Thé
Idag när jag gick runt knuten blev jag alldeles till mig av glädje! Min stackars klena Madame Alfred Carrière har slagit ut! Jag planterade den i höstas och den frös ner i påskas, men nu blommar den. Vilken glädje!

Den doftar dessutom så att man skulle kunna stå på knä vid den hela dagen. På knä eftersom det är en så liten planta, alltså flirting.gif

Madame Alfred Carrière 3 juni Den första ros jag planterat själv som slagit ut! Jag planterade den i höstas och hade tyvärr bara hittat ett ganska ynkligt exemplar. Den plötsliga snön i påskas fick alla skott att frysa. Men den har kommit igen och blommar nu! Doftar dessutom gudomligt.

eden
Du har haft lite tur, menjag tror mera på skiocklighet. Grattis. Det var mer än en ros som fick grävas upp pga. den konstiga våren.
Kajsa
Så vacker och doftar gott, härligt. Planterade en i höstas, en rotäkta från svennis, kanske blir det en blomma lite senare, den är också så liten.
AnnammA
En skrytsam skåning, eller? naughty.gif

Klängr.JPG

Mme Alfr C.JPG

Iallafall, vårt ex är från -94, så hon har haft tiden för sig och växer i ett bra läge. Från början hade vi två ex, som var tänkt skulle mötas i mitten, men den ena rosen levde endast ett par år, och har blivit ersatta med en "Long John Silver" och en "Penny Lane"(ny från i våras.)
Än så länge är där bara knopp på madammen, blomningen får gärna vänta ett tag till...

PS! Bilderna är från i fjol somras... En underbar ros! DS.
Thé
AnnammA: fina bilder, grattis till en så fin ros. Min mor har en som är riktigt stor, så jag vet att det går smile.gif Blev bara så exalterad över att den blommade, särskilt efter snötäcket i påskas. Något jag ser som mycket uppmuntrande (jag har nästan ingen personlig erfarenhet av rosor, utan har bara levt "bredvid" min mors rosor utan att bry mig särskilt) är att det kommer nya skott på samma ställen där de gamla skotten frös bort i påskas. Alltså finns det alla möjligheter när rosor fryser, tolkar jag det som. Jag låter alla pinnar stå tills de ser riktigt brunsvarta och döda ut, för vem vet... rätt som det är kommer det ett nytt skott!

Dock tolkar jag det som att Madame Alfred är lite klen av sig...? En av dina dog och den jag köpte såg inte mycket ut för världen, den är dessutom klenast av de jag satte i höstas. Min mors ros är stor, men ser lite "spetig" ut, tycker jag. Hon är väl sådan, helt enkelt.

Albertine, däremot, växer så det knakar! Börjar snart likna en klätterros, till skillnad från Madamen. Bild kommer när Albertine har slagit ut smile.gif
Kajsa
Suck Anna, så där blir den nog bara i Skåne, ljuvlig
AnnammA
CITAT (holyanna @ 04-06-2008, 09:22) *
AnnammA: fina bilder, grattis till en så fin ros. Min mor har en som är riktigt stor, så jag vet att det går smile.gif Blev bara så exalterad över att den blommade, särskilt efter snötäcket i påskas. Något jag ser som mycket uppmuntrande (jag har nästan ingen personlig erfarenhet av rosor, utan har bara levt "bredvid" min mors rosor utan att bry mig särskilt) är att det kommer nya skott på samma ställen där de gamla skotten frös bort i påskas. Alltså finns det alla möjligheter när rosor fryser, tolkar jag det som. Jag låter alla pinnar stå tills de ser riktigt brunsvarta och döda ut, för vem vet... rätt som det är kommer det ett nytt skott!

Dock tolkar jag det som att Madame Alfred är lite klen av sig...? En av dina dog och den jag köpte såg inte mycket ut för världen, den är dessutom klenast av de jag satte i höstas. Min mors ros är stor, men ser lite "spetig" ut, tycker jag. Hon är väl sådan, helt enkelt.

Albertine, däremot, växer så det knakar! Börjar snart likna en klätterros, till skillnad från Madamen. Bild kommer när Albertine har slagit ut smile.gif

Jo, "Mme Alfred Carrière" räknas nog till "klenisarna"...Hon har ju ett skört utseende...
Jag går också i väntans tider på rosen "Albertine", ett reafynd från förra sommaren, som har vuxit på sig en del under förra säsongen/våren, men hon ville inte blomma förra sommaren - vi får skylla på vädret - men nu finns där knoppar på gång. Spännande!
Thé
Jag passar på att lägga in Mary Rose, som slog ut idag, och Albertine, som ännu inte är riktigt utslagen:

Mary Rose2.jpg Första blomman på Mary Rose. Eftersom den är så nära marken är det svårt att lukta på den, men den verkar dofta behagligt, men inte överväldigande.

Mary Rose1.jpg Hela lilla Mary Rose med sin första blomma. Hoppas att hon växer till sig också, och inte bara blommar. <br />

Albertine.jpg Albertines första blomma ska just slå ut. <br />
Lilla Sibirien
Är också glad att en av mina första egenhändigt planterade ros börjar blomma. Den såg väldigt liten och klen ut för 3 veckor sedan, men nu har den blivit lite kraftigare även om den fortfarande är liten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon