Full version: Olivträd
Knytt
Jag är väldigt sugen på ett olivträd! Men jag har förstås en del frågor.

Vilka sorter finns som är lämpliga för odling i sverige? Antar att vissa sorter har större chans att hinna få mogna oliver än andra?

I mitt kallväxthus här i zon 1 övervintrar utan problem mitt stora fikonträd, kan man då övervintra oliven också där eller behöver den bäras in i förråd el dyl?
midas
Hej
Jag har två olivträd som övervintrar utomhus i krukor, men de får stå i lä. Det har gått jättebra (bor i zon 1) betydligt bättre än den vintern jag fegade ur och lät dem stå inne! Men det beror väl antagligen på hur kall vintern är och framför allt, hur gamla träden är. De träd jag har är 5 och 7 år gamla, köpta i Italien och alltså inte de här "minivarianterna" som man ofta hittar i svenska affärer.
Lycka till med din olivodling!
Knytt
Ah!
Jag hade en idé om att kanske "fega" med in och utbärning de första åren och när det börjar bli för stort att bära kan jag låta dem stå ute. Att köpa ett så stort träd lär ju inte kosta lite i sverige menar jag, så det får nog bli ett mindre i början.

Kan man ta sticklingar av oliv?

Står dina ute på sommaren också alltså? Brukar du kunna skörda några oliver?
MariaS
En av våra odlamedlemmar flaxxs har sina oliver på friland i zon 1 utan problem. Faktum är att ju längre man kan ha oliverna ute, desto bättre är det. För att få dem att blomma, kräver de minusgrader tom. Klarar sig ditt fikon, är det absolut inga problem med en oliv.

Man kan ta sticklingar av oliv, men det kräver tålamod. Det kan ta upp till ett år innan sticklingarna börjar få rötter. Själv har jag lyckats få fram ett flertal lyckade sticklingar.

Oliverna som bildas, blir inte så stora. Se det mer som en dekoration än som en nyttoväxt. Men det är en kul växt att ha här i vårt land biggrin.gif
Knytt
Å tack!
Då ska jag titta vidare efter ett litet träd då. Igår var jag på Särö trädgård som ligger precis här hemma. Där kostade ett 50 cm 395 kr ... det kändes lite väl?
Alexander-VG-zon3
japp som Maria skriver så har jag min ena ute och en delvis ute beroende vintern blir(nedgrävd med kruka den ena) . har klarat denna vinter utan skydd . haft sedan 04 dock på olika platser .

och oliverna mognar från nov-dec till våren beroende hur man har dom . skydda den om det går under -10c -15c ,, problemet är inte kylan utan vår-vintern då stammarna lätt spricker . så man kan skydda den mot solen i början . i simrimshamn har dom ett stort träd på apotekarnasträdgård men dom skyddar det vintertid .

det finns två arter av olivträd Olea europaea och Olea africana ( som kommer från norra och östra afrika ) den sena jag skrev finns mycket sällan att köpa i sverige ,, då menar jag verkligen att den är sällsynt . finns även en del korsningar däremellan .

sedan finns det olika namnsorter på Olea europaea som har varierande frukter som större och mindre och saftigare och mjukare och kärnfria och med kärnor och olika färger och olika smak m.m ,, dessa har också olika härdighet . men den som oftast säljs i sverige är ingen lyxig namnsort direkt men du kan hitta för tusen kr ett träd på 2m och det trädet om det står torrt tåla ner till -10c -15c . det tappar bladen om det blir kallt ,,oliver är alltså vintergröna och inte städsegröna . tror du kommer lyckas bra med ditt träd i ett kallväxthus både med furekt och tillväxt ,, mina oliver får ca 10-30cm nytillväxt varje ¨år .

CITAT (Knytt @ 06-06-2008, 09:43) *
Å tack!
Då ska jag titta vidare efter ett litet träd då. Igår var jag på Särö trädgård som ligger precis här hemma. Där kostade ett 50 cm 395 kr ... det kändes lite väl?

jag jobbar på Nillsonsplantskola ligger utanför kullavik , du kanske vet var det finns ??

vi har en del oliver .
MariaS
CITAT (Knytt @ 06-06-2008, 10:43) *
Å tack!

Och vi som bara tar 499:- för träd på 1 meter... whistling.gif angel_not.gif (Ingen reklam här inte...)
mamamaggan
Tränger mig in och ställer en fråga .

Har tänkt ge bort ett olivträd i 50 - års present. Hon bor i zon 3 - 4 så hon kan väl knappast ha det ute på vintern.

Tror ni att det skulle funka att hon har det i kruka på sin inglasade uteplats. Golvet består av vanliga trädgårdsplattor , ska hon kanske se till att lägga något under krukan och täcka både kruka och träd med något.

MariaS
Viktigast är att skydda rötterna. De ogillar främst när temperaturen hoppar upp och ner. Genom att skydda krukan får man en jämnare temperatur för rötterna.
Sen bör hon kanske linda in trädet i ngt skydd fram i mars, när vårsolen börjar värma. Kan rekomendera den gröna fiberduken för det.
Risken att det understiger -12 är väl ganska liten på en sån veranda. Finns ändå risken, kanske hion har ett frostfritt garage eller liknande, under den kallaste perioden.
Knytt
Jasså Flaxss, där hittar man dig. jag har varit där några gånger. Gillar utbudet och de humana priserna smile.gif

Vad för oliver har ni hemma och vet du ungefärliga priser?
mamamaggan
OK MariaS tack för svaret.

Då är det ungefär som jag tänkte mig att hon skulle göra. Hon har ju ett garage också så om det blir för kallt så kan hon som sagt var bära in det där.
Alexander-VG-zon3
blir det hård frost bör man skydda rötterna ,, annars har min första ( när jag bodde hemma ) varit ute om vintern i enbart kruka ( första vintern ) och då så klarade den även frostgrader ståendes utan skydd i kruka lätt frost då,, sedan lindade jag in den i grön vinterväv växt och kruka när det blev väldigt kallt och sedan begravde jag den i en snödriva med väven om sig lägsta -18c -19c och det klarade oliven .

så jag säger som Maria vira om rötterna och sedan om det går under -10c -15c så ta det in i ett utrymme som håller runt 0c +5c .

CITAT (Knytt @ 06-06-2008, 21:37) *
Jasså Flaxss, där hittar man dig. jag har varit där några gånger. Gillar utbudet och de humana priserna smile.gif

Vad för oliver har ni hemma och vet du ungefärliga priser?

jobbar mest i trädgårds avdelningen så priserna vet jag inte nu på rak arm på oliverna ,, men vi har från små 15-20cm till större på 1-2m vi har även flätade oliver alltså stammarna då . och dom är redan fulla med oliv kart och blomknoppar .
juddan
CITAT (MariaS @ 06-06-2008, 18:46) *
Och vi som bara tar 499:- för träd på 1 meter...

Vart hittar man ett olivträd på en meter för 499 MariaS? /Köpsugen Judit
MariaS
CITAT (juddan @ 07-06-2008, 23:40) *
Vart hittar man ett olivträd på en meter för 499 MariaS? /Köpsugen Judit

Hos oss i SKara! Bredvid Jula. Träden har dessutom blommat rejält och satt frukter! vatten får de dagligen, så frukterna växer till sig också.
juddan
Fasen var läckert. man kanske skulle åka förbi någon gång i sommar. fast de försvinner förstås fort
MariaS
Risken finns

Men titta gärna in ändå, vi kanske har ngt annat som faller i smaken whistling.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon