Full version: Plommonträd
SolveigGavik
[COLOR=blue] Vi har nyligen flyttat in i ett hus med ett stort plommonträd på tomten som skymmer sikten och gör delar av huset mörkt. Om man inte väljer att såga ner hela trädet, finns det alternativ att beskära trädet på höjden och bredden? När i så fall är det bästa årstiden för detta?

Solveig Gavik
Hannele
Bästa tiden är i kväll. Jag kortade ner mitt plommonträd på gården ett par meter.
Du kan stamma upp också; ta bort de nedersta grenara, som Ulla Molin har gjort:

Hannele
"Vi har nyligen flyttat in i ett hus"

Man ska ta det väldigt lugnt med sågen första året i ett nytt hus.
Vet du hur solen ser ut i februari i ert hus?
Cilla
Plommon reagerar inte bra på reducering om man gör det på bara en beskärning. Vill man reducera trädet bör man ta lite flera år i rad.

Kortar man in för mycket kommer grenar att dö och bli risiga, och trädet svara med en massa snabbväxande vattenskott som gör det både mer snabbväxande och större, samt tätate och fulare.

Ska man reducera plommon gör man det i grenklykor strax utanför grenkragarna, med vassa verktyg. Reducera inte mer än 1/10 av bladmassan per beskärningsår om trädet har normal årstillväxt.

Om jag inte sett trädet under alla fyra årstider och inte visste något om fruktträd och beskärning skulle jag ha väntat ett år med reducering - som är en av de svåraste beskärningsambitionerna för att få lyckat resultat.
Hannele
"Kortar man in för mycket kommer grenar att dö och bli risiga, och trädet svara med en massa snabbväxande vattenskott"

Inte mina 5 år gamla plommonträd, vilka jag reducerar på sensommaren.
Cilla
Det är svårt att tänka at dina välvårdade träd skulle risa ihop av felaktig beskärning Hannele!

Här gällde det ju inte ett ungt träd som beskurits årligen, utan ett större som man ville ha ned i storlek. Men samma sak gäller - beskär lite årligen och inte allt under en enda beskärning.

Man tar inte ostraffat bort det som trädet skapat under flera år om man gör det vid ett tillfälle på några timmar. Ibland brukar jag avskriva alla biologiska förklaringar om vad som händer om man går för raskt fram, med att säga att man måste samarbeta med träden. Om de har satsat allt på storlek och tät krona under låt säga 10 år, måste jag visa respekt för detta när jag kommer med sekatören. Reducerar man lite varje år kommer trädet att kunna acceptera en mindre och lite mer gles krona utan att svara med en mängd nödskott, och dessutom undviker man att utsätta det för rötsvampar och annat elände.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon