japp som Maria skriver så har jag min ena ute och en delvis ute beroende vintern blir(nedgrävd med kruka den ena) . har klarat denna vinter utan skydd . haft sedan 04 dock på olika platser .
och oliverna mognar från nov-dec till våren beroende hur man har dom . skydda den om det går under -10c -15c ,, problemet är inte kylan utan vår-vintern då stammarna lätt spricker . så man kan skydda den mot solen i början . i simrimshamn har dom ett stort träd på apotekarnasträdgård men dom skyddar det vintertid .
det finns två arter av olivträd Olea europaea och Olea africana ( som kommer från norra och östra afrika ) den sena jag skrev finns mycket sällan att köpa i sverige ,, då menar jag verkligen att den är sällsynt . finns även en del korsningar däremellan .
sedan finns det olika namnsorter på Olea europaea som har varierande frukter som större och mindre och saftigare och mjukare och kärnfria och med kärnor och olika färger och olika smak m.m ,, dessa har också olika härdighet . men den som oftast säljs i sverige är ingen lyxig namnsort direkt men du kan hitta för tusen kr ett träd på 2m och det trädet om det står torrt tåla ner till -10c -15c . det tappar bladen om det blir kallt ,,oliver är alltså vintergröna och inte städsegröna . tror du kommer lyckas bra med ditt träd i ett kallväxthus både med furekt och tillväxt ,, mina oliver får ca 10-30cm nytillväxt varje ¨år .
CITAT (Knytt @ 06-06-2008, 09:43)

Å tack!
Då ska jag titta vidare efter ett litet träd då. Igår var jag på Särö trädgård som ligger precis här hemma. Där kostade ett 50 cm 395 kr ... det kändes lite väl?
jag jobbar på Nillsonsplantskola ligger utanför kullavik , du kanske vet var det finns ??
vi har en del oliver .