Full version: Åkerö
Inka
Hej!
Mitt Åkerö, planterat 2000, har i år blommat för första gången med fem blommor. Men nu, efter att ha varit bortrest ett par veckor, ser jag att blommorna dött och hänger på bruna torra skaft. Vad har hänt? Är det torkan? Bor i Stockholm.
Inka
KURT
Nej torka kanske kan få kart att falla av, men det borde inte hindra kartbildning, men många fruktträd har problem med torkan. Endel fruktträd hade problem med att blommorna frös, men det var väl ingen frost när detta träd blommade? Dålig pollinering kan också vara en orsak till dålig fruktsättning, efter förra sommaren finns det ont om humlor och getingar.

Men 8 år är ju också ganska tidigt för åkerö:

http://www.odla.nu/forums/index.php?showto...mp;hl=%E5ker%F6
Inka
Ja, bisamhället som höll till i närheten har dött i vinter, så det kan ju vara en orsak. Intressant också med att böja ner grenarna, nu strävar alla uppåt och det är inte någon vid krona direkt.

Cilla
Det finns ofta kloka skäl till att fruktträd inte utvecklar frukt. Att utveckla dem kräver en mängd energi som trädet kan behöva till något annat.

Det kan också ha orsaker som att bina inte hunnit pollinera. Torka kan också göra att växten släpper oprojektet med frukt för ett år.

Åkerö växer uppåt med sina krongrenar under en lång tid, men kan på dessa bilda sporrar och ringsporrar som bär frukt ändå. Den senare stora kronan bildas på högre höjd, ofta praktiskt när man vill kunna gå under trädet.

De som förändrar formen på Åkerö får ofta betala med fruktträdkräfta. Nedsträckning av grenar på ett Åkerö som man vill ha som ett träd med krona och stam gör att trädet iallafall försöker växa på sigg naturliga sätt med grenar uppåt, från de nedsträckta grenarna. Och när dessa klipps av eller också sträcks är man inne i en cirkel som leder in mängder av onödigt många snitt och som ger garanterad kräfta.

Vill man ha Åkeröfrukt snabbt är det bättre att sätta den som spaljé. Då börjar man redan från start att stöka med växten, den står dessutom på mer svagväxande underlag och man behöver därför inte beskära så mycket, och dessutom blir livslängden på en spaljé inte lika lång.

Inka
Tack för kloka svar! Tål att tänkas på. Jag fick trädet som 40-årspresent, och kanske hade ett familjeträd varit klokare med tanke på att jag kanske har slutat som kolonist innan Åkeröäpplet hinner sätta frukt...och ett Åkerö flyttar man nog inte på, hehe.
Jag tror jag låter det vara utan att böja grenar och ser fram emot nästa säsong. Nu tycks det ha provat på blomningen i alla fall, ovanligt tidigt. Jag får stå beredd med penseln om bina saknas.
MVH Inka
Cilla
Du kan säkert på frukt innan de blir pensionär och alldeles säkert innan du pensionerat dig från odlingslotten också!

Pollinering med pensel går bra, men det räcker inte att pensla från trädets egna blommor. Du måste som du säkert vet hämta pollen från ett annat äppelträd.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon