Sussgirl
Hej!

Min man säger att han hört att tagetes ska döda borer som finns efter man grävt bort gräsmatta.
Kan det stämma - någon som vet?

Ska anlägga en solig rabatt med ca70% irisar och dom vill inte ha borer för dom äter på knölarna.

Hoppas på svar.
Susanne
KURT
Det stämmer säkert inte, fast jag har ju ingen aning om vad "borer" är för något? Har det ben?
CillaM
Nu känner jag mig ganska dum faktiskt, men vad är borer?
KURT
CITAT (CillaM @ 05-06-2008, 09:20) *
Nu känner jag mig ganska dum faktiskt, men vad är borer?

Jag misstänker att det kanske kan vara pingborre eller trädgårdsborre som avses? Eller ev knäpparlarver? (i vilket fall har nog inte tagetes någon effekt).
CillaM
Jag har både knäpparlarver och pingborrar och iris och irisarna blommar lika fint ändå.
Sussgirl
Okej men har läst i irisboken att man inte ska plantera om det finns borer i jorden.
Tror borer kan vara typ knäpparlarver. Stod i en engelsk bok.
Bee
Just som jag börjar få kläm på nematoder så dyker det upp ett nytt fenomen! Har aldrig hört om borer förut.
Tagetes är bra att ha i rostrött jord (motverkar nematoder). Vet ingen annan planta som gör jobbet lika bra.
Om dom är bra för iris återstår att se. Jag har satt ner några tagetes i rabatten i år igen i stärkande syfte. Får se om det har någon verkan på trädgårdsirisen jag fick i bonus från Odla. Den står och stampar på samma fläck, dvs växer inte, den har samma höjd som när jag satte ut den för 4 veckor sen, ca 15-20 cm.
Sussgirl
CITAT (Bee @ 05-06-2008, 10:38) *
Just som jag börjar få kläm på nematoder så dyker det upp ett nytt fenomen! Har aldrig hört om borer förut.
Tagetes är bra att ha i rostrött jord (motverkar nematoder). Vet ingen annan planta som gör jobbet lika bra.
Om dom är bra för iris återstår att se. Jag har satt ner några tagetes i rabatten i år igen i stärkande syfte. Får se om det har någon verkan på trädgårdsirisen jag fick i bonus från Odla. Den står och stampar på samma fläck, dvs växer inte, den har samma höjd som när jag satte ut den för 4 veckor sen, ca 15-20 cm.

Hej!

Är ganska ny på iris men vad jag har lärt mig så tar det tid medans den rotar sig så då växer de inte så mycket, bar dom är gröna så finns det hopp.
Vattna i början och sen har jag läst att man ska ge irisar benmjöl när man planterar dom.Mylla ner lite i jorden men inte så nära rhizomen och vattna (på kvällen görs detta helst så man inte bränner något).

/Susanne
Elanor
Borer - det låter som ett stam från de stora folkvandringarnas tid. Kanske några som mongolerna nedkämpade på en stäpp någonstans?
Piccante
Intressant här diskuteras om "borer" fast ingen riktigt vet vad det är???? Är det möjligtvis något dialektalt/lokalt namn på något kryp. Etnobiologi är spännande. Som jag förstod så stod det borer i en bok? I så fall tycker jag att författaren borde tänka på att använda ett språk som alla läsare begriper.
Bee
Wordfinder ger förslaget borre, tex barkborre. Borer är alltså ett engelskt ord.
KURT
CITAT (Bee @ 05-06-2008, 12:43) *
Wordfinder ger förslaget borre, tex barkborre. Borer är alltså ett engelskt ord.

En insekt (vilken som) som "borrar"

http://en.wiktionary.org/wiki/borer
Biggan_
Jag är urusel på engelska, men det kan inte ha något med detta att göra?
Iris borer
Sussgirl
Jo det är samma som Biggan skrev.. den boren jag menar.
KURT
Söker man efter "Iris Borer" så finner man latinska namnet Macronoctua onusta. Och söker man sedan efter "Macronoctua onusta" på svenskspråkiga sidor så hittar man inget alls, jag tror inte att den finns i Sverige?
Fågelvägen
Enligt länken som Biggan hittat är det alltså en fjärilslarv, en fet rosafärgad larv med brunt huvud (nån som känner igen sig?). Lever i irisrhizomer.
Är det någon av irisvännerna som har sett en sådan? Man kanske bekymrar sig i onödan.
Piccante
CITAT (KURT @ 05-06-2008, 15:03) *
Söker man efter "Iris Borer" så finner man latinska namnet Macronoctua onusta. Och söker man sedan efter "Macronoctua onusta" på svenskspråkiga sidor så hittar man inget alls, jag tror inte att den finns i Sverige?

Det släktet finns inte ens i Sverige när man söker på http://www2.nrm.se/en/svenska_fjarilar/svenska_fjarilar.html.
Sussgirl
Låter bra om inte den finns i Sverige.. då kan jag kanske plantera direkt i min nya rabatt.
Men det stod tillomed i svenska boken om iris.. hm konstigt.
KURT
De knäpparlarver som kan finnas där det har varit gräsmatta angriper inte specifika växter, men kan ospecifikt angripa t ex potatisar och kanske också andra rot- eller rizom-växter. Ett sätt at tbli av med dem när man planterar potatis är att gräva ned eller lägga ut några tjocka potatisskivor, den ituskurna potatisen lockar till sig ev knäpparlarver. Sedan kan man bara släcka potatisskivorna med larver i.

Och tagetes har ingen som helst effekt mot knäpparlarver.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon