Sussie F-Flower
03-06-2008, 19:45
Jag har nog beslutat mig för att klippa ner min 3 meter höga Caragan till ca 1,5 meter i morgon. Den är helt grön och full i gula blommor och humlor.
Skulle naturligtvis ha gjort det mycket tidigare och det enda argumentet som skulle kunna få mig att avstå nu, är att den dör om jag gör det. Vad tror Ni?
Mina grannar vill ha mera sol på kvällen och jag vill ha morgonsol.
Vilka är Era erfarenheter? Vågar jag?????
Mvh
Sussie.
Min erfarenhet (främst zon 3) är att häckkaraganer som beskärs rejält och får mängder av nya skott brukar få mjöldagg och förfulas. Men det är också beroende på hur sommaren blir med fukt och värme.
För att inte få så snabb tillväxt är efter midsommar bättre.
Det blir en avvägning alltså.
Christer i Falköping
03-06-2008, 20:55
Fast visst är det väl fint om den är grön, blommar och full av humlor? Personligen tycker jag att det är för torrt att göra det nu.
Christer.
Sussie F-Flower
03-06-2008, 21:35
Tack för Era svar!
Ja, den är jättevacker, lummig och fin. Fast väldigt gles och tom i mitten.
Så jag tror att insynen kommer att bli ganska stor efter att man tagit lummigheten både på höjden och båda sidor. Måste nog ta runt 50-70 cm på grannens sida. Känner ändå att det gör inte så mycket då jag tror att det bara handlar om några veckor. Caraganen växer ju så snabbt.
Jag kan dock vänta med att ta "min" insida, tills den har skjutit lite nya skott på grannens sida.
Jag trodde, när jag flyttade hit, att häcken var vår gemensamma men min granne påpekade första sommaren att det var min, så därför vill jag inte att den breder ut sig så att dom ska bli irriterade över den.
Det är torrt i markerna men jag tror att häcken har så många år på nacken att det inte gör nåt.
Cilla, du som är "träd-mästare", eller vad det nu hette, du tror iaf inte att den dör? Kan den dö av mjöldagg? Egentligen så gör det inte så mycket om den får mycket nya skott...
Kan jag ta höjden + grannens sida nu, så kan jag ta min sida senare?
Hej Sussie,
Det händer men är sällan som vedartade växter dör på en gång av beskärning. Däremot kan de bli fula av sjukdom, grendöd eller för yvig och ful tillväxt så att man sedan itne vill ha dem kvar.
Häckkaraganer brukar bytas ut på grund av att de är känsliga för mjöldagg. När de får det blir de vitpudrade, grenar dör så småningom och häckarna blir glesa och känns äckliga. Mjöldaggen brukar så småningom bli så tät på dem att blommorna inte syns eller att de inte orkar blomma. Det är svårt att få bort mjöldagg ¨å häckkaragan. Ofta när man fått in det så återkommer det år från år.
Jag skulle själv inte ta risken att beskära en häckkaragan när det är torrt pga riskerna för detta. Och jag skulle inte beskurit så mycket på en häckkaragan annat än på vårvintern, som är den bästa tiden för den att skjuta skott igen. Näst bästa tiden är sensommaren efter midsommar, men även en kraftig beskärning då ger ökad risk för mjöldagg.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.