HeleneN
03-06-2008, 20:54
Har köpt nio småplantor med lavendel som jag tänkte plantera som en liten 'kanthäck' till en av planteringarna. Hur tätt ska man sätta dem? De var ju väldigt små nu, men de växer väl till sig. Jag antar att man ska vattna rikligt i början tills de etablerat sig även om de är torktåliga sen?
Elinpelin86
03-06-2008, 21:15
Vill du få en tät lavendelhäck ska du sätta plantorna med 20 cm avstånd, annars är det det dubbla.
HeleneN
04-06-2008, 06:49
Jaha, det var glesare än jag trodde! Säkrar upp och sätter dem på 15 cm avstånd, man kan väl flytta dem om några år om det blir trångt. Tror ändå att jag måsta falla för frestelsen och göra en beställning till hos Odla på lika många lavendelplantor till!
Aqvakul
04-06-2008, 07:20
20 cm låter som ett bra avstånd. De ska ju ha utrymme att utvecklas. Om du sätter dem med 15 cm emellan och sen vill gallra, så är ju avståndet 30 cm, med sämre utvecklade ("trängseleffekt") plantor.
Jag har själv många gånger planterat för tätt, för att det ska se mer ut. Nästan alltid har jag fått sota för det i slutändan.
ingrid fuxwall
04-06-2008, 07:23
CITAT (Aqvakul @ 04-06-2008, 08:20)

Jag har själv många gånger planterat för tätt, för att det ska se mer ut. Nästan alltid har jag fått sota för det i slutändan.
instämmer - man måste ge växten plats att utvecklas
HeleneN
04-06-2008, 09:58
Ok, jag litar på er! Då behöver jag ju inte heller lika många!
Jag börjar förstå nu att det kommer ta några år från kal jord till lummig rabatt, men jag är ju så ivrig! :-)
Chivvie
04-06-2008, 16:57
Lavendel växer verkligen rejält, åtminstonne hos mig. Från en pinne till en stor buske på bara ett par år. Detta trots nedklippning. Och frösår sig flitigt också.
HeleneN
05-06-2008, 07:43
Jag satte dem med ca 20 cm mellanrum igår. Nu får vi se om de trivs! Jorden är inte direkt sandblandat, men det är soligt och varmt och väldränerat, så det kanske går ändå!
ottolina
12-06-2008, 08:38
CITAT (HeleneN @ 03-06-2008, 21:54)

Har köpt nio småplantor med lavendel som jag tänkte plantera som en liten 'kanthäck' till en av planteringarna. Hur tätt ska man sätta dem? De var ju väldigt små nu, men de växer väl till sig. Jag antar att man ska vattna rikligt i början tills de etablerat sig även om de är torktåliga sen?
Hej ! Har ett bra tips då det gäller lavendel.Jag har sått lavendel ,plantan blir ofta hög och ranglig. Klipp av toppen på dem och sätt ner den i jorden snart har den också börjat gro.Detta gör att själva plantan också bli buskigare
På sikt får man ha ännu glesare... Jag satte små frösådda lavendelplantor på 25 cm avstånd för 2 år sen, i våras fick jag glesa ut och nu sitter de på 40 cm avstånd och det är i princip helt tätt mellan plantorna. Gillar de läget växer de verkligen nåt alldeles otroligt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.