Nettan17
04-06-2008, 20:30
Undrar om någon kan hjälpa mig? Min Måberghäck har fått ljusgula blad med gröna prickar på. Misstänker att detta är något fel men vad? Någon som vet och kan hjälpa mig ,ed vad jag ska göra.
Är det bara enskilda plantor eller en större del av häcken? Vanligaste problemet brukar vara brist på vatten, eller om man haft på mycket barkmull brist på kväve.. Måbär är normalt sällan utsatt för några sjukdomar.
Nettan17
05-06-2008, 05:51
Det är hela häcken. Trodde inte att det kunde vara brist på vatten de dom är prickiga.
Några typer av löss och svamp kan angripa måbär men inte med de här symptomen. Låter snarare som någon slags näringsbrist, övergödning eller effekt av växtgift. Att vattna kraftigt, dvs låta spridaren stå på en hel natt, är ofta ett sätt att minska effekterna av sådana skador.
Efter att jag läste vad du skrev, din planta drapat av bladlös som sug sava från växt, och de ser ut som gröna prickar, Provado kan hjälpa dig på grund att provado kan dö Bladlös och på samma tid ge växten väte med lite andra näring.
Lycka till, H:Bassam
*Stintan*
07-06-2008, 13:46
Provado använder man väl till krukväxter och inte till häckar.
Min erfarenhet av måbär är att den inte har några speciella krav för att växa bra men jag skulle precis som Cilla skriver låta en spridare stå på en natt.
Nettan17
08-06-2008, 05:32
TACK för era svar. Jag kör på med vattenspridaren till att börja med så får vi se
CITAT (Stintan43 @ 07-06-2008, 13:46)

Provado använder man väl till krukväxter och inte till häckar.
Min erfarenhet av måbär är att den inte har några speciella krav för att växa bra men jag skulle precis som Cilla skriver låta en spridare stå på en natt.
Det går säkert att använda provadopinnar även till häckväxter. Men det är ju absurt att använda det om man inte först har konstaterat insektsangrepp och det blir naturligtvis orimligt dyrt att sätta ner fler 100-tals provadopinnar längs en häck. Så teoretiskt skulle det fungera, men inte i verkligheten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.