susannio
Hej!

En, vad jag tror, gul floribunda ros med stora fyllda blommor lider av något angrepp.
Bladen är fulla med gula prickar och det finns även bladlöss och annat smått och gott på busken.
Har sprutat med såpvatten och väntar nu på om det ger resultat.

Vad är problemet och hur ska jag göra?

Busken står inte i min trädgård utan i en allmänning bakom mitt staket och "lusar" ner mina Nina W så något måste ske! =)

För övrigt så finns busken i göteborg, rosen är "pampig" och den första blomman slog ut 1 juni, den är inte beskuren på många år och minst 150cm. Blommorna är starkt gula men övergår till en mildare färg efter någon dag.

Vad tror ni det kan vara för ros?

Tack för hjälpen!

Hälsningar Susanne
shikadi
Det är nog rosenstritar. De suger ur klorofyllen ur bladen och jag fick själv sådana på min "kronprinsessan Mary" i år. Jag drog på stora artelleriet och sprutade med ett ordentligt växtvårdsmedel. De små rackarna har ben och hoppar iväg när man tittar under bladen. Spruta på bladens undersida och inte i solsken. Nymferna övervintrar i barken, så en beskärning kan vara nödvändig. ranting.gif

I mitt fall beror det nog på att rosen står för torrt. Får flytta den till ett bättre läge.
Kajsa

Ser bladen ut så här, Rosenstritar dom är svåra få bukt med

Rosen, ev Lucia, blir ca 1.5 m
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon