e_sedell
24-08-2003, 09:41
De ska vissna ner innan de blommar om va?! Jag har haft mina ute hela sommaren nu. Ska jag ta upp dem eller ska jag bara vattna mindre?
Dra ned på vattningen nu, och sluta vattna helt i september. Ta in dem innan frosten kommer! Ställ undan dem och låt bladen vissna ned. Sen kan du börja kolla om några månader om det kommer något nytt grönt i toppen på löken. När det gör det, är det dags för en liten omplantering. Räkna dock inte med att den blommar till jul, snarare i januari/februari eftersom den ställer om sig till "vårblomning" när den är inne på andra året.
e_sedell
25-08-2003, 19:33
Okej, jaghar i och för sej typ inte vattnat dem på hela sommaren, men det har inte behövts heller. Men om jag stäler dem i växthuset så kanske de torkar fortare.....
Vårblomning är väll okej det också....
Hejsan! Jag hade oxå min amaryllis ute över sommaren och hade helt glömt bort den men så såg jag att den hade vissnat ner själv och sen börjat växa på nytt och med knopp till och med. men ta in den du och lägg den lite mörkt ( om den inte fått knopp nu, för då får du plantera den och njuta av det vackra) och den plockar du fram den lite längre fram i höst när du tycker att du vill väcka den till liv... men som sagt min torkade ut ute och sen kom den igång... alldeles av sig själv... tyvärr så blommar den ju nu och inte till jul men det är smällar man får ta.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.