galningar med vattenkannor och slang ! Men mycket i rabatterna har redan torkat bort  Men vi lockade visst fram regnet i alla fall Hade nästan lite dåligt samvete för vattningen eftersom vi har vattenbrist här, men än så länge har vi bara förbud mot vattning av gräsmattor och biltvätt. Passade på att fylla mina bägge vattentunnor med slangen när den ändå var framme, så nu har jag lite närmre till vatten när jag behöver vattna i pallkragarna.
*Ulrica*
07-06-2008, 08:26
CITAT (Gossen Ruda @ 05-06-2008, 08:07)  Jag bekämpar aldrig sorkarna så jag vet inte hur man gör, det brukar lösa sig ändå, jag har dock satt upp en holk för kattugglorna. Idag ska jag köpa en sorkskrämma, en sån som avger ljud för nu är inte bara alla nyplanterade aklejorna uppätna utan nu har de gett sig på alla nyplanterade campanulor i samma rabatt samt de större, etablerade aklejorna. Inget finns kvar...
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 04-06-2008, 10:41)  Jag kan bara instämma. Det är över en månad sedan det regnade här, och enligt Aktuellt föll inte en droppe nederbörd någonstans i Sverige igår. Någon ändring är inte i sikte heller, så det är bara att fortsätta vattna alla årets sådder och planteringar varje kväll. Stackars mina små tibastpinnar som jag planterade förra året! De hade fått fina blad efter att ha fört en tynande tillvaro, men slokar nu igen. Buddlejorna har klarat sig bättre, än så länge. Nyplanteringar kan vi glömma nu.
Olle Lugn och fin nu.... Enligt SMHI så ska vi få regn i nästa vecka. Sen återstår att se HUR MYCKET det blir.
Igår eftermiddag började det att mullra västerut och jag började dansa av glädje på gårdsplanen. Ett åskregn är bättre än inget regn... Men tji fick jag, åskmolnen drog fram precis utanför oss ,och jag kunde se hur regnet föll över grannsocknen. Igår kväll drog jag fram slangen och vattnade det nysådda i grönsakslandet, för hur ska något frö kunna gro i knastertorr jord?
*Ulrica*
07-06-2008, 09:28
Enligt SMHI, olika radarsajter och väderprognossidor som min sambo är ett stort fan av ska det regna i Ale i eftermiddag. Vi har slagit vad om 10:- för jag tror inte på det. Åskväder brukar stanna någon mil norr om oss och jag tror det beter sig likadant denna gång. Och OM det nu ärndå skulle nå hit så tippar jag på MAX 3 mm. Jag räknar med att vatnna igen ikväll och imorgon kväll och i övermorgon kväll...
Ja jag vet att man inte ska klaga på sol och värme men det kan faktiskt bli alldeles för mycket.  Med temp runt 32-34° i evigheter nu och inte minsta tillstymmelse till lindring är gräsmattan borta, i dom stora rabatterna är mycket skrynkligt och visset och man orkar inte vara ute och göra nånting. Det är inget roligt! Jag vräker vatten över jordgubbar och lite andra odlingar, krukor och rabatterna närmast huset, men resten måste jag lämna åt sitt öde. Sorgligt, men det går nog inte att rädda mer utan att det kommer regn. Såg igår att plommonträdet (som inte är plommon utan sviskon  ) börjat släppa bladen tex. Hoppas hoppas hoppas att det kommer regn snart...
*Ulrica*
08-06-2008, 09:02
Nä, inte kom det något regn igår trots att det faktiskt blev lite moln under dagen!
Jag har nu bestämt att det ska börja regna på tisdag och sedan regna fram till lördagen då det ska bli finväder igen så att vi kan ha en bra växtloppis!
Blir det bra för er andra också?
Japp, gärna det
Jooo! Regn, goa regn, kom! Jag vill se naturen grönska igen och djuren må bra. Regn på natten och go skön värme med sol på dagen.... Ja jag vet, det är en utopi, men det är en ganska go dröm. Men regn behövs för annars är det mycket som går åt helvete. Och höst o vintern, den kommer ändå.
Lady Hamilton
08-06-2008, 22:07
Ja hoppas att det kommer regn snart  Vill INTE att det skall bli ännu en sommar med torka  i fjol var det bevattnings förbud större delen av sommaren och många träd tappade bladen och återhämtade sig aldrig Hur kommer det att bli? Inget regn på sommaren och ingen snö på vintern............VAR?? skall vi då kunna få vatten i från?
CITAT (Lady Hamilton @ 08-06-2008, 23:07)  Ja hoppas att det kommer regn snart  Vill INTE att det skall bli ännu en sommar med torka  i fjol var det bevattnings förbud större delen av sommaren och många träd tappade bladen och återhämtade sig aldrig Hur kommer det att bli? Inget regn på sommaren och ingen snö på vintern............VAR?? skall vi då kunna få vatten i från?  Lugn ladyn...Ni får ert regn i morgon Trist när det blir vattningsförbud och allt dör. Här får vi vattna än så länge..Men det är bara rabatterna som får, gräsmattan får vänta.
På jobbet har vi varit tvungna att anställa ett par killar som hjälper till med vattningen. Det är så varmt att de stackars killarna får börja från början när de är klara. Vrider på kranen 9.00 och stänger av 19.00. Här hemma har alla tre brunnarna sinat nu, så vattningen sker med kommunalt vatten. Något bevattningsförbud, lär vi inte få, ens om torkan fortsätter hela sommaren. Kommunens vattentäkt är Vänern! Men något regn i sikte.... Enligt femdygnsprognosen i morse, var inte det aktuellt för vårt områda lik förb****t
VILL HA REGN!
CITAT (Lady Hamilton @ 08-06-2008, 23:07)  Ja hoppas att det kommer regn snart  Vill INTE att det skall bli ännu en sommar med torka  i fjol var det bevattnings förbud större delen av sommaren och många träd tappade bladen och återhämtade sig aldrig Hur kommer det att bli? Inget regn på sommaren och ingen snö på vintern............VAR?? skall vi då kunna få vatten i från?  Vaa? I fjol regnade ju heeeela sommaren bort här i Sjöbo!! Knappa 20 grader och regn och blåst...  Hellre det här med sol och värme.... Tänk, att hur vädret än är så är man missnöjd! Regnar det så vill man ha sol och är det sol och varmt så gnäller man efter regn....
CITAT (embees @ 09-06-2008, 11:46)  Vaa? I fjol regnade ju heeeela sommaren bort här i Sjöbo!! Knappa 20 grader och regn och blåst...  Hellre det här med sol och värme.... Tänk, att hur vädret än är så är man missnöjd! Regnar det så vill man ha sol och är det sol och varmt så gnäller man efter regn....  Nja... Lagom är väl ändå bäst  Någon regnsommar som vi hade förra året, vill jag då absolut inte ha!
Jag vill i varje fall ha regn! Massor av regn i några dagar. Planterade en häck av blodbok i höstas...den har första prio med bevattningen, men tom den börjar se sorgsen ut, löss har den oxå fått... Allt nyinköpt såsom pion Rockii , och en gul trädpion, + lite annat smått å gott står skuggigt kvar i sina kassar, med bevattning varje dag. Vågar inte plantera något i denna sjuka torka. Skulle förresten behöva ha spett för att kunna komma ner i jorden nu, så torrt är det. Gräsmattan är ett minne blott, ena syrenen tackar för sej, 2 ginstar håller på att ge upp, igår såg jag oxå att den ena scherminen slokar... Lite regn snälla....
 Bara det inte regnar här så..
CITAT (Wilmer @ 09-06-2008, 14:03)   Bara det inte regnar här så.. Jomen lite regn vill allt du med ha. Tänk på tomaterna!
Kom 10 droppar regn, när vädertjänsten lovat skurar. Hoppas att det blir bättre imorgon. Var just ute och hängde tvätt, och nu luktar det brandrök igen...Det båser fortfarande hård västlig vind. Vill inte tänka tanken att det flammat upp igen i Hassela, eller att nån idiot börjat leka med sin engångsgrill i skogen...
*Ulrica*
09-06-2008, 13:35
Igår eftermiddag började det blåsa rejält och det blev mulet, tillockmed lite grått på himlen. Vi började bära in sånt som inte ska vara ute i regn men det skulle vi kanske inte ha gjort. Inte en droppe kom det. Idag är himlen blå igen. Imorgon kanske???
CITAT Jomen lite regn vill allt du med ha. Tänk på tomaterna! De går att vattna, vänern är nära
CITAT (NIKEN @ 09-06-2008, 14:17)  Kom 10 droppar regn, när vädertjänsten lovat skurar. Hoppas att det blir bättre imorgon. Var just ute och hängde tvätt, och nu luktar det brandrök igen...Det båser fortfarande hård västlig vind. Vill inte tänka tanken att det flammat upp igen i Hassela, eller att nån idiot börjat leka med sin engångsgrill i skogen... Kände också brandlukt idag när jag åkte hem från 'stan' (Hudiksvall) strax efter lunchtid ungefär...hoppas också på att det inte blossar upp igen ...  ...vi får hålla tummarna... Vill ha regn i ett par tre dagar i streck nu...men ingen åska...
Ja, schersminblomningen får jag nog vara utan i år, första gången, den slokar så man nästan börjar grina själv. Jag önskar jag hade en sådan stor sjö som Vänern att tanka ur men samtidigt känner jag att jag blir mindre 'bunden' vid trädgården. Fast det är klart, som jag jobbar kommer jag ju hem med mer och fler plantor för varje vecka än vad jag har plats till. Egentligen alltså...
Lars-Olof Arvids
10-06-2008, 07:58
Idag är det lite regnvattenpölar på vägarna!!! Olle
Vi fick lite regn i går men det ökade på kvällen och har nu regnat hela natten. Regnet är välkommet då allt i naturen är knastertorrt.
Elisabeth P
10-06-2008, 09:02
Jepp! inatt kom det regn  ,fast det var nog inte så mycket
Gossen Ruda
10-06-2008, 09:44
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 10-06-2008, 08:58)  Idag är det lite regnvattenpölar på vägarna!!! Olle Lyckost!!! Ser på SMHI:s radarkartor att det kom ett svagt band med regn från nordväst i natt vid 2-3-tiden men det bara snuddade vid Göteborg. Möjligen kan sommarstugan fått några droppar.
Huggorm
10-06-2008, 10:12
CITAT (Gossen Ruda @ 10-06-2008, 10:44)  Lyckost!!! Ser på SMHI:s radarkartor att det kom ett svagt band med regn från nordväst i natt vid 2-3-tiden men det bara snuddade vid Göteborg. Möjligen kan sommarstugan fått några droppar. Jag råkade åka hem just vid den tiden, och här i mellersta Bohuslän kom det några enstaka droppar bara. Det torkade bort så fort solen gick upp.  Själv har jag planterat en del i år, både valnöt, korkträd, vindruva, lind och sumak, men de klarar sig alla bra. Jag ger dom lite vatten ibland, men jag är bortrest mycket så det blir knappast regelbundet. Det enda som börjat torka är den ena av mina båda små askar, men den kanske kommer sig igen nu när den fått dricka sig otörstig. Men nu börjar faktiskt min gamla stenlagda brunn sina, så jag tar vatten från den djupare cementringsbrunnen nu. Grundvattnet är runt 1,5m lägre än i vintras. Har inte ens en meter kvar innan även denna brunn sinar.
*Ulrica*
10-06-2008, 17:16
Jo, några droppar nådde nog marken i morse... dunstade väl bort igen på några minuter....
Lady Hamilton
10-06-2008, 18:57
Inte en droppe än, bara ett hiskeligt blåsande så man inte ens kan vattna utan att blöta ner allt utom plantorna. Men de har lovat 2-5 mm i natt och 5-10 imorgon, så man får väl hoppas.....
Gossen Ruda
11-06-2008, 07:01
Nollan är bruten, marken var fuktig i morse.  Visserligen hade det inte kommit mindre än en mm men bättre än inget.
 igår när jag var påväg hem från jobbet vid lunchtid så spöregnade det och HAGLADE...och åskade  min stackars älskade lilla jägare (hunden) var vettskrämd  ...det låg drivor av hagel vid vägkanterna där jag bor...jag kollade av regnmätaren på kvällen och då hade det kommit 12mm...  ...men idag kommer det bara några regnskurar då och då...men lika glad är jag för det...
*Ulrica*
11-06-2008, 16:02
Väntar fortfarande....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|