sockerkakan
04-06-2008, 22:20
Vi har 3 rhododendrhon buskar som växer och trivs bra. (I sur jord). Jag har gett dem gödsel som de vill ha. Vi har haft dem i ca 10 år, och undrar nu hur man ska få dem att föröka sig?
Tänkte också fråga om mammas vinbärsbuskar som växer en bit ifrån rhododhendronen. De är "klena", glesa, ger dåligt med bär och växer allmänt långsamt.. de är ca 60 cm höga och vi har haft dem ca 8 år. Vad ska jag göra med dem?

Tackar för svar!
Kakan
RibesRubusVitis
04-06-2008, 23:35
Om rhododendron vet jag nästan inget, men nog har vi haft en del trådar här om sticklingar.
Vinbären kanske har det alltför surt, om de står i närheten. Annars vill de i och för sig ha ett pH-värde runt 6,5, men jorden bör vara mullrik och väldränerad. Har du möjlighet att flytta någon eller några buskar till annan plats, och blandar i kompost, stallgödsel och kanske lite träaska, går det ju att jämföra olika förutsättningar.
Är de bara 60 cm höga, är väl inte heller rotsystemet så omfattande, så det borde gå att få med det mesta.
Christer i Falköping
05-06-2008, 04:10
Rhododendron går antingen att sticklingsföröka eller så kan man fröså dem. Sticklingar blir bäst att ta när de börjar förveda sig lätt, i augusti ungefär. Fröerna brukar vara färdiga framåt höstkanten. Där blommorna suttit blir det små frökapslar som öpnnar sig när de är klara. Rhododendronfröer är mycket små och sås i värme mot vårkanten. Det kan ta c:a 6-7 år innan man får se första blomman, ofta betydligt längre.
Christer.
sockerkakan
05-06-2008, 09:45
Tack så mycket! Nu blir mamma glad..