godivaex
Hej!

Min svägerska (som precis fått en underbar bäbis!) råkade tappa en amningskupa i vatten häromdagen. Det som hände var att den efter en stund svällde upp till en boll och blev helt geléig inuti. Hon kläckte då idén om att man kanske skulle kunna använda såna istället för swellgel... förusatt att kupan även släpper ifrån sig fukt så klart. Någon som har provat? Funkar det så blir det väldigt mycket billigare!

De amningskupor hon använde innehöll: cellulosa och superabsorbenter (vad nu det är, någon som vet?) inser att det här låter helt crazy, men jag funderar på att pröva!
Åsa, mälardalen zon 2
Har inte provat det men en annan sak man kan testa ifall man har blöjor hemma är att hälla vatten på dessa, skära upp dem och plocka ut det geleaktiga (det brukar vara liknande kristaller i blöjor, kanske är det t.o.m samma som swell gel).
Sarahgbg
Oj vad jag blir nyfiken!

Vad är swellgel och vad har man det till?

Sarah

confused.gif
godivaex
Så blöjor eller amningskupor verkar vara vilket som.... samma ämne/material i. Får se om jag provar! Någon annan som redan testat med blöjor i rabatten/krukan? De kanske tom är billigare än amningskupor?
förvirrad
Jag har provat med blöjor, men det är svårt att ta ut gelén utan att få med en massa annat (sånt som blöjor oxå är gjorda av, dvs. rolleyes.gif ) Jag har aldrig provat swell-gel, och jag visste inte hur mycket "blöj-gelé" man borde använda, men jag slängde i en liten näve (när gelén var blöt och expanderad). Det märks lite, men inte så mycket skillnad gentemot de krukor där jag inte blandat i gelé.
Inka
Blöjor?
Gödslat och klart, he-he
/Inka
Biggan_
CITAT (Inka @ 09-06-2008, 23:05) *
Blöjor?
Gödslat och klart, he-he
/Inka

giggle.gif
godivaex
Har inte provat ännu... Men det verkar ganska guckigt att greja med det. Hade kanske varit bäst att lägga i det redan när man planterade....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon