Full version: Knäckig rabarberpaj
Sidor: 1, 2
Irene_L
Här kommer ett jättegott recept på en knäckig rabarberpaj:

Knäckig rabarberpaj
Skär 500 g rabarber i småbitar, lägg dem i en ungsform. Strö på lite socker. (Tillägg den 6/6 -13: Jag har också på 1 msk potatismjöl)

Smält 150 g smör (Tillägg den 6/6 -13: Jag tog bara 100 g smör)
häll i 0,5 dl sirap och 1 dl grädde, vispa ihop och dra av kastrullen

Blanda detta:
2 dl mjöl
2,5 dl havregryn
1 tsk bakpulver
2 dl socker

Blanda detta med det i kastrullen, men kastrullen ska ej stå på plattan då.

Bred geggan över rabarberna, grädda i 25-30 min i 175 grader, tills ytan är lite knäckig.
Njut med vaniljvisp, glass eller grädde.

[attachment=19240:rabarberpaj.JPG]

Mums!!!
elvisjö
Den ska jag göra ikväll
Stussi
Nu har jag precis provsmakat den, blev jättegod! 000.gif
Men min blev så kladdig innuti trots att den såg klar ut på ovansidan, ska det vara så eller skulle jag haft den inne i ugnen lite till? Men gott var det i vilket fall som helst! smile.gif
Irene_L
Min blev så också. Jag vet inte om den blir annorlunda om man har den längre inne i ugnen. Min blev så brun så jag vågade inte ha den inne längre. Jag hittade receptet på en blogg så jag vet inte hur den ska vara. Men den stelnar till när den inte är så varm. Det märkte jag när jag åt den idag (gjorde den igår).
Stussi
Då kanske det ska vara så för att om den står inne längre så blir den ju bränd. Men som sagt, god var den i vilket fall som helst! yes.gif
pimpim2
När jag gör rabarberpaj, strör jag över socker blandat med potatismjöl.
Sen på med smeten.
Mängd? ca 2 tsk till 1/2 dl socker
zissi
Jag gjorde den i tisdags o tog med till jobbet. Vi är 3 pers. på mitt jobb och pajen tog nästan slut. Det är väl ett gott beyg?
Nu använder jag mig av två kanonrecept på paj från dig Irene......Magdis jordgubbspaj o knäckig rabarberpaj. thanks.gif

Mvh zissi
zissi
CITAT (Irene_L @ 05-06-2008, 11:29) *

Knäckig rabarberpaj
Skär 500 g rabarber i småbitar, lägg dem i en ungsform. Strö på lite socker.

Smält 150 g smör

Blanda detta:
2 dl mjöl
2,5 dl havregryn
1 tsk bakpulver
2 dl socker

Bred geggan över rabarberna, grädda i 25-30 min i 175 grader, tills ytan är lite knäckig.
Njut med vaniljvisp eller glass.

Mums!!!

Jag gjorde rabarberpaj i helgen men glömde helt bort detta smarriga recept från förra året.
Puffar upp tråden nu när rabarbersäsongen börjar.

Testa.........ni blir inte besvikna! biggrin.gif
mikaan
blomma.gif tackar för receptet, det skall jag prova bara mina rabarber har växt till sej lite.. De har just tittat fram så det tar väl nån vecka innan de har växt till sej.
Laura
bravo.gif
Tack för receptet. Jag har aldrig bakat tidigare och denna paj blev min första någonsin och den var jättegod. Det tyckte hela familjen!! biggrin.gif
zissi
CITAT (Laura @ 17-05-2009, 18:38) *
bravo.gif
Tack för receptet. Jag har aldrig bakat tidigare och denna paj blev min första någonsin och den var jättegod. Det tyckte hela familjen!! biggrin.gif

Kul Laura att ni tyckte den var god och att du lyckades så bra med din första bak tummenupp.gif . Jag gjorde en i fredags till jobbet och en i går till våra fikagäster. Mums! Härligt att få användning av det man har i trädgården.
Laura
biggrin.gif Jag har mycket rabarber så det blir många paj till och det är just ditt recept jag skall använda! Redan imorgon blir nästa omgång. Tack igen!

CITAT (zissi @ 17-05-2009, 20:21) *
Kul Laura att ni tyckte den var god och att du lyckades så bra med din första bak tummenupp.gif . Jag gjorde en i fredags till jobbet och en i går till våra fikagäster. Mums! Härligt att få användning av det man har i trädgården.

Irene_L
Åhhh det receptet måste jag testa igen. Rabarberna har ju växt en massa nu!
ingrids
Jag har också gjort denna paj och nästa gång tror jag jag ska ta bara 100 g smör. För att få mindre kladdig paj brukar jag koka bort en del vatten från rabarbern först.
zissi
CITAT (ingrids @ 18-05-2009, 10:18) *
Jag har också gjort denna paj och nästa gång tror jag jag ska ta bara 100 g smör. För att få mindre kladdig paj brukar jag koka bort en del vatten från rabarbern först.

Jag har visst glömt att skriva att jag brukar pudra över någon matsked potatismjöl över rabarbern tillsammans med någon matsked strösocker som "pimpim 2" skrev här i tråden. Kanske att jag tar lite smör i underkant och även strösocker. Men det blir lite olika varje gång men kladdig har jag aldrig upplevt den... mmmmm...men beroendeframkallande....ska göra uppehåll några dagar för säkerhets skull
tongue.gif
Irene_L
Ja 1 msk potatismjöl ska jag nog också ta nästa gång. Sen läste jag på ett annat forum att det ska vara väldigt gott att blanda i lite jordgubbar också så det ska jag också testa när jordgubbarna kommer. yes.gif
PeterDeleter
Irene.....

Jag har skrivit ut ditt recept. Så kul se det för jag måste skörda rabarber nu och tänkte leta något smaskigt recept och så såg jag du redan lagt upp ett. Strålande!
Mygarden
Prövade detta recept idag.
Den var "syndigt" god = Tog fort slut rolleyes.gif
Annkina
CITAT (Mygarden @ 21-05-2009, 22:01) *
Prövade detta recept idag.
Den var "syndigt" god = Tog fort slut rolleyes.gif

Håller med föregående talare!!!
PeterDeleter
Nu du Irene ska jag i skrivande stund göra pajen. Precis skördat rabarber och tittar på receptet, därav jag är uppe på forumet nu.

Gud nåda dig ifall den inte blir bra. Då får du personligen komma hit med en paj..... crazy.gif

PS. Hoppas det går bra med hunden imorrn.
Irene_L
Peter...vad tyckte du om pajen......mums va???
PeterDeleter
Irene.... Nu är middagen samt pajen avnjuten. Pajen var/blev förträfflig. Min "dam" sa "-Detta är inte sista gången du gör detta."

Strålande och dessutom göra den med egen skörd gör upplevelsen bättre. Nu ska jag skicka receptet till mina päron, därför jag är här på forumet och tjötar. Men ville samtidigt ge dig kredit för receptet.

Bugar och tackar

/Pajodlare PeterDeleter

Malin_MeL
Denna gjorde jag idag, oj vad god! den var väldigt poppis! jag gjorde den glutenfri med fin mjölmix och ren havre, det funkade finfint!
zissi
Har just förberett till en ny rabarberpaj. Ska göra den i morgonbitti för kl. 9.30 ska min lilla plutt och jag på 81-årskalas wub.gif tummenupp.gif .

På mors dag ska min svärmor wub.gif föräras med en också.

Livsfarlig paj giggle.gif .........kan inte sluta..... sos.gif ....får väl bada i vassen i år med coolgleam.gif blush.gif
noora
Nu har vi också testat denna paj smile.gif Vi gjorde enligt "originalreceptet" i första inlägget. Jisses vad mäktigt det blev blink.gif Jag brukar kunna sleva i mig hur mycket rabarberpaj som helst, men nu räckte det med två portioner och den andra portionen var dessutom liten tongue.gif

Vi ska nog också prova med lite mindre smör nästa gång. Den blev inte smetigare än rabarberpaj brukar bli, men det kanske skulle bli lite mindre mäktigt med en mindre mängd smör...

Tackar för receptet, det var gott! bravo.gif 000.gif
josohl
Mycket bra recept!

Kan tipsa om att det går lika bra med 100 g smör om man vill dra ner på det (jag strödde också 1 msk potatismjöl över rabarberna).

Pajen blir också ännu godare (enligt mig) om man stör över hackade hasselnötter på toppen av smeten!
marcus.grahn@gmail.com
Provade med detta recept....

Problemet var att jag glömde köpa grädden och havregrynen.

Tog lite mjölk o sket i havren men så gott det blev ändå... smile.gif

Bara ett litet litet problem......

Rabarbern växer för långsamt. Tog allt sist o nu är där bara en stackar kvar. Nu får man ju åka till affären o handla i stället. Sicket skit land man har hehe
herkules
denna paj är helt suverän - tack för receptet! tummenupp.gif
Irene_L
Varsågod! smile.gif
Ja den pajen är verkligen gooooood! yes.gif
Irene_L
Nu har jag gjort pajen...igen giggle.gif Idag tog jag lite hackade hasselnötter i smeten....ojoj så gott det blev! tummenupp.gif
Chamomille
Happ. Nu är det dags att gå och sno rabarber av svärfar. Kan inte hålla mig längre wink.gif
zissi
CITAT (Irene_L @ 04-06-2009, 12:37) *
Nu har jag gjort pajen...igen giggle.gif Idag tog jag lite hackade hasselnötter i smeten....ojoj så gott det blev! tummenupp.gif

Det ska jag också prova nästa gång.........har några hasselnötspåsar på lager nu. Vi ska till stugan i helgen då blir det rabarberplock igen ...OCH.... givetvis pajbakning efteråt yahoo.gif
marcus.grahn@gmail.com
Aaa mina rabarber e slut...

skall prova i morgon med Bananer och äpplen o päron... Hoppas på det bästa smile.gif
herkules
nu har jag gjort den igen! denna gång med äpplen då jag inte har några rabarber, hoppas att den blir god smile.gif
Pote2illa
[size="4"][/size] bravo.gif tongue.gif rolleyes.gif Behöver jag säga mer?
Myosotis
Nu har jag också testat. Den var jättegod! Tog bara 100g smör och kommer att ta ännu mindre nästa gång, gillar inte smörsmak. Vi åt den rykande varm utan något till, tycker inte vaniljsås skulle ha passat. Möjligen vaniljglass men det hade vi inget.
Erika i Sandviken
Jätte mumsig var den...
Tack för ett bra recept,någon som har något mera lätt men super smaskigt att "bjuda" på ?

Vill man bjuda på något extremt lätt och lite snyggt så smälter man 70% choklad i vattenbad,den med mintsmak också doppar man jordgubbar i och lägger upp på ett silverfat eller annan fin tallrik.
Jättegott till kaffe,vitt vin och champagne.
zissi
NYTT ÅR - NYA RABARBER - NY RABARBERPAJ wub.gif

[attachment=50485:Hembakat...20100528.JPG]

Jag lovar, vi åt inte gullvivan på pajen. Men vet ni hur det ligger till, är gullvivan giftig? Jag har läst att hela växten är giftig...att bara jordstam och rot är giftiga...att det går att göra vin och te på blommorna,...att det går att ha bladen i sallader... att det är en gammal medicinalväxt.

Hur ligger det till egentligen confused.gif Vet ni?
malcolm
Verkar jättsmarrigt detta recept, dags att skörda rabarber nu märker jag. :-9
malcolm
Blir perfekt att ta med sig denna paj på mors dag imorgon men innan den kan bakas måste jag införskaffa grädde. Gör det omedelbums! yes.gif
Blomfrun
Rabarberpaj gjord på en höft.
Vispa 2 ägg och 2 1/4 dl socker
Blanda i 2 1/4 dl mjöl (fungerar även med glutenfritt)
Häll i smord form.
Lägg på ett lager rabarber.
Skiva smör med en osthyvel och täck rabarberna
Strö över ett lager pärlsocker
Grädda i ca 35 minuter i 175-200°
Servera halvljummen med glass eller kall med vaniljsås
strandskatan
Låter mums! Nu sprutar ju rabarbern upp ur jorden! Skriver upp receptet! Tack!
malcolm
Såsidär. Nu har även jag gjort en rabarberpaj, den första i mitt liv faktiskt men det blev något fel då den blev fyrkantig istället för rund. Den ser i alla fall fin ut och imorgon skall mor föräras den som efterrätt. bravo.gif
zissi
Tänkte smaka på våren genom att göra Irenes knäckiga rabarberpaj till mina gäster på lördag. Har ett antal påsar med rabarber kvar i frysen.....snart är det ju vår igen yahoo.gif ....

Tror jag drar lite på smöret, tillsätter hasselnötter och sen byter ut kanske ½ dl av vetemjölet mot dinkelmjöl-fullkorn. Läste att någon bytte ut hela mängden vetemjöl mot dinkel-fullkorn men jag testar mig fram lite.

Jag är otroligt sugen på paj... NUUUUUU wub.gif . Är inte ni det?
Bettis
CITAT (Irene_L @ 05-06-2008, 11:29) *

Knäckig rabarberpaj
Skär 500 g rabarber i småbitar, lägg dem i en ungsform. Strö på lite socker.

Smält 150 g smör

Blanda detta:
2 dl mjöl
2,5 dl havregryn
1 tsk bakpulver
2 dl socker

Njut med vaniljvisp eller glass.

Mums!!!

Har precis gjort denna jättegoda paj som strax ska avnjutas med lite vaniljsås!!
malcolm
Puffar upp denna tråd eftersom det är skördetid för rabarber nu. :-)
Irene_L
Nu har jag gjort den knäckiga rabarberpajen som ska åtnjutas på nationaldagen. Jag har ändrat lite i receptet. Jag strödde på 1 msk potatismjöl på rabarberna och sen tog jag bara 100 g smör.

Ha en fin nationaldag!

[attachment=76775:kn_ckig_...arberpaj.JPG]
Alba
Åh så gott det ser ut.
Tyvärr hinner jag inte till eftermiddagskaffet. rolleyes.gif

Ha en fin nationaldag.
zissi
Var i stugan i går och skördade en massa rabarber som än så länge ligger i kylskåpet. Ska frysa det mesta till vinterns krämer, pajer m.m. Gjorde även en god 'gul kycklingcurrygryta' med 200 g rabarber i också. Nytt för mig att använda rabarber i varmrätter så där. Den hade växt så enormt sedan vi var där för 2 veckor sedan. Paj vore gott men vi hade sådan sötebrödsdag i stugan i går med knytkalas så tror vi får gå den lite smalare vägen i dag wink.gif .

Annars är Irenes rabarberpaj en riktig höjdare tummenupp.gif . Men jag tycker ju det är lite kul att prova nya recept allt som oftast så förra veckan blev det en ny variant, rabarberkaka med marängtäcke.
[attachment=76777:rabarber...uni_2013.jpg]

Fortsatt bra dag!
Garden bliss
CITAT (zissi @ 06-06-2013, 17:50) *
Var i stugan i går och skördade en massa rabarber som än så länge ligger i kylskåpet. Ska frysa det mesta till vinterns krämer, pajer m.m. Gjorde även en god 'gul kycklingcurrygryta' med 200 g rabarber i också. Nytt för mig att använda rabarber i varmrätter så där. Den hade växt så enormt sedan vi var där för 2 veckor sedan. Paj vore gott men vi hade sådan sötebrödsdag i stugan i går med knytkalas så tror vi får gå den lite smalare vägen i dag wink.gif .

Annars är Irenes rabarberpaj en riktig höjdare tummenupp.gif . Men jag tycker ju det är lite kul att prova nya recept allt som oftast så förra veckan blev det en ny variant, rabarberkaka med marängtäcke.
[attachment=76777:rabarber...uni_2013.jpg]

Fortsatt bra dag!

Recept på den?! =)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon