I höstas köpte jag en hel del tulpanlökar, bl a 10 röda dubbla tulpaner. Nu visar det sig att det är 4 röda och 6 gula tulpaner Hur vanligt är det här? Är det svårt att veta med säkerhet hur tulpanerna kommer att se ut? Eller ska jag lägga "bakom örat" var jag köpte lökarna och inte köpa av dem igen?
Betty
04-06-2008, 23:46
Vet inte om det är vanligt med fel färger på tulpanerna - mig har det aldrig hänt - och jag köper och planterar en del tulpaner varje höst. Jag brukar beställa en del från Odlabutiken och köper en del i butik.
Snigelhatare
05-06-2008, 08:27
Det har hänt mig. Svarta var ljust lila istället, aprikos var brunoranga.
Sussgirl
05-06-2008, 09:10
Det hände mig också -hade beställt liljeblommande tulpaner med gult och vitt och en blommade rätt medans de andra var helröda vanliga tulpaner. Hade köpt dom från bakker så jag ska nog passa mig för det igen.. Men sen kommer deras nya katalog och man hittar något fint. Monsella jag köpte därifrån blommade rätt så man kan ju ha otur också.
/Susanne
Margith
07-06-2008, 13:01
Det handlar inte riktigt om nyansskillnader i mitt fall
Så här ser mina 10 röda, dubbla, namnade tulpaner ut:
[attachment=19337:080606_007.jpg]
De här är köpta hos Blomsterlandet, tror jag håller mig till att köpa tulpaner från Odla i fortsättningen.
Betty
07-06-2008, 18:21
Fast det vart ju en fin blandad bukett Margith...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.