Full version: Täcka krukorna?
godivaex
Hej,

Jag har en balkong som ligger i sol 08.00-19.00.... Har självvattnande balkonglådor och ganska stora krukor (här kan du se hur det ser ut) I det vädret vi har haft nu (typ TOKvarmt och soligt) så håller sig balkonglådan ca. 2 dagar sen måste jag vattna igen... Jag har insett att jag måste täcka jorden i krukorna längs väggen annars kommer de att helt torka sönder om vi åker bort några dagar. Vad ska jag täcka med? Funkar täckbark i krukor? Finns det andra alternativ?

Kolla gärna in min nystartade balkongodlingsblogg
ingrids
Bark eller barkmull borde funka, men även leca kulor som är bättre om man vill hålla nere vikten. Sjösten på påse är ju också snyggt men dyrt och ganska tungt. Har du gott om trasiga krukor kan du täcka med krukskärvor.
Red Top
Det finns fantastiska korkar att skruva på stora petflaskor, som man fyller med vatten.
Sk "dripping caps". Finns i välsorterade trädgårdsbutiker, eller på nätet. Bör funka i Dina krukor i c:a en vecka. Balkonglådan skulle jag ställa på golvet, där den kan få lite skugga. smile.gif
Evalina21
En undran till "Red top!

Har köpt så kallade "dripping caps" och skruvade dom på 1½ liters petflaska men det rann ut alldeles för snabbt, det tog inte en timma ens, men jorden var torr. Vattnade upp jorden men det blev nästan samma resultat. Har u-jord, undrar om den är för porös?? Har tre hål på "drippingcapsen". Finns det andra kanske. Det var ett hål längs ut och två hål på sidorna.
/Evalina
godivaex
Hmm, dripping caps har jag aldrig hört talas om förut ska kolla upp det! Ang. ställa balkonlådorna på golvet så blir det nog lite svårt... där står det nämligen krukor... sen så signalerar man att man är bortrest. tjuvarna ska inte få det för enkelt! Lecakulor vore nog smidigt -lätt och billigt. Har nog redan lite för mycket vikt på balkongen...

Har lagt upp underbara bilder för dagen på min blogg!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon