Full version: Sundaville Pink
Suz
Jag köpte en för mig ny blomma för några månader sedan.
Sundaville Pink Mandevilla sanderi hybride stod det på lappen.
Enligt skötselråd ska den vara enkel att vårda, gillar massor av sol men föredrar halvskugga och växer fort.
Jag har haft den i ett av mina köksfönster som är halvskuggigt (sol endast på fm och inte direkt solljus).
Den har fått näring som den ska men ändå vill den inte.
Bladen gulnar och idag ramlade även några outslagna knoppar av -fear-.gif
Den är ju så himla vacker så om någon vänlig själ vet vad det är vore jag glad.
Jag har kollat efter ohyra och hittar inget sånt.
Vattningen sker enl. "lappen"
Åsa, mälardalen zon 2
Bägarrankor vill ha en hel del ljus + de brukar trivas bäst utomhus, men man ska även kunna klara den inomhus i ett riktigt ljust fönster så ditt fönster kanske ger för lite ljus. Troligtvis har växten odlats i riktigt ljust växthus och är van vid den ljusmängden, kommer den sedan till ett mörkare ställe så finns inte solljus för att försörja alla blad så då gör sig växten av med en del + blommor kan också vara sånt växter gör sig av med då det inte finns energi att försörja hela växten.

Här hittas fler skötselråd

Suz
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 05-06-2008, 21:19) *
Bägarrankor vill ha en hel del ljus + de brukar trivas bäst utomhus, men man ska även kunna klara den inomhus i ett riktigt ljust fönster så ditt fönster kanske ger för lite ljus. Troligtvis har växten odlats i riktigt ljust växthus och är van vid den ljusmängden, kommer den sedan till ett mörkare ställe så finns inte solljus för att försörja alla blad så då gör sig växten av med en del + blommor kan också vara sånt växter gör sig av med då det inte finns energi att försörja hela växten.

Här hittas fler skötselråd

Bägarranka....Tack för ditt svar!! Jag har läst igenom länken och ska fortsätta söka nu när jag har ett mera "allmänt" namn!
Vill verkligen klara den här lilla! Ska genast flytta den till ett soligare fönster och sakta men säkert vänja den vid utelivet över sommaren (köpte den egentligen för att det är så tomt inne nu när allt har flyttat ut duh.gif )

Tack igen!! Nu har jag en del att gå på tummenupp.gif thanks.gif
Suz
Tack igen!
Jag flyttade den lilla till ett fönster med full sol och den kom igen.
Tappar inga knoppar och bladen är gröna och fina!.
Konstigt egentligen eftersom den enligt växtrådet ska stå halvskuggigt.
Men strunt samma, nu är den så fin så fin yahoo.gif bravo.gif thanks.gif
Bilden gör den inte rättvisa..den är större än den ser ut och helt underbar!
Passar väl ihop med min bouganvilla!

[attachment=19699:Sundaville_003.jpg]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon