Full version: Ledsen gräsmatta
Junipingla
Vår gräsmatta ser så vissen ut, det är mkt brunt i den och jag vet inte vad jag ska göra (nybliven husägare)
Jag har inte gödslat den ännu, är det för sent att göra dte nu? Med vilket gödsel? Ska man vattna gräsmattan med sprinkler?
Jag bor i Skåne, just nu är här ju väldigt varmt - kan man göra ngt nu?

Har ni några dundertips på hur vi ska få gräsmattan grön och fin?
Snigelhatare
Absolut inte gödsla på torr gräsmatta! Nu är det mycket vatten som gäller.
Junipingla
Jo jag misstänkte det, men jag ska inte gödsla sedan heller när det inte är så torrt??
tar sig gräsmattan med vatten bara?

CITAT (Snigelhatare @ 04-06-2008, 09:55) *
Absolut inte gödsla på torr gräsmatta! Nu är det mycket vatten som gäller.

Snigelhatare
Du får vattna så att det blir fuktigt en bra bit ner i jorden. Troligen så ser du ganska snart att gräsmattan börjar bli grön igen. Då kan du gödsla men sedan gäller det att fortsätta vattna ner gödseln ordentligt så det inte torkar igen. Jag hade valt att gödsla endast lätt. Sök på forumet på guldvatten att gödsla med så slipper du gödselkorn som ligger kvar och bränner gräset. Den här långa torkan och värmen gör ju allting lite speciellt.
Junipingla
OK tack!! gräsmattan hann aldrig bli riktigt grön innan värmen, var mkt brunt i den redan tidigt i våras, ser inte ut som döda fläckar utan det är blandat med grönt.

men dte blir till att införskaffa i en vattensprinkler.

CITAT (Snigelhatare @ 04-06-2008, 10:07) *
Du får vattna så att det blir fuktigt en bra bit ner i jorden. Troligen så ser du ganska snart att gräsmattan börjar bli grön igen. Då kan du gödsla men sedan gäller det att fortsätta vattna ner gödseln ordentligt så det inte torkar igen. Jag hade valt att gödsla endast lätt. Sök på forumet på guldvatten att gödsla med så slipper du gödselkorn som ligger kvar och bränner gräset. Den här långa torkan och värmen gör ju allting lite speciellt.

joz
funkar det bra med droppslang för att vattna en gräsmatta ?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon