|
Ska ni fira nationaldagen? om Ja hur och varför?
Om nej, varför inte?
Piccante
05-06-2008, 10:14
Jag firar inte. Flaggviftarpatriotism är liksom inte min grej och vad firar vi egentligen på nationaldagen????
Sverige har till stor del upphört att existera som självständig nation, jag tyckte det var lämpligt att dricka gravöl 1995 efter EU-medlemskapet, eftersom Sverige då på sätt och vis kan ha sagts existera 1000 år (995, Olof Skötkonung, till 1995). Samtidigt kan jag inte påstå att jag känner mig direkt nationalistisk. Kommer nog att grilla lite, men inte skåla för riket, om man säger så. Dock tänker jag inte fira någon slags anti-nationaldag, det ligger inte heller för mig.
Gossen Ruda
05-06-2008, 10:17
Totalt ointresserad, varken för eller emot.
Skönt med en ledig dag när man kan vara hemma i trädgården....
Lars-Olof Arvids
05-06-2008, 10:52
Jag kanske rör ihop helgerna lite, men tänker i alla fall fira med att åka till Blåkulla!  Stenungsunds naturskyddsföreningen har en utflykt till Brattön för att bl a titta på öns flora och geologi. Olle
Piccante
05-06-2008, 11:01
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 05-06-2008, 11:52)  Jag kanske rör ihop helgerna lite, men tänker i alla fall fira med att åka till Blåkulla!  Stenungsunds naturskyddsföreningen har en utflykt till Brattön för att bl a titta på öns flora och geologi. Olle Låter som en utmärkt idé. Har bara sett Brattön på avstånd och färjan har lagt till vid bryggan någon minut men den närbelägna Älgön känner jag väl till. Mycket spännande geologiska bildningar och fin flora på båda öarna.
Vi har ingen tradition av nationaldagen i Sverige därför känns den inte viktig. Det är en extra ledig dag bara.
DragonLady
05-06-2008, 11:02
CITAT (Pirum @ 05-06-2008, 11:15)  Sverige har till stor del upphört att existera som självständig nation, jag tyckte det var lämpligt att dricka gravöl 1995 efter EU-medlemskapet, eftersom Sverige då på sätt och vis kan ha sagts existera 1000 år (995, Olof Skötkonung, till 1995). Samtidigt kan jag inte påstå att jag känner mig direkt nationalistisk. Kommer nog att grilla lite, men inte skåla för riket, om man säger så. Dock tänker jag inte fira någon slags anti-nationaldag, det ligger inte heller för mig. Håller med ..... vi har inte haft någon "dag" förut utan det har bara varit "kristna" dagar.. den enda dagen som inte är kristen är väl midsommardagen  tror jag.. eller.. Den enda jag skall skåla för imorron är en kompis som fyller 30
Aqvakul
05-06-2008, 11:17
en extralördag i år .... (nästa år blir det en vanlig lördag!)....kanske blir det lite svensk midssommar-stuk på maten, eftersom vi är på Sicilien över midsommar
Piccante
05-06-2008, 11:20
CITAT (DragonLady @ 05-06-2008, 12:02)  Håller med ..... vi har inte haft någon "dag" förut utan det har bara varit "kristna" dagar.. den enda dagen som inte är kristen är väl midsommardagen  tror jag.. eller.. Den enda jag skall skåla för imorron är en kompis som fyller 30  Är inte midsommar Johannes döparens dag??? som kyrkan "råkade" förlägga till en gammal hednisk dag.
Monica M zon 4
05-06-2008, 11:26
1 maj är ingen kristen högtid i alla fall.
Jag kommer inte att fira nationaldagen på nåt särskilt sätt. Skulle behöva jobba i trädgården men antar att jag kommer att sitta och flämta i värmen unden en parasoll och hinka i mig vatten och läsa.
Jag kommer inte heller att fira på något särskilt sätt men visst tackar man för en ledig dag  Å andra sidan minns jag när det hette Svenska Flaggans dag. Då var det fotbollsmatch mellan lärare och elever. Apropå Midsommar och Johannes Döparen. Nej, dom "råkade" inte lägga ut dagen då - det var avsiktligt i syfte att mota bort "hedniska" riter.
Nope, jobbar kvällen som vanligt!
Biggan_
05-06-2008, 13:47
CITAT (Alba @ 05-06-2008, 12:02)  Det är en extra ledig dag bara. Fast det är ju ingen extra ledig dag. Den är ju i stället för annandag pingst som plockades bort som röd dag. I år blir det ju långledigt för en del men infaller dagen mitt i veckan så är det bara en ledig dag. När annandag pingst var röd dag så blev det ju två lediga dagar på raken när pingsten inföll mitt i veckan. Tyckte det var bättre förr!
Jag skall fira genom att gå på vinprovning under temat "Vin och Trädgård" Gita
CITAT (Markus_H @ 05-06-2008, 12:20)  Är inte midsommar Johannes döparens dag??? som kyrkan "råkade" förlägga till en gammal hednisk dag. Jo, som vanligt :-) Sen kom man på bättre tankar, sent om sider: "Den kristna kyrkan tog på 300-talet över tidpunkten för midsommarfesten och knöt den till Den Helige Johannes Döparens dag den 24 juni (Johannes föddes enligt Lukasevangeliet sex månader före Jesus och firas därför sex månader innan jul). ... I det svenska kyrkoåret har tidigare midsommardagen och Johannes Döparens dag firats på samma dag. Detta ändrades dock 2003 då Johannes Döparens dag flyttades till söndagen efter midsommardagen. Detta innebar att midsommardagen fick temat "Skapelsen" i den nya Evangelieboken." http://sv.wikipedia.org/wiki/MidsommarJust den artikeln är fortfarande debatterad dock, så den är inte färdig.
Myosotis
05-06-2008, 15:52
Nationalism är obehaglig tycker jag. Jag är inte troende, men annandag pingst borde de ha lämnat ifred! CITAT (Biggan_ @ 05-06-2008, 14:47)  ...när pingsten inföll mitt i veckan... Fast det gjorde den aldrig, pingstdagen är alltid en söndag.
Limeblossom
05-06-2008, 15:59
Japp! Men inte för att det är nationaldag utan också vår förlovningsdag  Vi ska ut och äta på kvällen och sova över i barnvaktens lägenhet. Lungt och skönt en liten stund.....
Massor med inlägg, "Jag tänker inte fira, det är som vilken dag som helst", hur trista är de flesta svenskar egentligen. .Jag har varit i Oslo 17 maj och i Paris 14 juli och där kan man tala om fest och firande, helt underbart!! ! ,med musik, glädje,. fyrverkerier och precis alla ute på stan. Gammal som ung. Varför kan inte svenskar vara stolta över att vara svenskar? Varför tar vi inte vara på tillfällen till fest och glädje? Jag är i allafall stolt, främst över mig själv, sen i andra hand över att vara svensk , för det är ju det jag är. Dessutom tar jag varje chans som finns att fira och festa. Gita
Ingrid Zon3
05-06-2008, 22:17
Jag tror att midsommar är vår "riktiga" nationaldag. Som min norska kollega sa på lunchen, den vet vi i alla fall vad vi ska göra med  . Danskarna har haft sin "nationaldag" idag och vad jag förstår så bryr de sig lika mycket som svenskar i allmänhet om 6:e juni. Jag tror att firandet i Norge, Frankrike och Irland (S:t Patrick's Day) har att göra med ländernas historia. De upplever att de har befriat sig från en eller annan förtryckare (svenskarna, adeln resp. engelsmännen) och har ett datum att hänga upp det på. Men i Finland firas nationaldagen mycket måttligt, trots deras historia så det håller inte hela vägen det resonemanget heller. Vi drar ut i skärgårn imorgon så snart vi vattnat klart...
zaaritha
05-06-2008, 23:33
Vi firar inte, men; ska hissa flaggan som en gest...........
Jag ska i alla fall åka ner till min kolonistuga och jobba och kanske hissa flaggan.
Biggan_
06-06-2008, 10:30
CITAT (Myosotis @ 05-06-2008, 16:52)  Fast det gjorde den aldrig, pingstdagen är alltid en söndag. Javisst, så är det ju!  Men det var mer sammanhängande ledighet varje år än det är med nationaldagen som inträffar alla veckans dagar och således bara ger långledigt om den inträffar en fredag eller måndag. De två kommande åren blir det ingen extra ledig dag 6 juni eftersom den infaller lördag o söndag (d.v.s.för dem som vanligtvis är ledig lördag o söndag)
har aldrig gjort någon större affär av nationaldagen och kommer inte att göra det i år heller.
Jag tycker det var ett dåligt byte, bättre med pingst som altid är en måndag. OM det bara lagt till en extra lediga dag hade det varit okej, men nu känns det mer som de lurat folk istället. Det är väl arbetsgivarna(även staten) som tjänar på detta byte inte folket? UNdra hur mkt ekonomin spelade roll när detta beslut togs  Skall väl tillägga att jag i ren prostest inte firar...
CITAT (Anic @ 06-06-2008, 12:36)  Jag tycker det var ett dåligt byte, bättre med pingst som altid är en måndag. OM det bara lagt till en extra lediga dag hade det varit okej, men nu känns det mer som de lurat folk istället. Det är väl arbetsgivarna(även staten) som tjänar på detta byte inte folket? UNdra hur mkt ekonomin spelade roll när detta beslut togs Skall väl tillägga att jag i ren prostest inte firar... Håller med dig! Jag tror att den ekonomiska vinsten för arb.givarna var en av de mest avgörande faktorerna när beslutet togs...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|