Vad gör jag för fel med min bella? Den får knoppar men den vill inte blomma, knopparna dör för mig hela tiden, det är massor med knoppar. Jorden är fuktig, visst ibland händer det att jag låter den torka ut helt men inte ofta. Tar emot all hjälp jag kan få.
För lite ljus kanske... Min Hoya bella blommar som aldrig förr, den har fått extraljus i vinter och blommade fint då med. Den är nu placerad i ett söderfönster men utan direkt sol (altantaket skyddar mot solen). Jag låter den inte torka ut helt, typ aldrig riktigt snustorr. Den blommar för fullt sen ett par månader ungefär.
Då kanske jag skulle byta plats på den så kanske den blommar. Nu hänger den i ett västerfönster med inte allt för stark sol.
*Stintan*
05-06-2008, 19:31
Jag har min i ett norrfönster och den får aldrig sol men ganska ljust är det ändå. Den blommar väldigt flitigt mest hela tiden och kräver mycke vatten tycker jag. Jag vattnar den i princip varenda dag när den har knoppar och blommor annars gulnar knopparna och faller av. Den verkar trivas fast den säkert skulle behöva planteras om för det är säkert mest bara rötter i krukan men jag tror dom trivs att stå trångt.
Då kanske jag vattnar den för dåligt, jag brukar bara vattna en gång i veckan.
Hej
Min bella betedde sig likadant som din. Den fick små hängen med knoppar, efter ett tag gulnade de och trillade av. Sedan jag planterade om växten har detta inte hänt mer. Hela blomman är full av knoppar i varierande storlek och ingen har ramlat av. Kanske ska säga att min bella var ganska stor och krukan var en liten lerkruka som snabbt torkade ur. Nu står den i en större lerkruka som är lite tätare. Jag låter den inte torka upp helt mellan vattningarna.
Lycka till MVH Del
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.