Full version: Okänt gräs
mrsgreen
Hejsan
Jag har ramlat över en stor tuva med gräs, det är ca 30-40 cm lång grön och vit randigt gräs. Ett skarpt veck i mitten av strået. Ser några smala stängler som är högre än gräset med små ax-frön längst ut.
Plantan ser väldigt torr och misshandlad ut så den vattnas just nu inför planteringen.
Hur ska detta gräs planteras? Skugga, sol/skugga eller bara o sol??

Tacksam för svar. rolleyes.gif

Edit = Så här ser gräset ut!!
ingrids
Hm, skulle kunna vara vitbrokig knylhavre ...
mrsgreen
Ingrid, bra sida, det liknar denna http://www.alltomtradgard.se/tradgardslist...ii--ice-dance-/ men får den stänglar med små ax på??
Knylhavrens stänglar liknade mitt gräs men plantan var lite blekgrön mot mitt gräs. Min planta har klargröna och vita ränder på.
Gåsis
Låter som randgräs, den är lätt att få tag i och sprider sig glatt. En länk till hur dom ser ut.

/Åsa
mrsgreen
Puttar *lagt till bild i första inlägget *
Bassam
de som har vita färgen behöver halvskugga till sol, men de som har helt grön behöver skugga.
Obs: de som är grön hel de har mycket klorofyll som kan fånga mycket sol så de kan stå på skugga, men de som har röd eller vit färgen har lite klorofyll så de ska stå på sol eller halv skugga.
Lycka till, H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon