saraoraffe
Hej alla!
Vi planerar nu att börja plantera i vår trädgård som just nu enbart består av en stor gräsmatta mot intilliggande skog. Vi vill nu plantera buskar mellan gräsmattan och skogen som helst ska växa sig ganska stora för att rama in vår tomt. Det är inte en klippt häck vi är ute efter utan mer friväxande stora buskar på rad om ni förstår vad vi menar. Mot ena kanten är det plant och soligt till halvskugga och andra kanten är sluttande slänt med mer skugga. Tomten har bra jord och dränering.

Viktigast för oss är faktiskt lukten av vår trädgård varvid vi är inne på syrén, jasmin (eller chersmin el hur det nu stavas), hägg och kaprifol. Vet någon vilken sort av dessa resp arter (gärna latinska namn) som luktar godast, eller kanske någon annan buske som luktar fantastiskt? Vi vill så gärna ha en riktig doftoas utanför oss i framtiden smile.gif

Tack för all hjälp vi kan få!!
/Sara och Raffe
saraoraffe
Förresten, en sak till - tips om vart man kan köpa större partier av dessa buskar mottages också tacksamt!

Vi kommer att handla många, och vill även ha buskar som redan odlats ganska stora (iallafall runt 1m). Vi kommer även att behöva köpa en del smaragdthujor på ca 2m, förra året köpte vi 20 smaragdthujor på 180cm hos en jättebra plantskola men de har tyvärr stängt.
Vi finns i sthlmsområdet och kan tänka oss att resa en bit utanför också.
Tack igen!
Mollis
Jag tycker att Smultronschersmin doftar godast av alla, men den blir ju inte så förfärligt hög...ett par meter....
saraoraffe
Ett par meter funkar perfekt! Tack! smile.gif
skogstroll
själv har jag doftschersmin som luktar jättegott. Annars känner jag mycket dofter när jag promenerar på morgnarna; ros, kaprifol, syren, fruktträd... mmm
Fågelvägen
Schersmin som heter Philadelphus coronarius: Lemoinei-gruppens 'Mont Blanc' hör till de härligt smultrondoftande.
Tidigare än schersminen blommar olika sorters olvon, t.ex. Viburnum carlesii och V. juddii ska höra till de mest doftande. Bäst att kolla med plantbutiken.
Kaprifolium (Lonicera, olika sorter) kan kanske gå med på att klättra i några av de närmaste träden, om ni vill ha en lummig woodland-inspirerad kant av skogen.
Gillar ni annat än söta dofter? Det finns azaleor som doftar ungefär som pors (skvattram), lite spännande beskt. Men jag har för mig att rådjur gärna äter azaleor.
Vanlig rönn doftar ju också, jag vet inte hur det är med de förädlade sorterna.
Balsampoppel ifall ni kan tänka er ett stort doftande träd?
cistus
Konvaljebuske doftar underbart, men zon 2 och lätt jord är måhända vad som krävs.
Jag har den i zon 3 och den har överlevt ett par vintrar nu, men något säkert kort är det inte! Tur är bra att ha.

Hälsningar
Ingrid Zon3
Det finns ju buskrosor som blir rejält stora också, bra för lite fina dofter senare på säsongen också.

Sen kan man ju fundera på lite lägre varianter som också ger fin doft, men då kanske planteras på annat sätt. Jag har en vag plan på en gång av backtimjan kantad av lavendel på ena sidan och åbrodd på andra. Men det kanske blir lite väl mycket på samma ställe g.gif

När doftpionerna blommar vill jag helst sitta med näsan inne i blommorna... snart kommer de!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon