|
Åh, så skönt att höra fler som är som oss!! Vi är allmänt osociala, tycker nog de flesta...dvs vi har inte 100 ytligt bekanta som ska "underhållas"...vi har ett fåtal nära vänner som gärna får komma på oväntat besök. De förväntar sig inget...inte nystädat inte nybakt inte nylagat! Har också mått dåligt...då kunde jag knappt åka iväg hemifrån ibland, fick panik i affären i stan och var TVUNGEN att åka hem. En gång då jag klarat flera timmar av "trevligt" umgänge runt en fotbollsmatch på tv och middag och allt var paniken så stor när jag hade 300m kvar hem att jag ville ställa bilen och springa hem!! Snacka om utsprungs reaktion!! Total flykt panik!! - Usch....det är inte roligt. Nu är det mkt bättre, får sällan panik attacker, när de kommer åker jag helt sonika hem och skiter i om folk tycker att jag är mysko. Då hjälper det alltid att pyssla i trädgården ett par timmar...sen är jag lugn. Usch för snyltisar  så himla ohyfsat!! Vi har firat senaste julaftonarna, nyår och midsommar hemma...utan gäster...bara god mat och dryck utan krav eller måsten eller prestationsångest...så får det fortsätta tills jag känner att jag vill något annat. Våra nära vänner får gärna vara med...då blir det ingen ångest men inte bekanta....fast vi har ju nästan inga sådana
Aqvakul
10-06-2008, 19:04
CITAT (Aqvakul @ 05-06-2008, 12:13)  Jag gillar oväntade besök, gärna fler sådana......fast av "rätt" människor ("vänner" och inte "bekanta") Vissa männsikor bör man kanske inte umgås med alls.....
Vi har inga bekanta som snyltar och bär sig åt som tur är. Visst har det hänt att folk har dykt upp helt oväntat och det brukar väl kunna bli trevligt till slut men det är oftast pinsamt och jobbigt först. En gång gick vi omkring i morgonrockarna och en gång hade vi så vansinnigt stökigt så man skämdes. Jag föredrar att veta om i förväg när folk kommer hit. Vi bjuder rätt ofta hit folk och jag tycker det är helt OK att stå för mat och dryck då men då vet man ju om det och har hunnit handla. Dessutom har man själv bjudit och vill att de som kommer ska komma. Detta med att man bara hälsar på vissa personer en gång om året känner jag mig lite träffad av, men det beror ju på att man inte hinner oftare. Som mina kompisar i Stockholm t.ex. Men då har man ju verkligen planerat och diskuterat i förväg för att få ihop en träff.
netaave
14-06-2008, 12:50
CITAT (Magdis @ 10-06-2008, 20:13)  Detta med att man bara hälsar på vissa personer en gång om året känner jag mig lite träffad av, men det beror ju på att man inte hinner oftare. Som mina kompisar i Stockholm t.ex. Men då har man ju verkligen planerat och diskuterat i förväg för att få ihop en träff. Ja men det är väl ändå stor skillnad mot det som trådskaparen pratar om. Och bor man 100 mil bort så kanske man bara kan ses en gång om året eller ens det, men då vet man ju det. Har ju min dotters gudmor i Gällivare o dom kan komma förbi oanmälda ibland och överraska men då är det bara kul. Kommer dom så så får dom ju också ta det som det är och blir. Sen stannar dom aldrig över natt för är som regel på väg till hennes föräldrar.
Hannele
16-06-2008, 21:28
CITAT (Mollis @ 05-06-2008, 10:31)  "vi ska bara stanna någon dag"...jaja så skulle jag då själv aldrig göra..... INte jag heller, pratar innan jag kommer och våra gäster hör av sej. När jag övernattar, handlar jag gärna mat tillsammans med värdparet och betalar.
Något jag lärde mig som liten var att när man besökte någon för första gången så har man med sig en blomma, är den seden borttagen? Aldrig har då jag fått någon blomma när det dykt upp för mig vilt främmande människor dvs gubbens bekanta. Och inte har de med sig kaffebröd så då får de hålla till godo med de gamla "skorpor" vi har Och som 3-kattsmatte är det omöjligt att ha det välstädat så jag skäms förfärligt när folk bara dyker upp helt plötsligt och katthåren går till attack.  För att inte tala om gamla hårbollsspyor som kan ligga gömda i nån vrå och helt plötsligt dyker upp. Nä fy för främmande. Pius
Rosmarin
17-06-2008, 08:48
CITAT (skogstroll @ 05-06-2008, 12:34)  fick ett besök i helgen av en busschaufför jag brukar åka med och hans två kusiner som råkade åka förbi och ville titta in i trädgårn  det var väl trevligt men jag såg ju ut som en dåre i håret... kritvita ben å gummistövlar...  ...jag känner igen mig precis i detta!!!!
Rosmarin
17-06-2008, 09:42
Vi tycker att det är roligt med besök och våra vänner vet att de alltid är välkomna.
Men vi vill att de ringer i förväg, om så bara en liten stund innan. Vi har en butik och den ligger i vårt hus så visst har det hänt att folk stövlat in och sagt typ att hej-hej vi hade vägarna förbi etc... och sådana gånger beror det ju naturligtvis på vem det är men det händer att vi säger att "det var väl synd att ni inte ringde innan för då hade ni ju kunnat komma in en stund men nu har vi faktiskt inte tid..."
Jag passar upp mina gäster i mån av tid och lust, men de som kommer oanmälda blir ofta satta i arbete som t.ex med att tända och vakta grillen om det är grillväder, att köra in till byn och köpa bröd och en flaska vin om vi inte har något hemma osv...
Och så är det här och det får folk acceptera eller låta bli. Jag fortsätter att sköta det jag har att sköta medan de oanmälda eller anmälda är här och ibland får jag hjälp. Många tycker att det är trevligt faktiskt, och säger att det är roligt att komma till oss för att "man får ta del i det dagliga livet och det känns inte som om man stör" Nej, vi låter inte folk störa.
Majjijann
17-06-2008, 10:29
CITAT (Pirum @ 07-06-2008, 17:24)  Mitt drömhus ska ligga minst ett par kilometer från farbar allmän väg, och ha en stor jävla låst grind som bara öppnas när jag själv vill...  I agree.
Skruttis
17-06-2008, 11:48
CITAT (Majjijann @ 17-06-2008, 11:29)  I agree. Samma här! Vi bor inte "på väg förbi" någonting men ändå så ska likt förbaskat en del vänner/släktingar konstant aldrig kunna förvarna om sina besök. Dessutom tar de bara för givet att vi ska släppa allting vi har för händerna och sätta oss ner och prata i flera timmar. En sak till som jag starkt ogillar är att samma personer aldrig ringer på dörren utan bara knatar runt till baksidan på huset. Flera gånger så har jag helt plötsligt känt mig iakttagen och då står det en person där och tittar och säger ingenting. Väldigt obehagligt och inte kul om man kanske ligger och solar eller så. Ett litet HALLÅ som förvarning i alla fall vore trevligt. När man dessutom vet att samtliga personer i princip har mobiltelefonerna klistrade på kroppen och inte ens går på dass utan dem så gör det saken än värre tycker jag. Varför inte använde dem också? Är det någon här som kan tala om för mig, som är oförstående, vad det är som är så roligt med att våldgästa folk? Är det överraskningsmomentet som är så roligt eller vad handlar det om? Jag förstår faktiskt inte vitsen med det hela.... Jag, irriterad??? Nääääe....
CITAT (Skruttis @ 17-06-2008, 12:48)  Samma här! Vi bor inte "på väg förbi" någonting men ändå så ska likt förbaskat en del vänner/släktingar konstant aldrig kunna förvarna om sina besök. Dessutom tar de bara för givet att vi ska släppa allting vi har för händerna och sätta oss ner och prata i flera timmar. En sak till som jag starkt ogillar är att samma personer aldrig ringer på dörren utan bara knatar runt till baksidan på huset. Flera gånger så har jag helt plötsligt känt mig iakttagen och då står det en person där och tittar och säger ingenting. Väldigt obehagligt och inte kul om man kanske ligger och solar eller så. Ett litet HALLÅ som förvarning i alla fall vore trevligt. När man dessutom vet att samtliga personer i princip har mobiltelefonerna klistrade på kroppen och inte ens går på dass utan dem så gör det saken än värre tycker jag. Varför inte använde dem också? Är det någon här som kan tala om för mig, som är oförstående, vad det är som är så roligt med att våldgästa folk? Är det överraskningsmomentet som är så roligt eller vad handlar det om? Jag förstår faktiskt inte vitsen med det hela.... Jag, irriterad??? Nääääe....  Vi kanske skulle gå ihop oss i en grupp och åk runt och våldgästa folk, som en studie, så får vi kanske reda på vad det är som är så fascinerande? Jag håller med dig, jag avskyr det "överraskningsmomentet".
Jag vägrar att släppa allting jag har för händer, dyker folk bara upp så sätter jag dem i arbete med det som för stunden gäller! Det har minskat antalet spontanbesök väsentligt  Mvh Fenja
DragonLady
18-06-2008, 11:32
Jag gör samma sak Fenja, eftersom jag har mycket sten som jag "bygger" med så blir det för gästerna att bära sten, eller måla, eller andra för tillfället trevliga göromål Fast mina gäster brukar inte ha något emot detta, det är därför de oftast är välkommna Jag får även andra sommarbesökare... fast de är också välkommna
Calypso_bulbosa
19-06-2008, 15:29
Sen finns det iofs,en del oväntade besök,som bara är välkomna oxå... ...
*Stintan*
19-06-2008, 16:17
Tänker osökt på alla som sitter ensamma och inget hellre önskar än att det skulle ringa på dörren. Jo det finns många sådana.
Fast själv är jag nog lite eremit som numera endast umgås med ett fåtal utvalda vilka är väl medvetna om hur jag ser på oväntade besök. Behöver minst en halvtimme för att hinna stuva undan och fixa till det så att det går att komma in (överdriver kanske lite men jag tycker faktiskt att det hör till vanligt hyfs att man inte åker till släkt eller bekanta och bara knackar på dörren utan förvarning).
Jag tycker faktiskt att man ska tala om för människor som kommer och våldgästar vad man tycker om det ifall man störs av det. Man behöver inte bli osams för det tvärtom så kan dom faktiskt känna sig mer välkomna om man är överens i förväg om besöket. Jag tror på att man ska vara rak och ärlig även i sådana här sammanhang om inte annat så mår man säkert bäst av det själv.
De oväntade besökarna som alltid är välkomna, ja det finns sådana, de vet om det, men det är ju de ovälkomna oväntade besöken man inte gillar antar jag.
Jag tycker för det mesta att det är trevligt med oväntade besök, men jag skulle aldrig själv "begå" ett sådant och undrar lite hur dom tänker som gör det. Har dom någon strategi när de väljer ut "offer", går dom efter "trevlig värd-status", "bra läge-faktor", "vi är släkt-tvång" eller nån annan parameter... jag tror nog mest på "bra läge-faktor" i förhållande till det läge dom själv befinner sig i.
Christer i Falköping
19-06-2008, 17:28
Det kan ju faktiskt vara så att de tror att de är hur välkomna som helst om man inte säger till dem. Därför måste man göra det hur jobbigt det än är. De kanske inte fattar annars. Christer.
CITAT (Pius @ 17-06-2008, 09:14)  Något jag lärde mig som liten var att när man besökte någon för första gången så har man med sig en blomma, är den seden borttagen? Aldrig har då jag fått någon blomma när det dykt upp för mig vilt främmande människor dvs gubbens bekanta. Och inte har de med sig kaffebröd så då får de hålla till godo med de gamla "skorpor" vi har Och som 3-kattsmatte är det omöjligt att ha det välstädat så jag skäms förfärligt när folk bara dyker upp helt plötsligt och katthåren går till attack.  För att inte tala om gamla hårbollsspyor som kan ligga gömda i nån vrå och helt plötsligt dyker upp. Nä fy för främmande. Pius Här gnälls det på hårtussar också, men då säger jag: Där står dammsugaren och där är dörren om det inte passar" Det värsta jag vet, är när gästerna skall uppfostra mina djur, (gå ner, plats, försvinn,pussa mej inte, gå ner från soffan) den som skriker åt mina djur, åker ut fort
CITAT (Christer i Falköping @ 19-06-2008, 18:28)  Det kan ju faktiskt vara så att de tror att de är hur välkomna som helst om man inte säger till dem. Därför måste man göra det hur jobbigt det än är. De kanske inte fattar annars. Christer. Håller med dej där. Hade en granne tidigare som hade en stor pool i sin trådgård. Varje sommar som det blev varma dagar, dök det upp det mest skiftande "vänner" som bara tittade in med ungar som hade badring runt magen. övrig tid på året, syntes dessa "vänner" inte till, varken via telefon eller annat. Snyltgäster som bara vill ha gratis semester i skärgård/landet önskas åt he***te Som grå sa.."det finns tång att äta vid stranden"
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|