Nikita111
04-06-2008, 07:45
Hej,
jag är ny här och rätt desperat. Jag bor i ca zon5 och har i 10 års tid haft ett Transparante Blanche och det finns väl inte så mycket att säga om det, frukt fick vi så det räckte. Denna morgon gick jag en slags 'veckorond' och såg över trädgårdens tillväxt. En relativt nyinköpt Wealthy hade börjat blomma, men jag fick en chock då jag såg TBn. Inte en bladknopp var utslagen och de nedre grenarna var täckta med något rödaktigt kletigt ('kåda?'), 'kådbubblor' på bladknoppar längst ut, och något rinner längs med stammen. Luktar ruttet? Jag ser inget uppenbart sår i barken. Fick associationen Ebola, blödningar innifrån och ut. Bladknoppar högre upp i trädet ser inte ut att vara påverkade än, men har som sagt inte slagit ut alls. Vad mer, trädet har inte beskurits nyligt, det var i senvintras som vanligt.
Vad är detta för sjukdom? Hoppas på snabbt hjälp, särskilt om trädet måste huggas ned omgående.
/Nikita
Sussie F-Flower
04-06-2008, 08:34
Hej Nikita!
Jag kan nog inte svara på vad ditt äppelträd råkat ut för men en tanke slog mig ändå...
Jag hade oxå ett ca 40-årigt Tbn. Hade kedjan till hunden runt stammen nertill. Kedjan var rätt så lös för att inte hunden skulle gå fast sig, när han satt fast, så kedjan löpte runt och skavde bort barken på trädet.
Tänkte att jag skulle "laga" med vax, men det blev aldrig...
Följande år betedde sig mitt som ditt. Rosa-aktig klet i toppen på alla kvistar och grenar i nedre regionen på trädet.
Det levde dock upptill. Blommade och kom några äpplen, men de växte liksom aldrig till och blev stora.
Andra året efter blev det ännu mindre blad och inga äpplen.
Tredje året kom inget alls. Det var ifjol och då sågade jag ner trädet.
Den tanke som slog mig gällande ditt träd, var att kolla stammen en bit under jorden, ifall att sorkar el. dyl. har gnagt sönder där, så du kan "laga" så fort som möjligt.
Tänkte bara att symtomen var så liknande, på ditt och mitt, men det kan väl kanske finnas någon sjukdom också som ger samma symtom.
Kanske någon frukt-träd kunnig kan svara....
Nikita111
04-06-2008, 09:34
Hej,
intressant tanke. Vi har inte haft hundarna bundna där, men katten (som dog förra våren) har använt trädet som klösbräda. Det har verkat gå bra, men kanske det till sist blev för mycket. Det kryllar av katter i området och någon annan kan ha tagit över 'reviret'.
/Nikita
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.