KURT
Jag vet inte om det finns kommersiella lösningar för att magasinera värmen under dagen, och återföra endel under natten. Men i TV-programmet "It's not easy being green" på BBC, byggde de ett växhus där de grävde ner i värmemagasin i grunden på växthuset. Värmemagasinet kan fyllas med något som kan magasinera värme, de använde glaskross, men man kan t ex använda tegel. Sedan leds varm luft från den övre delen av växthuset ner i magasinet med en fläkt, under dagtid. Under natten strömmar sedan värme upp från magasinet.

I många växthus är det ju ändå alltför varmt dagtid, så man måste ha en fläkt på och ventilera ut överskotsvärmen.

http://www.reuk.co.uk/Solar-Greenhouse-Heat-Sink.htm
Fenja
Rätt smart faktiskt! Jag har stora vattentunnor (200 liter) som håller fukten på dagarna och avger bra med värme under kyliga nätter. Lärde mig det av Renate vill jag minnas wink.gif
Mvh
Fenja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon