tvilling77
Hoppas nån kan hjälpa mig....för ca 1-1 1/2 vecka sedan planterade jag en bukettapel (malus sargentii) den visar fortfarande inga tecken på att knoppa...de få knoppar jag kan se verkar helt torra och faller sönder, men skrapar man på stammen så är den grön. När jag köpte busken var den helt kal, alltså ingen lövsprickning eller blomning fanns. Hur lång tid tar det för en sådan buske att etablera sig, den är planterad i ett soligt, väldränerat område och jag har vattnat! Börjar bli lite orolig för den, men jag är inte så erfaren inom trädgård så jag kan behöva lite expertishjälp! :-) jag bor i Piteå, zon 5 tror jag...
Christer i Falköping
Det bästa vore om någon som bor i ungefär samma förhållande som du ser denna frågan. är barken grön under, så lever den. Men något har ju hänt med knopparna, men det brukar komma nya bladknoppar efter någon månad eller så. Hur mycket har du vattnat? Jag brukar rekommendera minst tio liter vatten om dagen i början, även om det regnar eller är blött i marken.
Christer.
tvilling77
Tack för ditt svar!
Jodå, jag har vattnat varje dag! Jag kanske inte ska ge upp ännu då? Så det tar ganska länge innan det kommer nya knoppar? jag trodde att det kom ganska snabbt nu när det är vår/sommar trots att den är nyplanterad.....men som sagt, jag är ju rätt ny på det här...:-)
Eva 33c
Jag måste säga att jag tycker det verkar underligt att busken inte hade några blad om du köpte den för bara en till två veckor sen. Även i zon 5 borde den var grönskande vid den här tiden. Mina i trädgården har redan blommat över. Kanske har den haft blad/knoppar som torkat bort av dålig skötsel redan innan du köpte den?
Att vattna jättemycket när den inte har några blad alls känns inte helt rätt. Risken finns ju att det ruttnar i rotklumpen eftersom den inte förbrukar särskilt mycket vatten utan blad. Torka ska den förstås inte.
Jag skulle nog reklamera den.
KURT
En del buskar kyförvaras ju
tvilling77
Jo det tyckte ju vi oxå!! Vi sa ju till och med lite skämtsamt när vi skulle betala för den att "den här är kanske död?" Men nejdå sa hon...fast i ärlighetens namn så tittade hon nog inte så noga heller!! Sur man blir... på kvittot står det ju att man får reklamera, men att man ska göra det först till hösten..fast jag vill ju planetar en ny buske nu i såna fall.....jag måste nog åka och prata med dom! För alla knopparna var verkligen torra som fnöske och inga nya har tittat fram heller! Man blir sååå besviken bara....allt annan jag har planterat, körsbär, äpple, paradisäpple, rosbuskar och syrén har ju tagit sig bra!!
embees
CITAT (tvilling77 @ 12-06-2008, 09:42) *
Jo det tyckte ju vi oxå!! Vi sa ju till och med lite skämtsamt när vi skulle betala för den att "den här är kanske död?" Men nejdå sa hon...fast i ärlighetens namn så tittade hon nog inte så noga heller!! Sur man blir... på kvittot står det ju att man får reklamera, men att man ska göra det först till hösten..fast jag vill ju planetar en ny buske nu i såna fall.....jag måste nog åka och prata med dom! För alla knopparna var verkligen torra som fnöske och inga nya har tittat fram heller! Man blir sååå besviken bara....allt annan jag har planterat, körsbär, äpple, paradisäpple, rosbuskar och syrén har ju tagit sig bra!!

Reklamera den redan nu. Men gräv inte upp den än. Klipp av en liten bit gren och ta med er till plantskolan.
tvilling77
ok! tack för det tipset! Då kan dom själva se hur torr och eländig den ser ut! :-)
Eva 33c
CITAT (KURT @ 12-06-2008, 09:40) *
En del buskar kyförvaras ju

Jo det är sant. Det gäller väl framförallt barrotade växter, som rosor och häckplantor. Var denna buske utan kruka när den köptes? I så fall kan det möjligtvis förklara varför det inte fanns några blad. Fast även i ett sånt fall borde den ha börjat visa bladsprickning efter att kommit ut i värmen. Förmodligen skulle den haft bleka bladskott också.
Å andra sidan tycker jag att det vore helt fel att kylförvara ända till slutet av maj, då borde de tagits fram tidigare och krukats upp. Tycker i allafall jag.
KURT
Är den barrotad så kan den knappast krukas i handeln, den kommer inte kunna ta upp vatten i en kruka. Men om man köpt en växt som aldrigt varit grön, så skall den naturligtvis reklameras.
Eva 33c
CITAT (KURT @ 12-06-2008, 11:26) *
Är den barrotad så kan den knappast krukas i handeln, den kommer inte kunna ta upp vatten i en kruka.

Fast det vet jag ju att många plantskolor gör med rosor, krukar upp själva....
Varför skulle de inte kunna ta upp vatten ur en kruka?? Förklara för mig : ) Jag har själv krukat upp överblivna häckplantor nångång i väntan på vad jag skulle göra av dem. Visserligen måbär som är en stryktålig sak.
Nu tror jag i och för sig att en bukettapel sällan säljs barrotad i allafall.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon