lena:-)
Trodde kärleksört var en tålig blomma men nu har de fått ohyra, alla plantorna...små och klena är de dessutom
(plantorna alltså) Ohyran är små svarta djur som sitter i bladvecken längst upp på stjälkarna, Blad lite längre ner är alldeles sladdriga och missfärgade... Provat med såpvatten idag som fått ligga på någon timme och nu har jag duschat plantorna..Vad kan det vara och vad kan man göra?
Ingen som vet? --- Nu har jag klippt ner ena plantan för att se om den kommer sig. Den såg bara för trist ut.
Bassam
[attachment=19352:Spindel2.jpg][attachment=19351:spindel.jpg]
om de ser ut så det betyder att du har spindel vad ska du göra
. Man kan spola, duscha, bort spinn eller med kemiska medel. OBS! Upprepad behandling krävs. de suga sava så det är bra om du använda PROVADO.
Lycka till, H:Bassam
Hm , spindlar vet jag inte om det är...hur stora är dom egentligen?
'Kan man använda Provado-pinnar i frilandsrabatt, eller finns Provado i annan form?
ewa zon 3
Låter som bladlöss. Har också fått det på flera av mina kärleksörter för första gången i år.
Såpvatten är bra, duscha på kvällen när solen inte ligger på men skölj inte bort det utan låt det vara kvar.
Duscha gärna plantorna med så hård vattenstråle de tål innan behandlingen så försvinner en del av lössen.

Pyrexlösning finns att blanda till utomhusväxter, ska också dushas på plantorna på kvällen.

/Ewa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon