Hej ! Jag är ny här på forumet. Har en fråga som jag hoppas någon kan hjälpa mig med..Har problem för andra året i rad med mina pense´plantor..Jag planterarde ut plantorna för fem veckor sedan, och de har alla tagit sig, växt sig fina med frisk grön bladväxt och mycket knoppar..sen efter den här tiden så händer ngot med själva blommorna. Det börjar med att fullt friska blommor "skrumpnar" ihop med början längst ut sas, ser lite ut som att själva blomman är utvissnad och i normalfallet är ju då att man knipsar bort den. Men så är inte fallet utan detta händer på relativt nya blommor..förra året lät jag det gå längre och då kroknade hela blomman och såg ut som den självdog. I år har jag försökt att knipsa bort blommorna när jag sett de första tecknen, för att på något sätt rädda kvar knopparna som det finns rikligt av. Knopparna verkar inte påverkade, och inte heller bladverket. Jag har också sprayat med såpvatten och lite kanske det har hjälpt men jag vet inte... Tror inte att jag vattnat för mycket eftersom jag har en balkonglåda som man inte skall vattna som vanligt i ..det är en platta i botten som håller kvar fukten i jorden så man inte behöver vattna lika ofta som en vanlig balkonglåda. Fick den i fjol av en kompis. Balkonglådan är ordentligt rengjord, men undrar om det kan vara den som gör att blommorna mår så dåligt ? Eller är det något virus...? Hittar ingenting konstigt i jorden och balkonglådan står inte i direkt sol...är det någon som har något råd att ge ? Känns så trist och ledsamt att detta händer andra året i rad..Help !
Hej och välkommen hit! Jag har tyvärr inget vettigt att säga om ditt problem.
*skickar upp tråden*
Mvh
Fenja
Det låter konstigt tycker jag……..
men jag skulle nog testa att sätta om dom i ett nytt planteringskärl som första åtgärd.
/Anki
Förresten…..Hej och välkommen!