Full version: Passionsfrukt
mamamaggan
Satte frön till passionsfrukt från Impecta förra året. De har övervintrat på min inbyggda balkong och nu håller de på och växer mig ur huset. Den största är snart 4 meter !. Har stagat upp den på en lång pinne men nu har jag ju en lika lång slinga som hänger ner .

Vad föreslår ni , låta den slingra sig runt på två pinnar eller klippa ner?

Den har inga blomknoppar , när kommer de ?

rosita
Den kan bli jättestor och vill gärna ha något att klättra på. Blommorna kommer senare på sommaren.
Så här var min andra året:

[attachment=19201:passion_igen.JPG]

mamamaggan
Oj den var frodig. Lät du din växa rakt upp bara ? Vet inte riktigt vad jag ska göra med min , den klättrar ju på en två meter hög pinne men är ju som sagt fyra meter totalt.

Kan jag låta den klättra runt , runt ( som en murgröna på båge ) ?

Så blommorna kommer senare men jag kan alltså förvänta mig blommor i år?
Alexander-VG-zon3
den blommar när den själv tycker ,, mina blommor både vår och sommar . de flesta icke tropiska vill vila svalt för att bilda knoppar och då blommar dom på våren och slutar blomma om nätterna är för varma ,, medans tropiska inte vill ha allt för kallt (tål kallt men trivs kanske inte )och blommar lite när som helst .
lissa
Det ser ut att vara en Edulis på bilden, och om den sägs det att den blommar på tredje året. ..Väntar själv ivrigt på att se nån knopp, men eftersom mina är jämngamla med dina så blir det nog nästa år...men om du får nån blomma iår kan du väl säga till, för då får jag säga till på skarpen åt min att det är dags för en blomma tongue.gif
rosita
#2 Jag hade 4 bambupinnar som min klättrade runt. Den fick den också 2 frukter andra året, som var jättegoda! Om man har skarp blick, kan man faktiskt se dem på bilden.

# 4 Ja, det är en Edulis. Jag hade också hört att den inte skulle blomma förrän tredje året, men det visste inte min planta!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon